Czy ludzie, którzy robią dużo selfie, naprawdę są narcyzami?

Dlaczego ludzie robią selfie? Tu nie zawsze chodzi o narcyzm, mówi nowe badanie z Uniwersytetu Brigham. Na podstawie odpowiedzi ankietowych oraz wywiadów z grupą użytkowników mediów społecznych, naukowcy zidentyfikowali trzy kategorie osób, robiących sobie zdjęcia i dzielących się cyfrowymi autoportretami: Komunikatorzy, Autobiografowie i Autopublikatorzy.

1. Różne cele selfie

Komunikatorzy są naprawdę zainteresowani dwukierunkowym dialogiem. Według autorów badania, za pomocą selfie chcą przede wszystkim zaangażować znajomych lub rodzinę. Naukowcy cytują aktorkę Anne Hathaway i jej niedawne selfie "Głosowałem" jako przykład posta - "komunikatora", gdyż wywołał ożywioną dyskusję na temat wyborów i praw obywatelskich.

Dla drugiej grupy, Autobiografów, selfie to narzędzie do uwieczniania ważnych wydarzeń w ich życiu. Oni nadal chcą, by inni zobaczyli ich zdjęcia, ale są bardziej zainteresowani zachowaniem tych chwil niż zaangażowaniem społecznym i sprzężeniem zwrotne. Kosmonauta Scott Kelley, który uwieczniał za pomocą selfie w skafandrze astronauty kronikę swojego rocznego pobytu w przestrzeni, jest dobrym przykładem.

I wreszcie, są osoby pracujące na własny wizerunek. Są to ludzie, którzy kochają dokumentować całe swoje życie i mają nadzieję zaprezentować się w pozytywnym świetle. To są osoby z rysem narcystycznym. Klasyczny przykład? Zgadłeś: rodzina Kardashian.

Ludzie, robiąc sobie selfie, mają bardzo konkretne cele
Ludzie, robiąc sobie selfie, mają bardzo konkretne cele (Shutterstock)

Aby znaleźć te typy osobowości, studenci z Wydziału Komunikacji prowadzili rozmowy z 46 uczestnikami, w wieku od 18 do 45, którzy zrobili wiele selfie w przeszłości. Uczestnicy zostali poproszeni o posortowanie 48 różnych motywów robienia selfie - np. "aby pokazać moje spojrzenie na świat" albo "do odkrywania nowych stron siebie" - do jednej z trzech kategorii: zgadzam się, zgadzam się lub nie jestem pewien.

Uczestnicy byli poproszeni o uszeregowanie swoich motywacji i odpowiedzi na pytania otwarte dotyczące wyborów. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie „Visual Communication Quarterly”.

2. Typ osobowości nie jest widoczny na pierwszy rzut oka

Pomimo przykładów podanych powyżej gwiazd, główny autor Steven Holiday powiedział, że idealnym rozwiązaniem jest własny, zdefiniowany typ motywacji do robienia selfie.

"Mówimy o własnej motywacji, więc nie mogę po prostu popatrzeć na czyjś Instagram i powiedzieć, że jego autor jest np. Komunikatorem"- mówi Holiday, który teraz jest doktorantem na Uniwersytecie Technicznym w Texasie.

Zobacz także

I choć nie wszyscy pasują do jednego z tych trzech pól, Holiday mówi, że rozważając to, co motywuje cię do robienia selfie, możesz dowiedzieć się czegoś nowego o sobie.

"Dobrze jest wiedzieć, że nie każdy, kto fotografuje siebie, jest narcyzem. To było interesujące zidentyfikować tę dziwną i skomplikowaną mieszankę ludzi, którzy chcieli zrobić sobie zdjęcie, ale także chcieli się w ten sposób komunikować lub uzyskać informacje zwrotne" - mówi Holiday.

Wyniki mogą być wykorzystane do " zbadania skutków społecznych, gospodarczych i psychologicznych selfie i tego, jak mają się one do utrzymania platform społecznościowych, interakcji człowieka i tożsamości osobistej" - napisali w artykule badacze.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!