Trwa ładowanie...

Magnez - charakterystyka, rola, źródła magnezu, objawy niedoboru, hipermagnezemia

Magnez jest pierwiastkiem chemicznym, który uczestniczy w wielu procesach życiowych. Ten ważny kation wewnątrzkomórkowy wpływa na funkcjonowanie naszego mięśnia sercowego. Niedobór magnezu może skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi, np. nadciśnieniem tętniczym, miażdżycą, arytmią serca.

spis treści

1. Co to jest magnez i jaką rolę odgrywa w organizmie?

Magnez jest pierwiastkiem chemicznym, który pełni wiele ważnych funkcji w organizmie ludzkim. To jeden z głównych kationów wewnątrzkomórkowych w naszym ciele. Usprawnia funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, a także minimalizuje ryzyko wystąpienia niektórych chorób serca np. arytmii, choroby wieńcowej.

Zobacz film: "Choroby serca najczęstszą przyczyną zgonów Polaków"

Magnez wspomaga również dostarczanie energii do tkanki nerwowej, poprawiając tym samym naszą pamięć i koncentrację. Pierwiastek odgrywa istotną rolę w poprawnym funkcjonowaniu układu immunologicznego. Odpowiednie stężenie magnezu w naszym organizmie zmniejsza ryzyko wystąpienia:

  • insulinooporności,
  • zespołu metabolicznego i cukrzycy,
  • astmy,
  • chorób nerek,
  • depresji,
  • problemów ze wzrokiem,
  • schorzeń związanych z układem nerwowym.

Utrzymanie odpowiedniego poziomu magnezu jest niezwykle ważne w przypadku kobiet, które spodziewają się dziecka. Niedobór tego pierwiastka może wywołać u kobiety ciężarnej rzucawkę. Rzucawka, nazywana również eklampsją jest stanem zagrożenia życia. Drgawki, utrata przytomności to typowe objawy rzucawki ciężarnych. Niezwykle ważne jest by eklampsję różnicować z innymi chorobami, np. padaczką, mocznicą, zapaleniem opon mózgowych, ropniem czy guzem mózgu.

2. Źródła magnezu

Każdy z nas powinien zapewnić swojemu organizmowi odpowiednią dawkę magnezu. Niedobory magnezu mogą skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi. Najlepszym źródłem tego pierwiastka są następujące produkty:

  • woda mineralna (powinna ona jednak zawierać przynajmniej 50 mg magnezu na litr),
  • pestki dyni,
  • kakao,
  • otręby pszenne,
  • otręby owsiane,
  • kasza gryczana,
  • migdały,
  • soja,
  • biała fasola,
  • groch,
  • gorzka czekolada,
  • orzechy laskowe,
  • żółty ser,
  • figi,
  • banany,
  • pieczywo pełnoziarniste,
  • szpinak.

3. Dzienne spożycie magnezu dla poszczególnych grup wiekowych

Dzienne spożycie magnezu dla poszczególnych grup wiekowych powinno wynosić:

  • w przypadku niemowląt - 30 mg,
  • w przypadku niemowląt od 5 miesiąca do 1. roku życia - 70 mg,
  • dzieci od 1. do 3. roku życia - 80 mg,
  • dzieci od 4. do 9. roku życia - 130 mg,
  • dzieci od 10 do 12 roku życia - 240 mg,
  • chłopcy od 13 do 18 roku życia - 410 mg,
  • dziewczęta od 13-18 lat - 360 mg,
  • mężczyźni od 19 do 30 roku życia- 400 mg,
  • kobiety od 19 do 30 lat roku życia - 310 mg,
  • mężczyźni powyżej 31 roku życia - 420 mg,
  • kobiety powyżej 31 roku życia- 320 mg,
  • kobiety w ciąży do 19 lat - 400 mg,
  • kobiety w ciąży powyżej 19 lat - 360 mg,
  • kobiety karmiące piersią (do 19 roku życia) - 360 mg,
  • kobiety karmiące piersią (powyżej 19 roku życia) - 320 mg.

4. Objawy niedoboru magnezu

Objawy niedoboru magnezu to między innymi:

  • problemy związane z funkcjonowaniem układu immunologicznego (zwiększona podatność na działanie wirusów, bakterii, grzybów),
  • bóle głowy,
  • zawroty głowy,
  • omdlenia,
  • ospałość,
  • zmęczenie psychiczne,
  • zmęczenie fizyczne,
  • drażliwość,
  • niepokój,
  • próchnica,
  • problemy z pamięcią i koncentracją,
  • łamliwość paznokci,
  • wypadanie włosów,
  • częste skurcze,
  • dolegliwości bólowe w obrębie układu mięśniowego,
  • drgawki,
  • apatia,
  • nadmierny skurcz mięśniówki naczyń włosowatych,
  • problemy z sercem,
  • problemy z nerkami.

Przewlekły niedobór magnezu zazwyczaj prowadzi do:

  • insulinooporności,
  • cukrzycy typu II,
  • nadciśnienia tętniczego,
  • miażdżycy,
  • arytmii serca,
  • astmy oskrzelowej,
  • stanów lękowych i depresyjnych.

5. Nadmiar potasu w organizmie (hipermagnezemia)

Nadmiar potasu w organizmie może wywoływać u pacjenta następujące objawy, takie jak: zawroty głowy, osłabienie siły mięśniowej, hipokalemia (niedobory potasu), problemy z oddychaniem, zaburzenia widzenia, nudności i wymioty * biegunki.

Nadmiar potasu nazywany również hipermagnezemią stanowi poważny problem zdrowotny. Hipermagnezemia często pojawia się wskutek następujących chorób:

  • nowotworów,
  • niewydolności nerek,
  • chorób psychicznych (gdy pacjent przyjmuje środki farmaceutyczne z dodatkiem litu),
  • niedoczynności tarczycy lub kory nadnerczy.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Magnez jest pierwiastkiem chemicznym, który uczestniczy w wielu procesach życiowych. Ten ważny kation wewnątrzkomórkowy wpływa na funkcjonowanie naszego mięśnia sercowego. Niedobór magnezu może skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi, np. nadciśnieniem tętniczym, miażdżycą, arytmią serca.
Magnez jest pierwiastkiem chemicznym, który uczestniczy w wielu procesach życiowych. Ten ważny kation wewnątrzkomórkowy wpływa na funkcjonowanie naszego mięśnia sercowego. Niedobór magnezu może skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi, np. nadciśnieniem tętniczym, miażdżycą, arytmią serca. (123rf)
Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza