Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

Wsparcie w depresji

Avatar placeholder
14.07.2020 21:40
Wsparcie w depresji
Wsparcie w depresji (Shutterstock)

Rodzina i przyjaciele osób chorych na depresję często nie wiedzą, jak zachowywać się w ich towarzystwie, co robić, co mówić, czego unikać. Nie wiedzą, jak dana osoba zareaguje i czy nie zrobią jej krzywdy. Depresja bowiem to nie tylko obniżony nastrój, pesymizm, spadek zainteresowania życiem społecznym, niepokój i utrata chęci do działania, ale również dysforia, drażliwość, zaburzony rytm snu i czuwania, który przekłada się z kolei na apatię i brak jakiejkolwiek motywacji czy inicjatywy. Jak wspierać osoby chore na depresję?

1. Pomoc choremu na depresję

Oto kilka wskazówek, które mogą ułatwić trudną relację z chorym, pozwolą zrozumieć go i nawiązać komunikację.

  • Nie przekonuj, że depresja to nic wielkiego – chory nie potrafi przestać się przejmować swoim stanem, szczególnie, gdy inni wokół niego prowadzą zwyczajne życie i wykonują swoje obowiązki. Sugerowanie, aby tego nie robił, nie przyniesie skutku, a może wręcz zaszkodzić choremu – pogłębić smutek i utwierdzić go, że jest niezrozumiany.
  • Zwracaj uwagę na słowa i ton głosu – osoba z depresją jest przeczulona i wyłapie każdą zmianę w formie wypowiedzi. Należy unikać stwierdzeń o negatywnym wydźwięku, np. „Jak mi się dziś nie chce iść do pracy”, ponieważ chory może je interpretować przeciwko sobie.
  • Nie można porównywać depresji chorego z czyimiś problemami, mówiąc na przykład: „Ty to jeszcze nie masz najgorzej…” albo „Inni mają dużo gorzej, a się nie załamują”. Niemożność przezwyciężenia własnej choroby może przyczynić się do pogłębienia złego samopoczucia.
  • Aktywność na siłę nic nie da – przy depresji powinno się postępować tak, jak w innych chorobach somatycznych. Jeśli chory chce leżeć, niech leży. Czuje się on osłabiony i każda aktywność to dla niego ogromny wysiłek. Można zachęcać do małych czynności, a z czasem pacjent sam będzie bardziej ruchliwy.
  • Empatia to podstawa – warto chociaż spróbować postawić się w sytuacji chorego i wyobrazić sobie, jak może się czuć, a podczas rozmowy słuchać uważnie tego, co mówi. Pozwoli to zareagować w odpowiednim momencie, przekonać chorego do wykonania jakichś czynności, jeśli będzie się wahał. Słowa „trzeba”, „powinno się” warto zamienić na „czy masz ochotę na...?”.
  • Podkreślaj, że depresja to stan przejściowy – warto utwierdzać chorego w tym przekonaniu, ponieważ ułatwia mu to akceptację choroby i przejście przez nią, poza tym wskazuje na życzliwość mówiącej to osoby.
  • Nie wymagaj od chorego podejmowania decyzji.
  • Traktuj poważnie wszelkie informacje o samobójstwie – niekiedy osobom postronnym wydaje się, że jeśli chory mówił o tym tyle razy i nie próbował odebrać sobie życia, to każde następne wspomnienie o tym będzie tylko rzucaniem słów na wiatr. Nie można jednak lekceważyć żadnych tego typu wypowiedzi. I należy pamiętać, że nawet jeśli osoba z depresją o tym nie mówi, może myśleć o samobójstwie.
  • Pamiętaj także o swoich potrzebach – opieka nad osobą z depresją wyczerpuje siły, wprowadza ciągłe napięcie w życie, może wywoływać w danej osobie złość, żal, poczucie winy. Dlatego też nie można zapominać, aby poświęcić trochę czasu na własne zregenerowanie sił – wyjechać na kilka dni lub odpocząć w jakiś inny sposób.

Nie tylko cierpi osoba chora na depresję. Z doświadczeniem choroby depresyjnej muszą radzić sobie wszyscy członkowie rodziny – dla nich jest to również ciężka próba życiowa.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze