Karczochy - charakterystyka, wartości odżywcze, na odchudzanie, właściwości lecznicze, zastosowanie w kuchni

Karczoch smakuje jak szparagi, wygląda jak oset i jest piękną rośliną ozdobną – tak najkrócej można go opisać. Niezwykłe warzywo pochodzi z rejonu Morza Śródziemnego i jest wciąż mało popularne w naszym kraju. Szkoda, bo poza tym, że karczoch posiada wzyjątkowe walory smakowe, może również poprawić nasze zdrowie.

1. Karczochy - charakterystyka

Karczoch to roślina z rodziny astrowatych. Była znana już w starożytnym Rzymie, Grecji oraz Egipcie.

Lubi ciepły klimat, dlatego uprawia się go głównie w okolicach basenu Morza Śródziemnego (w Hiszpanii, Francji i we Włoszech), ale rośnie również w Niemczech, Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych.

Zobacz film: "Chcesz żyć dłużej? Jedz więcej owoców i warzyw"

Do spożycia nadaje się pąk kwiatowy karczocha, najpierw jednak należy usunąć stwardniałe łuski i dotrzeć do soczystego dna kwiatowego.

To tzw. serce karczocha. Wyciąg z warzywa znalazł swoje zastosowanie w medycynie oraz kosmetyce.

2. Karczochy - wartości odżywcze

Karczoch jest niskokaloryczny – w 100 g produktu jest tylko 47 kcal. Ma bardzo mało tłuszczu, ale za to dużo błonnika, co czyni go idealnym warzywem dla osób odchudzających się.

Jest źródłem cennych minerałów, takich jak potas, wapń, magnez, żelazo i fosfor. Dodatkowo warzywo jest bogate w beta-karoten, witaminę C, PP, K, B3 oraz witaminy z grupy B.

Karczochy powinny docenić zwłaszcza osoby, które chcą zadbać o skórę – w warzywie tym znajdują się witaminy A i E, czyli substancje odpowiedzialne za młody wygląd.

Niepozorny karczoch kryje w sobie również cenne flawonoidy, czyli antyoksydanty o właściwościach przeciwzapalnych i chroniących komórki przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi oraz wolnymi rodnikami.

3. Karczochy - na odchudzanie

Karczochy mają mało kalorii, jednak to nie ze względu na tę cechę są tak polecanym produktem dla odchudzających się.

Roślina ta zawiera aż cztery cenne substancje, które wspomagają proces odchudzania, przyspieszają przemianę materii i pozwalają w szybszym tempie *pozbyć się zbędnych kilogramów.

Wyciąg z karczocha bardzo często jest składnikiem różnych tabletek oraz suplementów na odchudzanie.

10 mało popularnych warzyw, z których można zrobić zupę
10 mało popularnych warzyw, z których można zrobić zupę [11 zdjęć]

Liczbę roślin warzywnych, które są uprawiane na świecie ocenia się na około 250 gatunków, z czego w naszym...

zobacz galerię

Najważniejsza jest cynaryna. Substancja ta skutecznie poprawia trawienie, przyspiesza metabolizm i reguluje poziom cukru we krwi. Jest też doskonałym lekiem na zaparcia.

Kolejny składnik obecny w karczochu to inulina. Działa ona podobnie do błonnika – pod wpływem wody pęcznieje w żołądku, dzięki czemu dłużej czujemy się syci i nie mamy napadów głodu. Inulina jest prebiotykiem, co sprawia, że pozytywnie wpływa na mikroflorę jelitową.

Kwas chlorogenowy to ważny przeciwutleniacz, który doceni każda osoba na diecie. Dzięki niemu możemy pozbyć się zapasów węglowodanów i tłuszczów, które nagromadziły się w organizmie na skutek niezbyt zdrowego odżywiania.

Karczoch jest też bogaty w niacynę (czyli witaminę PP), która pełni istotną rolę podczas trawienia. Niacyna przyspiesza przemianę materii oraz blokuje rozpad tłuszczów w tkance tłuszczowej.

Warto wiedzieć, że karczoch to jedno z najbogatszych źródeł tej witaminy.

4. Karczochy - właściwości lecznicze

Cynaryna zawarta w karczochu nie tylko ułatwia odchudzanie, ale wpływa również na zdrowie układu pokarmowego. Substancja ta pobudza produkcję żółci, co poprawia trawienie. Obniża też poziom cholesterolu i lipidów we krwi.

Karczochy są świetnym produktem na dolegliwości trawienne, takie jak zaparcia, nudności, wzdęcia, zgaga, bóle brzucha oraz uczucie ciężkości.

Jedzenie karczochów wzmaga produkcję soków żołądkowych oraz śliny, co ułatwia trawienie i zapobiega nieprzyjemnym problemom z żołądkiem.

Karczoch dobrze działa na naszą wątrobę – cynaryna oczyszcza i odtruwa organizm, chroni wątrobę oraz drogi żółciowe, a także przyspiesza wydalanie toksyn i zbędnych produktów przemiany materii.

Ekstrakt z liści karczocha jest często stosowany w środkach regenerujących ten ważny narząd, a także pomocniczo w leczeniu marskości wątroby.

Bardzo cennym składnikiem karczocha jest inulina, która pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu cukru we krwi.

Dodatkowo kwas chlorogenowy zmniejsza wchłanianie cukrów w przewodzie pokarmowym. Karczoch jest więc idealnym warzywem dla diabetyków.

Bogactwo antyoksydantów sprawia, że warzywo to może skutecznie zapobiegać nowotworom. Przeciwutleniacze chronią organizm przed komórkami chorobotwórczymi, dlatego w naszej diecie powinno znajdować się jak najwięcej tych cennych substancji.

Warto wspomnieć, że wyciąg z karczocha docenił również przemysł kosmetyczny. Ziele karczocha jest składnikiem produktów do pielęgnacji cery trądzikowej i problematycznej.

Działa antybakteryjnie i przeciwzapalnie, dlatego hamuje rozwój mikroorganizmów odpowiedzialnych za zmiany trądzikowe i przyspiesza proces gojenia wyprysków.

Ekstrakt z karczocha jest polecany też na choroby takie jak łuszczyca, egzema czy łojotokowe zapalenie skóry.

Z właściwości leczniczych karczocha możemy skorzystać, kupując kapsułki zawierające ekstrakt z tej rośliny. Jest dostępne też ziele karczocha, z którego warto przygotować herbatę.

Obecny na rynku jest również sok z karczocha, dzięki któremu można wspomóc układ pokarmowy i oczyścić organizm z toksyn.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku niewydolności dróg żółciowych lub kamieni żółciowych przed włączeniem karczocha do diety warto skonsultować się z lekarzem.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

5. Karczochy - zastosowanie w kuchni

Po usunięciu stwardniałych łusek i okryw kwiatostanu, możemy dostać się do serca karczocha, które jest cenionym przysmakiem. Warzywo można gotować, smażyć, piec i jeść samodzielnie lub w sałatkach.

Karczochy dobrze komponują się z aromatycznymi ziołami (np. bazylią), cytryną, pomidorami, anchois oraz jajkami.

W Polsce coraz częściej można kupić świeże karczochy, które są dostępne na przełomie wiosny oraz lata. Warto wtedy zwrócić uwagę na wygląd liści – powinny być twarde, ostre i zielone.

Przez resztę roku można bez problemu dostać je w marynacie, najczęściej jest to zalewa z oliwy. Należy jednak pamiętać, że w takiej postaci mogą posiadać znacznie mniej wartości odżywczych niż świeże warzywa.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Kozieradka

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!