Przejdź na WP

PMS – najczęstsze pytania i odpowiedzi

PMS to skrót angielskiego terminu „premenstrual syndrome”, który oznacza zespół napięcia przedmiesiączkowego. Odczuwa go większość kobiet1, jednak nie wszystkie zdają sobie z tego sprawę. Oto najczęstsze pytania, jakie zadają kobiety, które podejrzewają, że cierpią na PMS.

Zobacz film: "Refundacja leków na łuszczycę"

1. Jakie są objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego?

Najczęstsze symptomy PMS to tkliwość piersi, obrzęki, bóle głowy, wzdęcia2. Zdarzają się nudności, ale także przyrost masy ciała, nawet o kilka kilogramów. Obserwuje się niekiedy zwiększenie apetytu i ochoty na zachcianki. Na kilka dni przed okresem niektóre kobiety odczuwają zmęczenie i zaburzenia snu. Część z nich narzeka na gorszą koncentrację, obniżenie nastroju i drażliwość. Objawy te mogą występować pojedynczo lub wręcz przeciwnie – kobieta może uskarżać się na kilka z nich. Co ciekawe, co miesiąc mogą pojawiać się inne dolegliwości.3

2. Jak długo trwa PMS?

To kwestia indywidualna. U niektórych pań pierwsze symptomy mogą pojawić się już na 10 dni przed miesiączką, jednak najbardziej nasilone występują tuż przed pierwszym dniem krwawienia.

3. Co jest przyczyną PMS

Zespół napięcia przedmiesiączkowego to nic innego jak nieprawidłowa odpowiedź organizmu na naturalne zmiany hormonalne, które zachodzą w organizmie kobiety w czasie cyklu miesiączkowego.6

4. Czy PMS można leczyć samodzielnie?

Można zacząć od domowych sposobów: modyfikacji stylu życia, zmiany diety, aktywności fizycznej, stosowaniu preparatów, np. z niepokalankiem mnisim. Zioło to może złagodzić dolegliwości pojawiające się przy PMS: ból piersi, głowy, zaburzenia koncentracji, wahania nastroju, a także wyrównać cykl miesiączkowy. Jeśli nie jesteś pewna czy objawy, które obserwujesz u siebie, to PMS, poradź się ginekologa. Być może zleci badania albo zasugeruje wizytę u innego specjalisty, aby wykluczyć możliwe choroby. A jeśli i on uzna, że cierpisz na zespół napięcia przedmiesiączkowego, z pewnością doradzi, jak złagodzić uciążliwe objawy. Może również zaproponować leczenie hormonalne.

5. Czy istnieją alternatywy dla leczenia hormonalnego PMS?

Oczywiście. Zawsze, jeśli tylko jest taka możliwość, najpierw zaczyna się od metod mniej inwazyjnych dla organizmu. Przy zespole napięcia przedmiesiączkowego można zastosować zioła (np. niepokalanek mnisi)4, które powinny nieco złagodzić niektóre z uciążliwych objawów, takie jak: obrzęki, wzdęcia, bezsenność czy nadmierne zdenerwowanie.

PMS
PMS (123rf)

6. Czy dieta i aktywność fizyczna mogą łagodzić PMS?

Są już nawet badania naukowe potwierdzające, że odpowiednia dieta oraz ćwiczenia są skuteczne w łagodzeniu objawów PMS4. W diecie istotne jest zrezygnowanie z kofeiny, która wypłukuje magnez, z soli, która zatrzymuje w organizmie wodę oraz z produktów, które mogą powodować wzdęcia, czyli strączkowych warzyw i napojów gazowanych. Lepiej też nie obciążać w tych dniach organizmu ciężkostrawnymi potrawami.

Jeśli chodzi o ćwiczenia, ważna jest regularność i dopasowanie aktywności do swoich możliwości. Lepiej wybrać basen, jogę lub szybki spacer niż intensywny trening na siłowni. Na pewno jednak warto zdecydować się na jakikolwiek ruch, by nie czuć się ociężale i poprawić swoje samopoczucie. Wysiłek fizyczny powoduje wydzielanie endorfin, czyli hormonu szczęścia.

7. Jakie mogą być skutki PMS?

Wszystko zależy od nasilenia objawów. Niektóre panie, nawet jeśli narzekają na ich uciążliwość, mogą normalnie funkcjonować. Zdarza się jednak, że dolegliwością związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego są tak silne i zróżnicowane, że kobiety nie są w stanie pracować i wykonywać swoich codziennych obowiązków5.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy