Naturalna odporność jest najważniejsza

spis treści
rozwiń

Jeżeli chcemy być zdrowi, powinniśmy zadbać o naturalną odporność. To właśnie nasz mechanizm obronny przed różnymi wirusami, grzybami czy bakteriami. Dlatego prawidłowe funkcjonowanie układu immulogicznego jest tak ważne. Gwarantuje, że nawet gdy zachorujemy, organizm szybciej dojdziemy do siebie.

 

1. Znaczenie odporności

Oczywiście nie mamy tego samego poziomu odporności przez całe życie. Wpływają na niego wiek, tryb życia, dieta, stres, pora roku itd. Jest więc bardzo ważne, żeby dbać o naturalną odporność. Dlaczego? Zasada jest prosta – jeżeli będziemy ją pielęgnować, ona „odwdzięczy się”, chroniąc nas przed leżeniem w łóżku z gorączką, bólem brzucha czy poważną infekcją. Łatwo się o tym przekonać jesienią i zimą, czyli w sezonie grypowym.  Jeśli mamy wysoką odporność, szanse przetrwania tego okresu bez przeziębienia wzrastają. Gdy jednak nasze mechanizmy obronne szwankują, to zanim dobrze się wyleczymy, znowu dopadnie nas jakiś wirus. Poza tym, między jedną chorobą a drugą, będziemy mieć problem z powrotem do formy lub poczyjemy się chronicznie zmęczeni.

Zobacz film: "Podstawowe badania, jakie powinna wykonać każda kobieta"

2. Jak zadbać o naszą naturalną odporność?

Przede wszystkim pamiętajmy, że o układ odpornościowy należy dbać od najmłodszych lat.  Przez pierwszy rok życia dziecko chronią przeciwciała, które przekazała mu matka w czasie ciąży, a później - karmiąc piersią.  Jednak w kolejnych latach układ odpornościowy malucha dopiero się kształtuje. Krytyczny moment dla rodziców to zazwyczaj czas posłania dziecka do przedszkola czy żłobka. Ma ono styczność z bakteriami, wirusami, które przynoszą do skupiska dzieci inni. Układ odpornościowy malucha uczy się walczyć z infekcjami, a kilkulatek może chorować nawet osiem - dziewięć razy w roku. Wszystko dlatego, że odporność taką, jaką ma osoba dorosła, dziecko zyskuje dopiero po trzynastym roku życia.

3. Co osłabia naturalną odporność?

Pamiętajmy, że alkohol, papierosy czy kofeina osłabiają naszą naturalną odporność. Ale problemem są nie tylko używki. Polacy są jednym z narodów europejskich, który najbardziej nadużywa antybiotyków. A sięganie po te medykamenty „na wszelki wypadek” wcale nie jest rzadkością. Nie popełniajmy tego błędu. Nie dość, że uodparniamy bakterie na leki to zabijamy dobre bakterie w naszych jelitach, a to oczywiście osłabia organizm.

Szkodzimy sobie również długim przesiadywaniem przed komputerem i zbyt małą ilością snu. Do tego jeszcze dochodzi stres. Pamiętajmy, że jeżeli jest długotrwały, zmniejsza zdolności obronne organizmu i może prowadzić do bardzo poważnych chorób.

4. Co pomaga naszej odporności?

Bardzo ważne jest to, co jemy. Nasza dieta powinna zawierać warzywa, owoce, chude mięso, produkty zbożowe czy jaja. Bierzmy także przykład ze Skandynawów i jedzmy ryby. To właśnie one są źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, czyli przede wszystkim kwasów omega-3 i omega-6. Możemy także kupić tran. Poza tym warto pamiętać o produktach zawierających dobre kultury bakterii. Można znaleźć je w kefirach, jogurtach. Duży wpływ na naturalną odporność ma witamina C. Dlatego zadbajmy o to, żeby w naszej diecie znalazły się cytrusy, czarna porzeczka czy żurawina. Możemy także codziennie pić wodę z miodem i sokiem z cytryny.

5. Sposoby na poprawę naturalnej odporności

W naturze znajdziemy całą masę środków, które mogą pozytywnie wpłynąć na nasz układ obronny. Warto, żeby w naszej diecie pojawiły się czosnek, czyli „naturalny antybiotyk”, cebula, miód, jeżówka czy maliny.

Mamy także do dyspozycji rośliny. Zioła to prawdziwa kopalnia cennych substancji. Znajdziemy wśród nich rośliny o działaniu przeciwzapalnym, przeciwbakteryjnym, uspokajającym, przeciwdepresyjnym czy zwiększającym odporność. Możemy wzmocnić organizm i chronić go przed infekcjami m.in. za pomocą bylicy, świetlika, dziurawca, tymianku czy bratka polnego. Rewelacyjnym sposobem na poprawę odporności jest sięgnięcie właśnie po naturalne preparaty ziołowe. Jednym z najpopularniejszych są te z jeżówką, która wzmacnia organizm, działa antywirusowo, antybakteryjne i antygrzybiczo. Świetne działanie ma także aloes.

Nie zapominajmy również o tym, jak ważna jest aktywność fizyczna. Nie musimy od razu pływać dwie godzinny dziennie czy spędzać kilku godzin na ściance wspinaczkowej. Wystarczy poświęcić czas na spacer na świeżym powietrzu. Lekarze polecają także jogę, która doskonale pomaga radzić sobie ze stresem i zmęczeniem.

 

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!