Joga oparta na oddychaniu może pomóc w leczeniu depresji

Leki przeciwdepresyjne są uważane za podstawową metodę leczenia ciężkiej depresji, ale leki te nie działają na więcej niż połowę Amerykanów. Teraz badacze sugerują, że aby zwiększyć ich skuteczność, należy zacząć trenować jogę opartą na oddychaniu.

W badaniu pilotażowym, opublikowanym w "Journal of Clinical Psychiatry", naukowcy zaprezentowali, jak 8 tygodni jogi Sudarshan Krija pozytywnie wpłynęło na lęk i depresję u pacjentów z ciężkim zaburzeniem depresyjnym (MDD), którzy nie reagowali na leki przeciwdepresyjne.

Depresja jest obecnie na czwartym miejscu najpowszechniejszych chorób na świecie, a według WHO do 2020 roku może wysunąć się na drugie. Oznacza to, że depresja jest coraz poważniejszym zagrożeniem. Obecnie w Polsce z depresją zmaga się ok.1,5 mln osób.

Objawy depresji mogą obejmować utrzymujący się smutek, poczucie beznadziejności, pesymizm, poczucie winy i bezwartościowości, zmęczenie, utratę zainteresowania jakąkolwiek aktywnością, zmniejszenie apetytu, utratę masy ciała i bezsenność.

Joga pomaga osobom, które nie reagują na leki przeciwdepresyjne
Joga pomaga osobom, które nie reagują na leki przeciwdepresyjne (Shutterstock)

MDD rozpoznaje się zazwyczaj, gdy u danej osoby występuje co najmniej pięć z tych objawów przez co najmniej 2 tygodnie.

Leki przeciwdepresyjne, takie jak selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI), są często pierwszą proponowaną formą leczenia MDD, ale pacjenci nie zawsze reaguje na leczenie. Choć można zastosować wówczas dodatkowe leki, może to prowadzić do nieprzyjemnych skutków ubocznych, które skłaniają pacjentów do przerwania leczenia, co sprzyja nawrotom.

Teraz dr Anup Sharma, pracownik naukowym na Wydziale Psychiatrii na Uniwersytecie w Pensylwanii oraz jego zespół sugerują, że joga Sudarshan Kriya może być skutecznym i tanim sposobem, aby pomóc pacjentom, którzy nie reagują na leki przeciwdepresyjne.

Joga Sudarshan Krija jest techniką medytacji, który skupia się na rytmicznych ćwiczeniach oddechowych, w celu wprowadzenia umysłu w głęboki, spokojny stan.

ZOBACZ TAKŻE:

"Joga Sudarshan Kriya pozwala ludziom w aktywny sposób doświadczać głębokiego stanu medytacji, który jest łatwy do nauczenia i osiągnięcia w różnych warunkach" - zauważa dr Sharma.

Dr Sharma i jego współpracownicy mówią, że nie przeprowadzono żadnych badań klinicznych oceniających, czy dana praktyka jest korzystna w warunkach ambulatoryjnych.

Co więcej, naukowcy zauważają, że brakuje dobrze zaprojektowanych badań dotyczących ewentualnego korzystnego wpływu jogi na depresję.

Do swoich badań zespół włączył 25 dorosłych, u których rozpoznano MDD. Wszyscy pacjenci brali leki przeciwdepresyjne przez okres co najmniej 8 tygodni, ale nie zauważali znacznej poprawy.

Fakty i mity dotyczące depresji
Fakty i mity dotyczące depresji [10 zdjęć]

Depresja może się pojawić u każdego człowieka. Badania kliniczne sugerują jednak, że to kobiety są bardziej...

zobacz galerię

Pacjenci zostali losowo przydzieleni do jednej z dwóch grup na okres 8 tygodni: grupa jogi Sudarshan Kriya oraz grupy oczekującej.

Pacjenci w grupie jogi byli zobowiązani do wzięcia udziału w programie sześciu sesji w pierwszym tygodniu, w którym wprowadzono ćwiczenia jogi Sudarshan Kriya, pozycje jogi, medytacje i edukację na temat radzenia sobie ze stresem.

Pozostałe 7 tygodni, uczestnicy mieli brać udział w sesji jogi raz w tygodniu i kontynuować pełne sesje ćwiczeń w domu.

Pacjentom w grupie oczekującej, funkcjonującej jako grupa kontrolna, zaoferowano zajęcia jogi na końcu 8 tygodnia. Obie grupy kontynuowały swoje terapie przeciwdepresyjne podczas okresu badania.

Poznaj czynniki mogące nasilać depresję w późniejszym wieku
Poznaj czynniki mogące nasilać depresję w późniejszym wieku [10 zdjęć]

Badania statystyczne sugerują, że kobiety i mężczyźni po 40 roku życia są bardziej narażeni na wystąpienie...

zobacz galerię

Po ukończeniu badania objawy wszystkich uczestników zostały zmierzone na 17-punktowej Skali Depresji Hamiltona (HDRS-17). Średni wynik badanych na początku badania wynosił 22,0, co oznaczało poważną depresję.

Po 8-tygodniach badania uczestnicy grupy jogi Sudarshan Kriya odnotowali poprawę wyniku średnio o 10,27 pkt, podczas gdy w grupie kontrolnej nie odnotowano znacznej poprawy.

Jako drugi sposób monitorowania uczestników badania, naukowcy wykorzystali Skale Depresji Becka (BDI) i Skale Lęku Becka (BAI). Wyniki uczestników potwierdziły się również na tych skalach oceny.

Na podstawie swoich wyników dr Sharma i jego zespół stwierdził, że joga Sudarshan Kriya może być obiecującym dodatkiem do terapii dla pacjentów z MDD, którzy nie reagują na leczenie.

Naukowcy planują teraz ocenić zalety jogi Sudarshan Krija na większej grupie pacjentów z depresją, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu tych ćwiczeń na strukturę i funkcje mózgu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.