Jakie warzywa wybierać jesienią i zimą?

Zgodnie z zaleceniami specjalistów, aby zachować dobre zdrowie, należy jeść dziennie pięć porcji warzyw i owoców, z czego minimum trzy powinny stanowić warzywa. Jakie wybierać jesienią i zimą?

1. Warzywa sezonowe

Przede wszystkim warto sięgać po świeże produkty. Wśród warzyw sezonowych znajdziemy buraki, seler, marchew, pietruszkę, pasternak, ziemniaki, kapustę białą i czerwoną, jarmuż, brukselkę, szpinak oraz dynię.

Buraki zawierają kwas foliowy, witaminę C, żelazo, wapń, potas i magnez. Ich spożywanie zapobiega anemii oraz ma działanie antynowotworowe. Można z nich przyrządzić zupę, użyć do tarty lub upiec i dodać do sałatki. 

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

Od września do marca możemy cieszyć się smakiem dyni. Znajdziemy w niej witaminy: C, D, B1, B2, PP, żelazo, magnez, miedź, potas, kwas foliowy i beta-karoten. Dynia świetnie wpływa na wzrok i zapobiega powstawaniu chorób układu krążenia. Najczęściej występuje w postaci zupy, ale dobrze sprawdza się też jako składnik ciast. Warto też jeść pestki dyni, które zawierają cynk i lecytynę.

Por znany jest jako źródło witamin A, C i E, magnezu, potasu, kwasu foliowego oraz żelaza. Zapobiega powstawaniu żylaków i naturalnie wzmacnia odporność organizmu. Sprawdza się jako składnik sałatek, surówek, zup i zapiekanek.

2. Warzywa mrożone

Jesienią i zimą można też wykorzystać mrożonki. To skuteczny sposób przechowywania warzyw, a dzięki mrożeniu niektóre mikroelementy (np. żelazo) zyskują nawet lepszą bioprzyswajalność. Aby warzywa zachowały jak najwięcej wartości, najlepiej mrozić je od razu po zerwaniu, w temperaturze -18 stopni Celsjusza.

3. Warzywa kiszone

W sezonie przeziębień i grypy warto włączyć do jadłospisu warzywa kiszone (kapustę i ogórki). Dzięki fermentacji mlekowej, warzywa zyskują dodatkową porcję witaminy C oraz witamin z grupy B.

Jedzenie kiszonek wpływa korzystnie na odporność, a także układ trawienny (poprawia perystaltykę jelit oraz odbudowuje florę bakteryjną). Należy jednak zwrócić uwagę, aby warzywa były kiszone, a nie kwaszone.

Dieta na jesień i zimę musi odpowiadać potrzebom organizmu, dlatego nie może w niej zabraknąć bogatych w witaminy, minerały i antyoksydanty warzyw. 

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!