Dieta dla oczu

Oczy – czy ma znaczenie? Nasze oczy są nam niezbędne do codziennego funkcjonowania, jednak nie dbamy o nie. Przebywamy w zadymionych niewietrzonych pomieszczeniach, godzinami przesiadujemy przed monitorem lub telewizorem. Zapominamy, że odpowiednia dieta może w znacznym stopniu poprawić ostrość widzenia i powstrzymać proces pogarszania się wzroku. Natomiast zła dieta na oczy może przyspieszyć zmiany degeneracyjne oczu.

spis treści

1. Najczęstsze wady wzroku

Dieta dla oczu
Dieta dla oczu

O oczy należy dbać tak jak o każdą inną część ciała - na ich sprawność ma także duży wpływ to, co jemy.

zobacz galerię

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

Najczęściej spotykane wady wzroku to zwyrodnienie plamki żółtej (AMD). Jest to choroba siatkówki nasilająca się z wiekiem. Za jej główną przyczynę uważa się stres oksydacyjny, czyli szkodliwe działanie wolnych rodników, reaktywnych form tlenu. Wolne rodniki powstają w organizmie m.in. w wyniku złej diety oraz na skutek narażenia oczu na zanieczyszczenia środowiska i dym papierosowy. Siatkówka należy do tkanek o bardzo intensywnym metabolizmie tlenowym, sprzyja to niestety powstawaniu reaktywnych form tlenu w jej obszarze. Prowadzi to do uszkodzenia komórek, przede wszystkim lipidów błon komórkowych, białka oraz materiału genetycznego DNA. By temu zapobiec, należy stosować dietę na oczy bogatą w antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze.

Dieta dla oczu – jak powinna wyglądać?

Oko potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania określonych składników, takich jak karotenoidy, witaminy A, C i E, cynk i selen. Zadbajmy, by w naszej diecie ich nie zabrakło.

2. Karotenoidy i witaminy na dobry wzrok

Karotenoidy to związki występujące głównie w żółto-pomarańczowych oraz zielonych warzywach i owocach. Tak zwana kolorowa dieta jest najlepsza dla naszych oczu, ponieważ jest bogata w naturalne barwniki roślinne, które wchodzą w skład barwników siatkówki. Karotenoidy, luteina i zeaksantyna chronią oko przed szkodliwym działaniem promieni UV oraz wspomagają antyoksydacyjne działanie witaminy E. Właściwości luteiny są nieocenione. Występują w: szpinaku, jarmużu, kapuście, groszku, brukselce, kukurydzy, żółtkach jaj.

Witamina A ma swe źródło w beta-karotenie. Dzięki niej nie rozwijają się wady wzroku. Naturalnym źródłem beta-karotenu są: marchew, dynia, pomidory, morele, brokuły. Witaminy antyoksydacyjne: A, C i E oraz cynk spowalniają bardzo często degenerację plamki żółtej AMD oraz kataraktę. Witamina A stanowi część światłoczułego barwnika siatkówki oka, jej brak może powodować kurzą ślepotę, czyli gorsze widzenie wieczorami.

Naturalnym źródłem witaminy A są: marchewka, brzoskwinia, morele, jaja, masło, śmietana, mleko, sery, wątroba. Witamina C spowalnia proces degeneracji plamki żółtej i utraty ostrości widzenia dzięki temu, że bierze udział w regeneracji witaminy E. Witamina E, której stężenie w siatkówce jest bardzo duże, zapobiega utlenianiu lipidów i neutralizuje reaktywne formy tlenu. W witaminę E bogate są: oleje roślinne, orzechy, nasiona zbóż, kiełki pszenicy, jaja, mleko, zielone warzywa.

3. Cynk, selen i barwniki na zdrowe oczy

Cynk i selen są pierwiastkami śladowymi wchodzącymi w skład enzymów rozkładających wolne rodniki: dysmutazy ponadtlenkowej i peroksydazy glutationowej. Pierwiastki te są bardzo pomocne w zapobieganiu stresowi oksydacyjnemu. Cynk znajduje się w: pestkach dyni, strączkach, drożdżach, rybach, owocach morza, pełnoziarnistych produktach zbożowych.

Antocyjany to czerwono-niebieskie barwniki, które wzmacniają naczynia krwionośne. Przyczyniają się do lepszego odżywienia i ukrwienia gałki ocznej. Antocyjany znajdują się w owocach aronii, czarnej jagody, borówki, czarnego bzu, winorośli, truskawkach, wiśniach oraz czerwonej kapuście i burakach.

4. Dieta dla oczu a ryby

Według badań, osoby, które spożywają ryby dwa razy w tygodniu, dużo rzadziej cierpią na zwyrodnienia plamki żółtej. Najprawdopodobniej dzieje się tak, ponieważ ryby morskie są bogatym źródłem tłuszczów z rodziny omega-3, a w szczególności kwasu dokozaheksaenowego DHA, z którego w okresie płodowym rozwija się oko ludzkie. Tłuszcze omega-3 chronią również przed jaskrą, obniżając ciśnienie śródgałkowe, dlatego dieta dla oczu powinna być w nie bogata. Zdrowe tłuszcze znajdziemy również w oleju lnianym, orzechach, pestkach i nasionach (dyni, siemienia, słonecznika). Przy stosowaniu zdrowej diety i odpowiedniej higieny wzroku, nasze oczy dłużej pozostaną sprawne.

Następny artykuł: Luteina

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy