Przejdź na WP

Olej lniany - wartości odżywcze i właściwości

Olej lniany otrzymywany jest z nasion lnu. Jego spożywanie wpływa korzystnie na zdrowie, wzmacnia bowiem odporność organizmu, chroni przed rozwojem chorób układu krążenia oraz zapobiega przesuszeniu skóry.

Zobacz film: "Co daje picie oleju lnianego na czczo?"

spis treści

1. Olej lniany - właściwości

Nasiona lnu, zwane siemieniem lnianym, wykazują zróżnicowane właściwości zdrowotne, dlatego też wykorzystywane są zarówno w medycynie, jak i przemyśle spożywczym.

Nasiona lnu są małe, o barwie brązowej, zawierają błonnik rozpuszczalny w wodzie i śluzy, dlatego też napary z siemienia lnianego stosuje się w chorobach przewodu pokarmowego, w tym przy wrzodach żołądka i dwunastnicy, chorobie Leśniewskiego-Crohna, wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego oraz zaparciach.

W przemyśle spożywczym nasiona lnu stosowane są jako dodatek do pieczywa, ciastek zbożowych, a także muesli. Będąc źródłem błonnika, zapobiegają zaparciom oraz zmniejszają wchłanianie cholesterolu w jelitach.

Z nasion lnu otrzymuje się olej lniany, który dzięki zawartości wielu substancji o charakterze prozdrowotnym korzystnie wpływa na zdrowie. Właściwości oleju lnianego sprawiają, że zaleca się jego spożywanie w szczególności przez rekonwalescentów, w stanach obniżonej odporności oraz w czasie intensywnego uprawiania sportów.

Pięć niesamowitych właściwości siemienia lnianego
Pięć niesamowitych właściwości siemienia lnianego [5 zdjęć]

Zdrowe tłuszcze, witamina B oraz szeroka gama minerałów w siemieniu lnianym pomogą utrzymać włosy i skórę...

zobacz galerię

2. Olej lniany - wartości odżywcze

Zdrowotne właściwości oleju lnianego są bardzo liczne. Olej lniany jest nieocenionym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, do których należą kwasy: alfa-linolenowy (omega-3), linolowy (omega-6), oleinowy (omega-9), arachidonowy, a także kwasów nasyconych, jak kwas mirystynowy, palmitynowy, stearynowy.

Nienasycone kwasy tłuszczowe z uwagi na fakt, że są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu określane są jako witamina F.

Olej lniany w zależności od pochodzenia nasion zawiera od 26 do 58 proc. kwasu alfa-linolenowego, od 5 do 23 proc. kwasu linolowego, od 13 do 38 proc. kwasu oleinowego, a spośród kwasów nasyconych kwas palmitynowy stanowi od 4 do 9 proc., z kolei kwas stearynowy od 2 do 8 proc.

Olej lniany jest również źródłem witaminy E zwanej inaczej tokoferolem, która wykazuje działanie antyoksydacyjne, przeciwstarzeniowe oraz warunkuje prawidłowy wygląd skóry.

W oleju lnianym obecne są również sterole roślinne (233 mg/100 g, 6-9 proc.), które zapobiegają wchłanianiu cholesterolu w jelitach, przez co następuje zmniejszenie jego poziomu we krwi.

Do steroli roślinnych należą: β-sitosterol, campesterol, avenasterol, stigmasterol. W oleju lnianym znajdują się również karotenoidy (20 do 115 mg/kg), spośród których najwięcej jest luteiny (69 mg/kg), która wpływa na proces widzenia.

10 sposobów na użycie oleju arganowego
10 sposobów na użycie oleju arganowego [10 zdjęć]

Olej arganowy pozyskuje się z orzechów drzewa arganowca, które rośnie jedynie w Maroku. Nie jest to tani...

zobacz galerię

3. Olej lniany a zdrowie

W badaniach klinicznych i epidemiologicznych wykazano, że olej lniany, dzięki jego licznym właściwościom zdrowotnym, należy spożywać, gdyż:

Zobacz także:

4. Olej lniany - na odchudzanie

Olej lniany ze względu na zawartość kwasów omega-3 jest polecany osobom, które walczą z nadwagą. Codzienne spożywanie ok. 2 łyżek oleju lnianego reguluje metabolizm i przyśpiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

właściwości oleju lnianego
właściwości oleju lnianego (123rf.com)

Olej lniany wspomaga też działanie wątroby, dzięki czemu efektywniej pozbywa się tłuszczu.

Spożywanie oleju lnianego pozwala też pozbyć się złogów zalegających w jelitach, co powoduje poprawę samopoczucia i uczucie lekkości.

Olej lniany przyczynia się też do redukowania obrzęków i pomaga pozbyć się z organizmu zalegającej wody. Zmniejsza też apetyt na słodycze.

Olej lniany ma jeszcze jedną zaletę, pomocną podczas odchudzania. Dzięki zawartości witaminy E, zwanej witaminą młodości, olej lniany korzystnie wpływa na elastyczność skóry i chroni ją przed obwiśnięciem po utracie zbędnych kilogramów.

5. Olej lniany - zastosowanie i dawkowanie

Olej lniany tłoczony na zimno ma bardzo szerokie zastosowanie. Może być używany do sałatek, kanapek, twarogów i pasty twarogowej i gotowanych warzyw.

Co ważne, na oleju lnianym nie wolno smażyć. Podczas obróbki w wysokiej temperaturze rozpadowi ulegają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a olej lniany traci wszystkie swoje właściwości zdrowotne.

Olej lniany świetnie sprawdzi się w kuchni. Ile oleju lnianego powinniśmy przyjmować dziennie? Dawkowanie wynosi 1 g na 1 kg masy ciała.

W przypadku osób dorosłych zaleca się spożywanie od 2 do 4 łyżek oleju dziennie. W celach leczniczych można zwiększyć dawkę do 6-8 łyżek. Olej lniany można również podawać dzieciom i młodzieży.

6. Olej lniany - jaki wybrać?

Olej lniany ze względu na dużą zawartość kwasów omega-3 jest bardzo nietrwały. Najlepiej wybierać olej, który był tłoczony nie więcej niż 3 miesiące przed sprzedażą.

Olej lniany powinien być sprzedawany w ciemnej buteleczce i przechowywany w warunkach chłodniczych. Pod wpływem długiej ekspozycji na światło słoneczne olej lniany traci swoje właściwości.

Najlepiej wybierać olej tłoczony na zimno, nierafinowany, z ziaren posiadających certyfikat jakości. Olej lniany ma krótką trwałość, dlatego powinniśmy spożyć go jak najszybciej po zakupie. Za taką buteleczkę zapłacimy ok. 12-17 zł.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy