Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Zwiększa ryzyko alzheimera. Naukowcy odkryli nowy czynnik ryzyka

Avatar placeholder
20.12.2023 17:49
Tłuszcz trzewny zwiększa ryzyko alzheimera
Tłuszcz trzewny zwiększa ryzyko alzheimera (Getty Images)

Ostatnie badania naukowe ujawniły istotny związek między akumulacją tłuszczu trzewnego a zwiększonym ryzykiem rozwoju choroby Alzheimera. Warto wiedzieć, że tłuszcz trzewny, gromadzący się wewnątrz ciała, może być obecny nawet u osób, które nie wykazują zewnętrznych oznak otyłości. Jak więc go rozpoznać?

spis treści

1. Tłuszcz trzewny a alzheimer

Podczas corocznego spotkania Radiological Society of North America, zespół naukowców z Washington University School of Medicine w St. Louis zaprezentował wyniki swoich badań. Zespół, pod kierunkiem Cyrusa Raji analizował dane od osób w wieku średnim, których wskaźnik masy ciała (BMI) przekraczał 32.

Wykorzystano również zaawansowane techniki obrazowania, takie jak rezonans magnetyczny (MRI) i pozytonowa tomografia emisyjna (PET), aby ocenić ilość tłuszczu trzewnego i jego wpływ na mózg.

Badanie wykazało bezpośredni związek między większą ilością tłuszczu trzewnego a akumulacją białka amyloidu w mózgu, który jest jednym z wczesnych markerów choroby Alzheimera. Raji i jego zespół zwrócili uwagę na to, że tłuszcz trzewny, związany również ze stanem zapalnym i podwyższonym poziomem insuliny, może odgrywać kluczową rolę w rozwoju tej neurodegeneracyjnej choroby.

Zobacz film: "Poprawa jakości powietrza może zmniejszyć ryzyko demencji. Najnowsze badania z Chicago"

Na podstawie tych wyników eksperci zalecają zwrócenie szczególnej uwagi na takie wskaźniki jak szerokość talii większa niż biodra oraz podwyższony poziom cukru we krwi, które mogą sygnalizować obecność tłuszczu trzewnego.

2. Profilaktyka choroby Alzheimera

Zgodnie z prognozami Stowarzyszenia Alzheimera, liczba osób żyjących z tą chorobą wciąż wzrasta. Do 2050 roku jakaś forma demencji dotknie aż 153 miliony osób.

Wczesna diagnoza demencji pozwala na szybsze wdrożenie odpowiednich interwencji, które mogą spowolnić postęp choroby i złagodzić objawy. Umożliwia też lepsze planowanie przyszłości — zarówno pod kątem opieki zdrowotnej, jak i wsparcia społecznego.

Zrozumienie roli tłuszczu trzewnego w jej rozwoju i wczesne interwencje medyczne mogą stanowić kluczowe elementy w strategii zapobiegania tej chorobie.

Naukowcy wskazują jednak, że konieczne są dalsze badania w tej dziedzinie. Badacze muszą lepiej zrozumieć mechanizmy tej choroby, żeby opracować skuteczne metody zapobiegania jej rozwojowi.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze