Przejdź na WP

Dieta eliminacyjna

Dieta eliminacyjna to dobry sposób na pozbycie się uciążliwych objawów alergii. Pomoże ona ustalić alergikowi, jaka lista produktów jest przyczyną reakcji alergicznej i które produkty muszą być wyeliminowane z diety. Nietolerancja laktozy, alergia na jajka, alergia na kukurydzę, alergia na ryby, alergia na gluten, alergia na orzechy – rodzajów produktów wywołujących alergię jest wiele i często bez wprowadzenia diety eliminacyjnej trudno jest ustalić co nas uczula. Na czym polega ta dieta?

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

spis treści

1. Alergia pokarmowa

Badania wykazały, że następujące produkty najczęściej wywołują reakcję alergiczną:

  • mleko,
  • jajka
  • orzechy ziemne ,
  • inne orzeszki,
  • ryby,
  • soja,
  • skorupiaki,
  • pszenica.

Dieta eliminacyjna polega najczęściej na odstawieniu wybranych produktów na okres około dwóch tygodni. Jeśli objawy alergii ustąpią, jasne staje się, który składnik uczula. Jeśli symptomy utrzymują się dalej, następuje eliminacja kolejnych produktów na okres dwóch tygodni, aż do odkrycia, które jedzenie uczula. Tak więc jeśli dopiero po wyeliminowaniu z diety jajek nasz organizm poczuł ulgę, oznacza to, że alergia na białko jajka kurzego jest naszym problemem. Po pewnym okresie niejedzenia jajek, osoba znowu powinna włączyć do swojego jadłospisu ten produkt. Jeśli objawy znowu wrócą, jesteśmy już pewni, gdzie znajduje się alergen.

2. Dieta na alergię

Dieta eliminacyjna na początku będzie się składała z jedzenia, które rzadko wywołuje reakcję alergiczną i jedzenia, które rzadko spożywasz. Pierwsze etapy diety są najbardziej męczące i trudne, gdyż twoja dieta będzie bardzo ograniczona i będzie się znacznie różniła od twojej normalnej diety. Produkty odpowiednie dla pierwszego etapu diety to na przykład:

  • ryż,
  • kasza,
  • indyk,
  • jagnięcina,
  • warzywa strączkowe.

Z warzywami i owocami trzeba uważać. Cytrusy i truskawki mogą wywoływać alergię, tak samo jak sałata, cebula, ziemniaki, czosnek i marchewka. Inne produkty są raczej bezpieczne.

Pierwsze dni diety mogą być ciężkie. Osoba na takiej diecie może się czuć zmęczona, mieć bóle głowy i mogą pojawić się stany lękowe. Objawy te z czasem znikną. Wtedy można wprowadzać do diety nowe pokarmy. Zaleca się wprowadzanie tylko jednego nowy produktu jednego dnia i spożywanie go na przykład na śniadanie i obiad lub obiad i kolacje. Potem trzeba czekać 48 godzin na reakcje organizmu.

3. Dzienniczek w alergii

Załóż dzienniczek, w którym będziesz zapisywać jedzenie, które spożywasz oraz objawy, które się pojawiają. Dzienniczek pomoże w ustaleniu, jaki alergen wywołuje chorobę. Prowadzenie dzienniczka wymaga skrupulatnej obserwacji naszego jadłospisu i reakcji organizmu, sporej ilości czasu i systematyczności. Zanieś swoje notatki do lekarza, który postawi odpowiednią diagnozę. Jeśli dieta eliminacyjna nie pomoże w ustaleniu na co jesteśmy uczuleni, lekarz zaleci wykonanie badań.

Dieta eliminacyjna
Dieta eliminacyjna (123RF)

Dieta eliminacyjna jest dość restrykcyjna. Jednak dobrze przeprowadzona, pomoże alergikowi dowiedzieć się jakie produkty szkodzą jego organizmowi.

Następny artykuł: Dieta przy nietolerancji laktozy

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy