Trwa ładowanie...

BMR – czym jest, kalkulator

Kalkulator BMR to inaczej zapotrzebowanie kaloryczne danego człowieka, takie, dzięki któremu będziemy mieli, wystarczając ilość energii do utrzymania prawidłowych czynności wszystkich wewnętrznych organów. Wszystkie dodatkowe czynności, m.in.: bieganie czy ćwiczenia na siłowni, zwiększają zapotrzebowanie kaloryczne. Jak zatem prawidłowo obliczyć BMR?

spis treści

1. BMR – czym jest?

BMR, z angielskiego basal metabolic rate, oznacza i wskazuje nam najmniejsze zapotrzebowanie kaloryczne w ciągu całego, jednego dnia. Dzięki takiej właśnie ilości kalorii jesteśmy w stanie funkcjonować my i nasze organy. Jeżeli uprawiamy sport wyczynowo albo ćwiczymy amatorsko nawet kilka razy w tygodniu, to zapotrzebowanie kaloryczne będzie znacznie większe, z tego względu, że więcej kalorii będzie potrzebował organizm, aby mieć energię.

Zobacz film: "Zobacz, ile kalorii spalasz codziennie!"

Najprościej BMR, to podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne, bez którego nie moglibyśmy prawidłowo funkcjonować. Chcąc zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów, warto, jest znać swój wskaźnik BMR i od niego zacząć obliczanie zapotrzebowania kalorycznego na cały dzień.

2. BMR – kalkulator

Mamy dostępnych bardzo wiele sposobów obliczania BMR. Jak dowiedli naukowcy, jest ich niemalże 250. To bardzo dużo, ale czy każdy z nich jest poprawny? Aby poprawnie wyliczyć BMR, należy wziąć pod uwagę kilka czynników:

  • płeć;
  • wiek;
  • wzrost;
  • wagę;
  • aktywność fizyczną.

Aktywność fizyczna ma tutaj bardzo ważną i kluczową rolę, dlatego należy ją zawsze podawać i zawsze robić to poprawnie – nie zawyżać i nie zaniżać.

Oczywiście w Internecie jest pełno kalkulatorów BMR, można z nich skorzystać, jeżeli nie mamy czasu wyliczać BMR. Poniżej przedstawię kilka najpopularniejszych metod wyliczania BMR.

Obliczanie BMR metodą Harrisa-Benedicta – jest to bardzo popularna metoda obliczania BMR. Do jej obliczenia potrzebujemy tylko trzech wartości: wieku, płci i wagi. Metoda została wymyślona na początku XX wieku, jednak była modyfikowana, niestety bardzo prawdopodobne jest to, że metoda nie będzie służyła dla osób z niedowagą, nadwagą czy otyłością.

BMR dla kobiet: 655 + [9,6 x masa ciała (kg)] + [1,8 x wzrost (cm)] - [4,7 x wiek (lata)]

BMR dla mężczyzn: 66 + [13,7 x masa ciała (kg)] + [5 x wzrost (cm)] - [6,76 x wiek (lata)]

Obliczanie BMR metodą Mifflin-St Jeor – ta metoda BMR została wymyślona zaraz po powyższej, dlatego powinna być bardziej wiarygodna. Opracowana została niedawno, bo w roku 2005. Wzór BMR został zaakceptowany przez Amerykańskie Towarzystwo Dietetyczne, dlatego jak najbardziej można zaufać tej metodzie.

BMR dla kobiet: [9,99 x masa ciała (kg)] + [6,25 x wzrost (cm)] - [4,92 x wiek (lata)] - 161

BMR dla mężczyzn: [9,99 x masa ciała (kg)] + [6,25 x wzrost (cm)] - [4,92 x wiek (lata)] + 5.

Obliczanie BMR metodą Katch-McArdle – podczas obliczania BMR tą metodą należy uwzględnić swoją masę mięśniową, co dla niektórych może być trudnym zadaniem. Tę metodę uznaje się za skuteczniejszą, jednak skomplikowaną.

BMR dla kobiet i mężczyzn: 370 + (21,6 x masa mięśniowa ciała w kg).

BMR będzie stanowiło podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne, jednak jeżeli się ruszamy, ćwiczymy, trenujemy wyczynowo, to musimy obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne wzorem na CPM.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza