Trwa ładowanie...

Magnez - charakterystyka, rola, źródła magnezu, objawy niedoboru, hipermagnezemia

Magnez jest pierwiastkiem chemicznym, który uczestniczy w wielu procesach życiowych. Ten ważny kation wewnątrzkomórkowy wpływa na funkcjonowanie naszego mięśnia sercowego. Niedobór magnezu może skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi, np. nadciśnieniem tętniczym, miażdżycą, arytmią serca.

Zobacz film: "Podstawowe badania, jakie powinna wykonać każda kobieta"

spis treści

1. Co to jest magnez i jaką rolę odgrywa w organizmie?

Magnez jest pierwiastkiem chemicznym, który pełni wiele ważnych funkcji w organizmie ludzkim. To jeden z głównych kationów wewnątrzkomórkowych w naszym ciele. Usprawnia funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, a także minimalizuje ryzyko wystąpienia niektórych chorób serca np. arytmii, choroby wieńcowej.

Magnez wspomaga również dostarczanie energii do tkanki nerwowej, poprawiając tym samym naszą pamięć i koncentrację. Pierwiastek odgrywa istotną rolę w poprawnym funkcjonowaniu układu immunologicznego. Odpowiednie stężenie magnezu w naszym organizmie zmniejsza ryzyko wystąpienia:

  • insulinooporności,
  • zespołu metabolicznego i cukrzycy,
  • astmy,
  • chorób nerek,
  • depresji,
  • problemów ze wzrokiem,
  • schorzeń związanych z układem nerwowym.

Utrzymanie odpowiedniego poziomu magnezu jest niezwykle ważne w przypadku kobiet, które spodziewają się dziecka. Niedobór tego pierwiastka może wywołać u kobiety ciężarnej rzucawkę. Rzucawka, nazywana również eklampsją jest stanem zagrożenia życia. Drgawki, utrata przytomności to typowe objawy rzucawki ciężarnych. Niezwykle ważne jest by eklampsję różnicować z innymi chorobami, np. padaczką, mocznicą, zapaleniem opon mózgowych, ropniem czy guzem mózgu.

2. Źródła magnezu

Każdy z nas powinien zapewnić swojemu organizmowi odpowiednią dawkę magnezu. Niedobory magnezu mogą skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi. Najlepszym źródłem tego pierwiastka są następujące produkty:

  • woda mineralna (powinna ona jednak zawierać przynajmniej 50 mg magnezu na litr),
  • pestki dyni,
  • kakao,
  • otręby pszenne,
  • otręby owsiane,
  • kasza gryczana,
  • migdały,
  • soja,
  • biała fasola,
  • groch,
  • gorzka czekolada,
  • orzechy laskowe,
  • żółty ser,
  • figi,
  • banany,
  • pieczywo pełnoziarniste,
  • szpinak.

3. Dzienne spożycie magnezu dla poszczególnych grup wiekowych

Dzienne spożycie magnezu dla poszczególnych grup wiekowych powinno wynosić:

  • w przypadku niemowląt - 30 mg,
  • w przypadku niemowląt od 5 miesiąca do 1. roku życia - 70 mg,
  • dzieci od 1. do 3. roku życia - 80 mg,
  • dzieci od 4. do 9. roku życia - 130 mg,
  • dzieci od 10 do 12 roku życia - 240 mg,
  • chłopcy od 13 do 18 roku życia - 410 mg,
  • dziewczęta od 13-18 lat - 360 mg,
  • mężczyźni od 19 do 30 roku życia- 400 mg,
  • kobiety od 19 do 30 lat roku życia - 310 mg,
  • mężczyźni powyżej 31 roku życia - 420 mg,
  • kobiety powyżej 31 roku życia- 320 mg,
  • kobiety w ciąży do 19 lat - 400 mg,
  • kobiety w ciąży powyżej 19 lat - 360 mg,
  • kobiety karmiące piersią (do 19 roku życia) - 360 mg,
  • kobiety karmiące piersią (powyżej 19 roku życia) - 320 mg.

4. Objawy niedoboru magnezu

Objawy niedoboru magnezu to między innymi:

  • problemy związane z funkcjonowaniem układu immunologicznego (zwiększona podatność na działanie wirusów, bakterii, grzybów),
  • bóle głowy,
  • zawroty głowy,
  • omdlenia,
  • ospałość,
  • zmęczenie psychiczne,
  • zmęczenie fizyczne,
  • drażliwość,
  • niepokój,
  • próchnica,
  • problemy z pamięcią i koncentracją,
  • łamliwość paznokci,
  • wypadanie włosów,
  • częste skurcze,
  • dolegliwości bólowe w obrębie układu mięśniowego,
  • drgawki,
  • apatia,
  • nadmierny skurcz mięśniówki naczyń włosowatych,
  • problemy z sercem,
  • problemy z nerkami.

Przewlekły niedobór magnezu zazwyczaj prowadzi do:

  • insulinooporności,
  • cukrzycy typu II,
  • nadciśnienia tętniczego,
  • miażdżycy,
  • arytmii serca,
  • astmy oskrzelowej,
  • stanów lękowych i depresyjnych.

5. Nadmiar potasu w organizmie (hipermagnezemia)

Nadmiar potasu w organizmie może wywoływać u pacjenta następujące objawy, takie jak: zawroty głowy, osłabienie siły mięśniowej, hipokalemia (niedobory potasu), problemy z oddychaniem, zaburzenia widzenia, nudności i wymioty * biegunki.

Nadmiar potasu nazywany również hipermagnezemią stanowi poważny problem zdrowotny. Hipermagnezemia często pojawia się wskutek następujących chorób:

  • nowotworów,
  • niewydolności nerek,
  • chorób psychicznych (gdy pacjent przyjmuje środki farmaceutyczne z dodatkiem litu),
  • niedoczynności tarczycy lub kory nadnerczy.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.