Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Boją się ciężkich reakcji po odstawieniu leków. Naukowcy mówią o skutkach

 Katarzyna Prus
16.06.2024 18:21
17 proc. pacjentów ma negatywne reakcje po odstawieniu tych leków
17 proc. pacjentów ma negatywne reakcje po odstawieniu tych leków (Getty Images)

Choć wiele osób ma obawy przed odstawieniem antydepresantów, naukowcy uspokajają i tłumaczą, że poważne reakcje nie są powszechnym zagrożeniem. Nowe analizy wskazują, że ciężkie skutki uboczne dotyczą jednego na 35 pacjentów.

spis treści

1. Pacjenci boją się odstawienia

Odstawienie antydepresantów może się wiązać z pewnymi skutkami ubocznymi, ale naukowcy uspokajają, że powody do obaw są mniejsze, niż wielu pacjentów może sądzić.

Z najnowszej metaanalizy dotychczasowych badań dotyczących takich leków wynika, że negatywne reakcje odczuwa znacznie mniej pacjentów, niż wcześniej sądzono.

Takie wnioski płyną z pracy naukowców z uniwersytetów w Berlinie i Kolonii opublikowanej na łamach w "Lancet Psychiatry". Wynika z niej, że negatywne skutki mogą dotyczyć co szóstego pacjenta.

Zobacz film: "Depresja chorobą kobiet?"
Antydepresantów nie należy odstawiać gwałtownie
Antydepresantów nie należy odstawiać gwałtownie (Getty Images)

Wygląda więc na to, że problem z odstawieniem antydepresantów jest mniejszy, niż wynikało to z poprzednich badań. Wcześniejsze doniesienia wskazywały, że negatywne objawy po zakończeniu takiej terapii mogło mieć nawet 56 proc. osób i co więcej - u prawie połowy chodziło o ciężkie reakcje.

2. 17 proc. pacjentów ma negatywne reakcje

Analiza niemieckich ekspertów objęła 79 badań dotyczących antydepresantów (łacznie objęły one 20 tysięcy pacjentów, którzy stosowali takie leki).

Naukowcy wskazują, że maksymalnie 17 proc. pacjentów leczonych antydepresantami doświadcza skutków ich odstawienia, a ciężkie działania uboczne występują jedynie u jednego na 35 pacjentów.

Prof. Christopher Baethge, psychiatra z Uniwersytetu w Kolonii i jeden z autorów badania tłumaczy, że wiele niepożądanych skutków po odstawieniu antydepresantów może mieć inne przyczyny. Precyzuje, że wcale nie muszą się one wiązać z konkretnym zaburzeniem psychicznym, które leczył pacjent.

Należy mieć jednak świadomość, że kwestie odstawiania antydepresantów należy zawsze konsultować z lekarzem i nie robić tego na własną rękę. Nie należy tego robić gwałtownie, ale stopniowo, zmieniając dawkowanie pod kontrolą specjalisty.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze