Zapobieganie żylakom

Żylaki kończyn dolnych to przewlekła choroba niewydolności żył, której poza nieestetycznym wyglądem często towarzyszą ból, obrzęki i uczucie ciężkości w nogach. Powikłania żylaków mogą być bardzo niebezpieczne. Występowanie tej choroby uzależnione jest od płci (częściej dotyka ona kobiet niż mężczyzn), wieku oraz uwarunkowania genetycznego. Oczywiście łatwiej jest zapobiegać problemowi niż go leczyć, dlatego też profilaktyka i zmiana stylu życia są skutecznym sposobem na żylaki.

1. Profilaktyka żylaków kończyn dolnych

Oto kilka metod zapobiegania pojawieniu się żylaków:

Zobacz film: "Choroby serca najczęstszą przyczyną zgonów Polaków"

  • utrzymuj swoją wagę na bezpiecznym dla zdrowia poziomie. Nadwaga powoduje zwiększoną pracę układu krwionośnego,
Jak pozbyć się uczucia ciężkich nóg?
Jak pozbyć się uczucia ciężkich nóg?

Ciężkość nóg to pierwszy objaw przewlekłej niewydolności żylnej. Uczucie to najczęściej towarzyszy osobom...

zobacz galerię

przez co niebezpiecznie wzrasta ciśnienie wewnątrz naczyń żylnych;

  • jeśli twoja praca wymaga długiego przebywania w pozycji stojącej, często zmieniaj ciężar z jednej stopy na drugą oraz z palców na pięty, utrzymuj wyprostowaną postawę. Noś mało uciskające pończochy lub pończochy przeciwżylakowe, które dobrze wpłyną na krążenie w nogach;
  • jeśli masz pracę siedzącą, nie krzyżuj nóg – blokuje to przepływ krwi z nóg do serca i zwiększa ciśnienie w żyłach. Staraj się rozciągać nogi, wykonuj koliste ruchy stopami oraz poruszaj palcami u nóg. W miarę możliwości wstawaj i spaceruj;
  • pamiętaj o doborze odpowiedniego obuwia. Obcasy nie powinny być wyższe niż 5 cm, żylaki kończyn dolnych często powstają przez niepotrzebne obciążenie nóg i niskie krążenie w nogach spowodowane przez wysokie obcasy, nieprawidłowe ułożenie stopy w bucie i niewygodne podbicie buta;
  • unikaj noszenia obcisłych spodni, pończoch i skarpet. Zamiast zwykłych pończoch lub rajstop zapytaj w aptece o pończochy przeciwżylakowe, które usprawniają krążenie w nogach i zapobiegają uczuciu ciężkich nóg;
  • zadbaj o swoją aktywność fizyczną. Wybieraj dyscypliny o niskim stopniu trudności, które nie obciążają kończyn dolnych, takie jak spacery, jazda na rowerze, pływanie lub wioślarstwo. Poprawią one ogólne krążenie krwi w organizmie bez niepotrzebnego wzrostu ciśnienia w nogach powodującego żylaki;
  • unoś nogi do góry na wysokość 25-30 cm, gdy odpoczywasz. Pozwala to na swobodny przepływ krwi z kończyn dolnych do serca, a przy tym ułatwia pracę zastawek w żyłach i jest często polecanym sposobem na żylaki. Szczególnie dbaj o swoje nogi w ciąży. Zdrowe nogi w ciąży to również walka z żylakami kończyn dolnych;
  • nie nadużywaj gorących kąpieli i wizyt w saunie. Ciepło rozszerza żyły - wtedy krew płynie wolniej, zalegając w naczyniach krwionośnych. To dodatkowo osłabia ścianki żył i może sprawić, że żylaki kończyn dolnych szybciej się rozwijają;
  • unikaj tabletek antykoncepcyjnych z dużą dawką estrogenu - zmniejszają one zdolność zastawek w żyłach do prawidłowego zamykania się. Ciężkie nogi, obrzęki i opuchlizna mogą być związane z rodzajem zażywanych tabletek.

Żylaki kończyn dolnych to przewlekła choroba, a leczenie jej może trwać bardzo długo. Profilaktyka, wprowadzenie drobnych zmian do stylu życia i modyfikacja nawyków mogą uchronić przed tą szpecącą dolegliwością. Gdy zauważysz pierwsze objawy żylaków, zgłoś się do lekarza, korzystając z tego, że choroba jest dopiero w początkowym stadium zaawansowania.

Joanna Kulik

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!