Dieta na zgagę

spis treści
rozwiń

Dieta na zgagę interesuje wszystkich, którzy borykają się z tą nieprzyjemną dolegliwością. Zgaga, inaczej refluks, wywołuje pieczenie, przez niektórych określane paleniem w przełyku, oraz nieprzyjemny, kwaśny posmak w ustach. Okazuje się, że odpowiednia dieta w refluksie łagodzi jego bolesne objawy. Naczelną zasadą takiej diety jest: mniej tłuszczu i więcej ruchu. Osoby cierpiące na nadwagę lub otyłość częściej skarżą się na refluks. Dowiedz się, co jest dozwolone, a z czego lepiej zrezygnować przy zgadze.

1. Co można jeść przy diecie na zgagę?

  • Chude mięso – pod tym ogólnym pojęciem kryją się: chudy schab, królik, cielęcina. Dieta przy refluksie dopuszcza włączenie do jadłospisu drobiu (kurczak, indyk) i wędlin (szynki wieprzowe i drobiowe, a także polędwica).
  • Chude przetwory mleczne – zgaga wywołuje nieprzyjemne dolegliwości, m.in. pieczenie w przełyku i kwaśny posmak w ustach. Kiedy więc czujesz, że refluks daje o sobie znać, sięgnij po chude (nietłuste) mleko. Pomocne mogą okazać się też niskotłuszczowe jogurty, kefiry oraz maślanki.
  • Dania gotowane – odpowiednia dieta na zgagę wyklucza stosowanie potraw smażonych. Żeby nie podrażniać żołądka, jedz potrawy gotowane, duszone, gotowane na parze, pieczone w folii. Tego typu potrawy dodatkowo pomogą zachować ci smukłą linię i uchronią przed niechcianymi kilogramami.
  • Warzywa – dieta w refluksie dopuszcza spożywanie warzyw, takich jak marchew, buraki, ziemniaki, kalafior, szpinak.
  • Zioła – doprawiaj potrawy ziołami. Używaj świeżej bazylii, oregano, czosnku. Stosuj też koperek, estragon, rozmaryn, szałwię, koper włoski.
  • Woda – dzienne spożycie wody powinno przekraczać 1,5 litra. Zalecane są też herbatki ziołowe, poza herbatą z mięty pieprzowej.

Zobacz film: "Jak pozbyć się zgagi?"

2. Potrawy niewskazane w diecie refluksowej

By uniknąć uciążliwej zgagi, trzeba odżywiać się regularnie – posiłki jeść niewielkie, ale często. W ten sposób uchronimy się przed zbytnim zapełnieniem żołądka. Ważne jest również to, aby spożywać pokarm o ustalonych godzinach, a kolację – nie później niż 3 godziny przed snem. Istotne znaczenie ma rodzaj zjadanych produktów. Jednak należy pamiętać, że u jednej osoby objawy zgagi mogą pojawić się wskutek spożycia pokarmu, który u innej osoby nie wywołuje żadnych dolegliwości. Z drugiej strony można wymienić wiele produktów, które wzmagają zgagę u tych, którzy mają do niej skłonność.

Do produktów najczęściej wywołujących zgagę zaliczamy przede wszystkim pokarmy tłuste, które są wolno trawione w układzie pokarmowym. Warto ograniczyć spożycie tłuszczu w postaci widocznej, takiego jak masło, margaryna, czy olej, a także innych produktów bogatych w tłuszcze, np. wędlin, podrobów, mięsa, nabiału o wysokiej zawartości tłuszczu – śmietany, sera żółtego, serów pleśniowych, serków topionych czy serów typu fromage. Z codziennego jadłospisu warto wyrzucić tłustą wieprzowinę, gęsi, kaczki, golonki, żeberka i tłuste wędliny, tj. baleron, pasztety, salami, kiełbasy, salcesony, pasztetową.

Do tłustych potraw zaliczymy jedzenie smażone, jedzenie typu fast food, czyli hamburgery, hot dogi, frytki, cheeseburgery. Dieta na zgagę eliminuje całkowicie tego typu jedzenie. Osoby, którym dokucza zgaga, powinny zrezygnować też z ogórków, pomidorów, cebuli, potraw z octem (wszystkie marynaty), ostrych przypraw (chilli, pieprz, curry, pieprz cayenne, ostra papryka, papryczki pepperoni, chrzan, musztarda), czekolady i wyrobów z dodatkiem czekolady, napojów gazowanych, soków (szczególnie pomarańczowego, cytrynowego, grejpfrutowego, pomidorowego), mocnej kawy i herbaty, alkoholu. Te produkty zwiększają bowiem wydzielanie soków żołądkowych.

Następny artykuł: Przyczyny zgagi

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!