Przygotowania do sezonu przeziębień i grypy

spis treści
rozwiń

Choć jeszcze możemy cieszyć się końcówką lata, sezon przeziębień i grypy zbliża się. Zamiast jednak tracić czas przez jesienną chandrę, smarkać, kichać i wciąż wykupywać recepty, możemy przygotować się do sezonu grypowego w myśl zasady „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Warto wcześniej zacząć wzmacniać odporność. To najlepsza metoda na uniknięcie infekcji. Układ immunologiczny bowiem odpowiada za obronę przed wirusami czy bakteriami. Jeśli nie funkcjonuje prawidłowo, zaczynają się problemy ze zdrowiem.

1. Wzmacnianie odporności

Z myśleniem o naturalnej odporności nie warto czekać do pierwszego przymrozku lub fali zachorowań w pracy czy szkole. Lepiej zacząć jak najszybciej. Tym bardziej, że wzmacnianie układu immunologicznego nie jest ani skomplikowane, ani nie wymaga dużej sumy pieniędzy czy czasu.

Zobacz film: "Choroby serca najczęstszą przyczyną zgonów Polaków"

W dodatku, w różnych metodach można dosłownie przebierać jak w ulęgałkach. Przy czym należy pamiętać, że np. wyłącznie kupienie preparatów ziołowych to za mało. Możemy bowiem zainwestować w najlepsze mieszanki, a i tak nie uchroni nas to od zachorowania, jeśli cały wolny czas będziemy spędzać owinięci kocem przed telewizorem, ograniczając ruch fizyczny do sięgnięcia po paczkę chipsów i puszkę coli. Ważne jest to, jaki tryb życia prowadzimy.

2. Dieta na odporność

Szczególnie istotna jest dieta. Powinna zawierać chude mięso, mleko, produkty zbożowe, jaja i ryby. Te ostatnie, niestety, jemy w naszym kraju wciąż za mało. Wielu Polaków sięga po ryby tylko w piątek. A to właśnie one, obok olei roślinnych, margaryny i oliwy z oliwek, są źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, czyli przede wszystkim kwasów omega-3 i omega-6. Lista ich zalet jest bardzo długa, m.in. wzmacniają naturalną odporność, odgrywają ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu hormonalnego i mózgu. NNKT możemy znaleźć także w tranie czy oleju z wątroby rekina − jedynego zwierzęcia na świecie, które nie choruje na raka.

W prawidłowej diecie wzmacniającej odporność nie może również zabraknąć warzyw i owoców. Eksperci zalecają ich jedzenie, najlepiej surowych albo gotowanych na parze, pięć razy dziennie. Wbrew pozorom, nie jest to zadanie trudne. Wystarczy zmienić pewne nawyki i np. jako po przekąski sięgać nie po chipsy, batoniki czy ciastka, ale po różne orzechy, pestki słonecznika, owoce czy marchewkę. Dzięki tej zmianie organizm, zamiast przyjmować puste kalorie, otrzyma witaminy, minerały czy błonnik. W warzywach i owocach można znaleźć m.in.: selen, żelazo, magnez, cynk, witaminy A, B, D i C. Zwłaszcza ta ostatnia ma spore zasługi w walce o nasze zdrowie. Witamina C wzmacnia układ immunologiczny, działa przeciwzapalnie, stymuluje powstawanie przeciwciał, przyśpiesza gojenie, zapobiega infekcjom czy pomaga alergikom, osłabiając odczyny alergiczne.

3. Odporność z natury

Warto również wprowadzić do diety produkty zawierające dobre kultury bakterii, np. kefiry, jogurty. Nie tylko wspomagają one naturalną odporność organizmu, ale także np. zapobiegają różnym problemom układu pokarmowego, regulują trawienie, zmniejszają podatność na rozwój alergii u dzieci, obniżają poziom złego cholesterolu czy pomagają stanąć na nogach po przebytej chorobie.
Nie należy również żałować w kuchni naturalnych produktów, które są znane z tego, że zwiększają odporność organizmu. Są to m.in.: czosnek, cebula, miód, maliny. Zamiast cukru możemy używać miodu, do herbaty dodawać sok malinowy czy zamiast pić kawę, sięgnąć po herbatkę malinową albo z aronii. To wszystko zaprocentuje.

Doskonałym sposobem na wzmocnienie naturalnej odporności przez żołądek jest również sięgnięcie po preparaty ziołowe, np. Padmę. W końcu już nasze prababcie wiedziały, że rośliny są prawdziwą kopalnią cennych substancji i m.in. zapobiegają wielu dolegliwościom, wzmacniają organizm, działają przeciwbólowo i przeciwzapalnie. A co ważne, nie powodują skutków ubocznych.

4. Spacer zamiast telewizora

Bardzo ważne dla naszej odporności jest również to, jak spędzamy czas. Im więcej się ruszamy, tym lepiej dla układu immunologicznego. Dlatego warto znaleźć czas na systematyczne ćwiczenia, minimum trzy razy w tygodniu. Aerobik, bieganie, jazda na rowerze, pływanie, joga, taniec… − wybór jest tak duży, że każdy może znaleźć coś dla siebie.

Poza tym, nie dawajmy się zniechęcać pogodzie. Powinniśmy przebywać jak najwięcej na świeżym powietrzu. Zamiast spędzić cały chłodny dzień przed telewizorem, wyjdźmy chociaż na krótki spacer; zamiast jechać do pracy dwa przystanki, przejdźmy je na nogach. Hartujmy się także w domu, chociażby wietrząc systematycznie mieszkanie, nie włączając ogrzewania na maksymalną temperaturę, śpiąc przy otwartym oknie czy chodząc w domu w lekkim ubraniu i na bosaka. Dobrą metodą na wzmocnienie odporności jest również wizyta w saunie.
Jeśli chcemy być zdrowi, nauczmy się walczyć z długotrwałym stresem, który zmniejsza zdolność organizmu do obrony. Wysypiajmy się, nie zapominajmy o relaksie, chociażby biorąc kąpiel z olejkami, czytając książkę, uprawiając sport czy słuchając muzyki.

5. Szczepionka na wzmocnienie odporności

Oprócz tych metod wzmacniania odporności możemy również zdecydować się na szczepionkę. Przeziębienia w ten sposób nie unikniemy, ale za to możemy zabezpieczyć się przed grypą. W opinii lekarzy w ten sposób możemy zmniejszyć ryzyko zachorowania o 80 proc. Szczepić na grypę można nawet półroczne dzieci. Niestety szczepienie trzeba powtarzać. Co roku atakuje nas nieco inny wirus, więc potrzebna jest inna szczepionka. Aktualna wersja pojawia się zwykle już we wrześniu. Warto przy tym pamiętać, że aby rozwinęła się pełna odporność, muszą minąć dwa-trzy tygodnie. Najlepiej zaszczepić się przed szczytem zachorowań, czyli najpóźniej w październiku.

Metod wzmacniania naturalnej odporności jest sporo. Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie jak najwięcej z nich. Dzięki temu nie tylko ograniczymy znacznie liczbę przechodzonych infekcji, łatwiej będziemy dochodzić do siebie po chorobie, ale także będziemy lepiej się czuć i dobrze wyglądać.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!