Kwasy omega-6

Kwasy tłuszczowe omega-6 są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Występują w żywności pochodzenia roślinnego (orzechy, słonecznik, sezam). Niedobór kwasów omega-6 objawia się stanem zapalnym skóry, zmniejszeniem odporności oraz schorzeniami układu krążenia.

1. Rola kwasów omega-6

Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-6 zawierają wiele wiązań podwójnych w swojej cząsteczce. Kwasy tłuszczowe nienasycone mają niższe temperatury topnienia w porównaniu do odpowiadających im kwasów tłuszczowych nasyconych, dlatego w większości są substancjami płynnymi w temperaturze pokojowej.

Do nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6 należą:

Zobacz film: "Objawy niedoboru nasyconych kwasów Omega 3"

  • kwas linolowy (C18:2, n-6)
  • kwas gamma-linolenowy (GLA) (C18:3, n-6),
  • kwas arachidonowy (AA) (C20:4, n-6).

Kwas arachidonowy w błonach komórkowych znajduje się w największej ilości i stanowi około 5-15% wszystkich kwasów tłuszczowych. W organizmie jest przekształcany do lipoksyn, które wykazują właściwości przeciwzapalne i immunomodulujące, zapobiegające tworzeniu blaszki miażdżycowej w naczyniach. Ponadto przeciwdziałają rozwojowi i zmniejszają objawy chorób autoimmunologicznych, np. tocznia, reumatoidalnego zapalenia stawów, stwardnienia rozsianego.

Kwasy omega-6 wpływają na rozwój ośrodkowego układu nerwowego w okresie płodowym oraz zapobiegają niedorozwojowi umysłowemu. Natomiast u osób dorosłych warunkują prawidłowe przekaźnictwo impulsów w układzie nerwowym.

2. Kwasy omega-6 w diecie

Niedobór nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6 objawia się:

  • zwiększoną podatnością na infekcje bakteryjne i wirusowe,
  • zmniejszoną odpornością organizmu,
  • zmniejszoną syntezą prostaglandyn,
  • bezpłodnością (może),
  • nieprawidłowym funkcjonowaniem naczyń krwionośnych - nadciśnienie,
  • upośledzoną czynnością serca, wątroby, nerek, gruczołów dokrewnych,
  • niedoborem płytek krwi (trombocytów),
  • różnymi zmianami skórnymi.

Kwas linolowy należący do rodziny omega-6 występuje w tłoczonych na zimno olejach: sojowym i kukurydzianym, a także nasionach słonecznika, nasionach dyni, nasionach sezamu i w większości orzechów.

Wysoką zawartość kwasów tłuszczowych omega-6 - linolowego i gamma-linolenowego (GLA) - stwierdza się w oleju wiesiołkowym (71% LA + 10% GLA). Kwas gamma-linolenowy występuje również w oleju z nasion ogórecznika oraz oleju z nasion porzeczki czarnej. Niedobór kwasów omega-6 przyczynia się do rozwoju chorób układu krążenia, w tym miażdżycy oraz arytmii serca. Dlatego też osobom z podwyższonym ryzykiem chorób układu krążenia zaleca się suplementację diety olejem z wiesiołka. Zawarte w nim kwasy zmniejszają stopień agregacji płytek krwi, zapobiegając w ten sposób zawałowi serca i udarowi mózgu. Olej z wiesiołka wspomaga leczenie schorzeń skóry takich jak atopowe zapalenie skóry, rumień. Ponadto pomaga w leczeniu astmy oskrzelowej, choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy. Kwasy omega-6 są również pomocne w zmniejszaniu dolegliwości zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS) oraz okresu menopauzalnego.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!