Trwa ładowanie...

BMR – czym jest, kalkulator

Kalkulator BMR to inaczej zapotrzebowanie kaloryczne danego człowieka, takie, dzięki któremu będziemy mieli, wystarczając ilość energii do utrzymania prawidłowych czynności wszystkich wewnętrznych organów. Wszystkie dodatkowe czynności, m.in.: bieganie czy ćwiczenia na siłowni, zwiększają zapotrzebowanie kaloryczne. Jak zatem prawidłowo obliczyć BMR?

Zobacz film: "Zobacz, ile kalorii spalasz codziennie!"

spis treści

1. BMR – czym jest?

BMR, z angielskiego basal metabolic rate, oznacza i wskazuje nam najmniejsze zapotrzebowanie kaloryczne w ciągu całego, jednego dnia. Dzięki takiej właśnie ilości kalorii jesteśmy w stanie funkcjonować my i nasze organy. Jeżeli uprawiamy sport wyczynowo albo ćwiczymy amatorsko nawet kilka razy w tygodniu, to zapotrzebowanie kaloryczne będzie znacznie większe, z tego względu, że więcej kalorii będzie potrzebował organizm, aby mieć energię.

Najprościej BMR, to podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne, bez którego nie moglibyśmy prawidłowo funkcjonować. Chcąc zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów, warto, jest znać swój wskaźnik BMR i od niego zacząć obliczanie zapotrzebowania kalorycznego na cały dzień.

2. BMR – kalkulator

Mamy dostępnych bardzo wiele sposobów obliczania BMR. Jak dowiedli naukowcy, jest ich niemalże 250. To bardzo dużo, ale czy każdy z nich jest poprawny? Aby poprawnie wyliczyć BMR, należy wziąć pod uwagę kilka czynników:

  • płeć;
  • wiek;
  • wzrost;
  • wagę;
  • aktywność fizyczną.

Aktywność fizyczna ma tutaj bardzo ważną i kluczową rolę, dlatego należy ją zawsze podawać i zawsze robić to poprawnie – nie zawyżać i nie zaniżać.

Oczywiście w Internecie jest pełno kalkulatorów BMR, można z nich skorzystać, jeżeli nie mamy czasu wyliczać BMR. Poniżej przedstawię kilka najpopularniejszych metod wyliczania BMR.

Obliczanie BMR metodą Harrisa-Benedicta – jest to bardzo popularna metoda obliczania BMR. Do jej obliczenia potrzebujemy tylko trzech wartości: wieku, płci i wagi. Metoda została wymyślona na początku XX wieku, jednak była modyfikowana, niestety bardzo prawdopodobne jest to, że metoda nie będzie służyła dla osób z niedowagą, nadwagą czy otyłością.

BMR dla kobiet: 655 + [9,6 x masa ciała (kg)] + [1,8 x wzrost (cm)] - [4,7 x wiek (lata)]

BMR dla mężczyzn: 66 + [13,7 x masa ciała (kg)] + [5 x wzrost (cm)] - [6,76 x wiek (lata)]

Obliczanie BMR metodą Mifflin-St Jeor – ta metoda BMR została wymyślona zaraz po powyższej, dlatego powinna być bardziej wiarygodna. Opracowana została niedawno, bo w roku 2005. Wzór BMR został zaakceptowany przez Amerykańskie Towarzystwo Dietetyczne, dlatego jak najbardziej można zaufać tej metodzie.

BMR dla kobiet: [9,99 x masa ciała (kg)] + [6,25 x wzrost (cm)] - [4,92 x wiek (lata)] - 161

BMR dla mężczyzn: [9,99 x masa ciała (kg)] + [6,25 x wzrost (cm)] - [4,92 x wiek (lata)] + 5.

Obliczanie BMR metodą Katch-McArdle – podczas obliczania BMR tą metodą należy uwzględnić swoją masę mięśniową, co dla niektórych może być trudnym zadaniem. Tę metodę uznaje się za skuteczniejszą, jednak skomplikowaną.

BMR dla kobiet i mężczyzn: 370 + (21,6 x masa mięśniowa ciała w kg).

Najprościej BMR, to podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne
Najprościej BMR, to podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne (123rf.com)

BMR będzie stanowiło podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne, jednak jeżeli się ruszamy, ćwiczymy, trenujemy wyczynowo, to musimy obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne wzorem na CPM.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.