Dieta na zgagę

Dieta na zgagę interesuje wszystkich, którzy borykają się z tą nieprzyjemną dolegliwością. Zgaga, inaczej refluks, wywołuje pieczenie, przez niektórych określane paleniem w przełyku, oraz nieprzyjemny, kwaśny posmak w ustach. Okazuje się, że odpowiednia dieta w refluksie łagodzi jego bolesne objawy. Naczelną zasadą takiej diety jest: mniej tłuszczu i więcej ruchu. Osoby cierpiące na nadwagę lub otyłość częściej skarżą się na refluks. Dowiedz się, co jest dozwolone, a z czego lepiej zrezygnować przy zgadze.

Zobacz film: "Jak pozbyć się zgagi?"

spis treści

1. Co można jeść przy diecie na zgagę?

  • Chude mięso – pod tym ogólnym pojęciem kryją się: chudy schab, królik, cielęcina. Dieta przy refluksie dopuszcza włączenie do jadłospisu drobiu (kurczak, indyk) i wędlin (szynki wieprzowe i drobiowe, a także polędwica).
  • Chude przetwory mleczne – zgaga wywołuje nieprzyjemne dolegliwości, m.in. pieczenie w przełyku i kwaśny posmak w ustach. Kiedy więc czujesz, że refluks daje o sobie znać, sięgnij po chude (nietłuste) mleko. Pomocne mogą okazać się też niskotłuszczowe jogurty, kefiry oraz maślanki.
  • Dania gotowane – odpowiednia dieta na zgagę wyklucza stosowanie potraw smażonych. Żeby nie podrażniać żołądka, jedz potrawy gotowane, duszone, gotowane na parze, pieczone w folii. Tego typu potrawy dodatkowo pomogą zachować ci smukłą linię i uchronią przed niechcianymi kilogramami.
  • Warzywa – dieta w refluksie dopuszcza spożywanie warzyw, takich jak marchew, buraki, ziemniaki, kalafior, szpinak.
  • Zioła – doprawiaj potrawy ziołami. Używaj świeżej bazylii, oregano, czosnku. Stosuj też koperek, estragon, rozmaryn, szałwię, koper włoski.
  • Woda – dzienne spożycie wody powinno przekraczać 1,5 litra. Zalecane są też herbatki ziołowe, poza herbatą z mięty pieprzowej.

2. Potrawy niewskazane w diecie refluksowej

By uniknąć uciążliwej zgagi, trzeba odżywiać się regularnie – posiłki jeść niewielkie, ale często. W ten sposób uchronimy się przed zbytnim zapełnieniem żołądka. Ważne jest również to, aby spożywać pokarm o ustalonych godzinach, a kolację – nie później niż 3 godziny przed snem. Istotne znaczenie ma rodzaj zjadanych produktów. Jednak należy pamiętać, że u jednej osoby objawy zgagi mogą pojawić się wskutek spożycia pokarmu, który u innej osoby nie wywołuje żadnych dolegliwości. Z drugiej strony można wymienić wiele produktów, które wzmagają zgagę u tych, którzy mają do niej skłonność.

Do produktów najczęściej wywołujących zgagę zaliczamy przede wszystkim pokarmy tłuste, które są wolno trawione w układzie pokarmowym. Warto ograniczyć spożycie tłuszczu w postaci widocznej, takiego jak masło, margaryna, czy olej, a także innych produktów bogatych w tłuszcze, np. wędlin, podrobów, mięsa, nabiału o wysokiej zawartości tłuszczu – śmietany, sera żółtego, serów pleśniowych, serków topionych czy serów typu fromage. Z codziennego jadłospisu warto wyrzucić tłustą wieprzowinę, gęsi, kaczki, golonki, żeberka i tłuste wędliny, tj. baleron, pasztety, salami, kiełbasy, salcesony, pasztetową.

Dieta na zgagę
Dieta na zgagę (Zdjęcie kobiety / Shutterstock)

Do tłustych potraw zaliczymy jedzenie smażone, jedzenie typu fast food, czyli hamburgery, hot dogi, frytki, cheeseburgery. Dieta na zgagę eliminuje całkowicie tego typu jedzenie. Osoby, którym dokucza zgaga, powinny zrezygnować też z ogórków, pomidorów, cebuli, potraw z octem (wszystkie marynaty), ostrych przypraw (chilli, pieprz, curry, pieprz cayenne, ostra papryka, papryczki pepperoni, chrzan, musztarda), czekolady i wyrobów z dodatkiem czekolady, napojów gazowanych, soków (szczególnie pomarańczowego, cytrynowego, grejpfrutowego, pomidorowego), mocnej kawy i herbaty, alkoholu. Te produkty zwiększają bowiem wydzielanie soków żołądkowych.

Następny artykuł: Przyczyny zgagi

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy