Jedząc ryby, urodzisz zdrowe dziecko!

Kwasy tłuszczowe omega-3 są znane ze swych właściwości zdrowotnych. Związki te chronią przed problemami ze wzrokiem, zawałem serca i rakiem. Okazuje się, że nie są to jedyne zalety związane ze spożywaniem tych kwasów. Otóż naukowcy odkryli, że kobiety w ciąży konsumujące znaczne ilości produktów bogatych w kwasy omega-3, takich jak olej rybny, wzmacniają system odpornościowy mających się narodzić dzieci.

1. Wpływ kwasów omega-3 na zdrowie noworodka

Źródło kwasów omega-3
Źródło kwasów omega-3

Ryby i owoce morza są głównym i bezpośrednim źródłem korzystnie działających kwasów tłuszczowych z grupy...

zobacz galerię

Naukowcy z Meksyku przeprowadzili badania na grupie 800 ciężarnych kobiet. Połowa przyszłych matek regularnie zażywała kwas dokozaheksaenowy (DHA) – wielonienasycony kwas tłuszczowy (omega-3). Grupa kontrolna regularnie otrzymywała tabletki placebo. W miesiąc po zakończeniu ciąży badacze przebadali dzieci w poszukiwaniu objawów chorobowych. Testy powtórzono także w trzecim i szóstym miesiącu po porodzie. W czasie badań zwracano uwagę na zaparcia, występowanie flegmy w drogach oddechowych, wymioty oraz wysypkę u niemowląt.

Zobacz film: "Prawidłowy przyrost masy ciała w ciąży"

W wyniku badań okazało się, że dzieci, których matki zażywały kwasy tłuszczowe omega-3 w czasie ciąży, mogły się cieszyć lepszym zdrowiem ogólnym. Większość z tych niemowląt nie chorowała przez miesiąc po urodzeniu. Jeśli natomiast choroba pojawiła się w trzecim miesiącu życia, organizm zwalczał ją szybciej niż organizm dzieci matek niepoddanych suplementacji kwasów omega-3. Po upływie sześciu miesięcy od porodu odporność na choroby nadal była wyższa wśród dzieci matek zażywających DHA.

2. Czy wszystkie produkty bogate w omega-3 są zdrowe?

Spożywanie kwasu dokozaheksaenowego (DHA) nie jest popularne w związku z obawą przed możliwą zawartością metali ciężkich w kwasie, jak np. rtęci. Są jednak produkty żywnościowe o niskiej zawartości tego związku. Do takich potraw należą przede wszystkim krewetki, tuńczyk w puszce, łosoś, mintaj i sum. Zaleca się, aby kobiety spożywały tygodniowo około 340 gramów ryb i skorupiaków o niskiej zawartości rtęci. W obawie o zdrowie dziecka, kobiety w ciąży powinny unikać mięsa z rekina, miecznika i makreli królewskiej, a więc produktów o wysokim stężeniu niebezpiecznych metali ciężkich. Produkty roślinne zawierają inną formę kwasu tłuszczowego – kwas aminopenicylanowy (APA), który w czasie konsumpcji może przekształcić się w DHA. Kwas APA występuje naturalnie w oleju rzepakowym, nasionach lnu, tofu i orzechach włoskich.

Badania przeprowadzone przez naukowców z Meksyku są jednymi z pierwszych skupiających się na wpływie równowagi składników odżywczych w ciąży na układ odpornościowy nowo narodzonych dzieci. Właśnie takie testy udowadniają, że nawet najmniejszy błąd w żywieniu przyszłej matki może odbić się negatywnie na stanie zdrowia dziecka. Warto dokonywać odpowiednich wyborów.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!