Dobra wiadomość dla miłośników kawy: picie 4 filiżanek napoju dziennie nie jest szkodliwe dla zdrowia

Według najnowszych badań picie maksymalnie czterech filiżanek kawy dziennie nie wpłynie destrukcyjnie na zdrowie. Wynika z nich także, że napój spożywać mogą również kobiety w ciąży, w przypadku których dozwolone są 3 filiżanki w ciągu dnia.

Do podobnych wniosków naukowcy doszli po analizie około 740 badań nad wpływem kofeiny na organizm.

Jak sugerują, spożywanie 400 mg kofeiny - równowartości czterech filiżanek kawy - jest bezpieczne dla dorosłych. Od kilku lat taka dawka napoju określana jest jako górna granica bezpiecznego spożycia. Naukowcy są zdania, że dopóki dopuszczalna porcja dzienna nie będzie regularnie przekraczana, nie należy się martwić negatywnymi konsekwencjami.

Zobacz film: "Jaka kawa na jaką porę dnia?"

Naukowcy określili także górną granicę dla kofeiny w przypadku ciężarnych - jest to 300 mg, co odpowiada trzem filiżankom kawy w ciągu dnia.

Według najnowszych badań można bezpiecznie pić nawet 4 filiżanki kawy dziennie
Według najnowszych badań można bezpiecznie pić nawet 4 filiżanki kawy dziennie (123rf)

Chociaż stwierdzono, że kawa zmniejsza stan zapalny i poprawia funkcjonowanie mózgu, kofeina w licznych badaniach została powiązana z chorobami serca. Wiadomo, że ta najłatwiej dostępna i powszechnie stosowana substancja psychoaktywna wywołuje i wraz z czasem pogłębia również lęki.

Aby sprecyzować jej wpływ na zdrowie, badacze przeprowadzili przegląd publikacji z lat 2001-2005. Przyjrzeli się pięciu aspektom, określającym efekty zdrowotne spożywania kawy, czyli ostrej toksyczności, wpływowi na kości, serce, mózg i rozrodczość.

10 zaskakujących korzyści z kofeiny
10 zaskakujących korzyści z kofeiny [9 zdjęć]

Kofeina wzmacnia i przyspiesza działanie leków przeciwbólowych. Jeśli ból głowy spowodowany jest zwężeniem...

zobacz galerię

Główny autor badania, dr Eric Hentges z Międzynarodowego Instytutu Nauk o Życiu (ILSI), powiedział, że nowe odkrycie pogłębia nasze rozumienie wpływu kofeiny na zdrowie ludzi.

"Dostarcza również społeczności badawczej dane i cenne dowody wspierające rozwój i realizację przyszłych badań dotyczących działania kofeiny" – mówi. "Stwierdziliśmy, że poziom powszechnie przyjęty za górną granicę spożycia kofeiny (400 mg na dobę) nie był związany z jawnymi, niekorzystnymi skutkami dla zdrowego konsumenta".

W 2015 r unijny organ nadzorujący bezpieczeństwo żywności zalecił ograniczenie dziennego spożycia kofeiny do maksymalnie 400 mg. Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Żywności ostrzegła, że osoby, które przekraczają tę granicę narażone są na ryzyko poważnych konsekwenji zdrowotnych, takich jak zaburzenia lękowe czy niewydolność serca.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

Instytucja podkreślała także powiązanie między dużą ilością kofeiny w czasie ciąży a niską masą ciała u niemowląt. Specjaliści sugerowali niejednokrotnie, że zbyt duża ilość kawy może przyczyniać się do poronienia czy wad wrodzonych płodu.

Osoby pijące dużo kawy powinny jednak uważać na inne produkty, które zawierają kofeinę, aby nie przekroczyć bezpiecznej granicy. Średniej wielkości kubek herbaty dostarcza około 50 mg kofeiny, a puszka napoju energetycznego to około 80 mg substancji. Kostka ciemnej czekolady zawiera blisko 50 mg kofeiny, podczas gdy produkt mleczny ma jej o połowę mniej.

Tymczasem cola, napój postrzegany jako bogate źródło kofeiny, zawiera jej tylko 30 mg na puszkę. Jest ona dodawana również do tabletek przeciwbólowych, co ma wzmocnić ich działanie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.