Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Mózg po 50 roku życia: usprawnij go za pomocą diety

Avatar placeholder
13.04.2015 11:34
Mózg po 50 roku życia: usprawnij go za pomocą diety
Mózg po 50 roku życia: usprawnij go za pomocą diety

Nie jest tajemnicą, że dieta ma ogromny wpływ na kondycję człowieka. Naukowcy wnikliwie badają wpływ żywienia na nasz organizm, w tym na funkcjonowanie mózgu.

spis treści

1. Dieta a sprawność umysłowa

Mózg, podobnie jak inne ludzkie organy, potrzebuje „paliwa”, aby sprawnie działać. Czy istnieje przepis na posiłek, który wspomoże naszą pamięć i zdolność koncentracji? Wiele już powiedziano na temat dobroczynnego działania na funkcje mózgu diety bogatej w warzywa, owoce, zboża oraz ryby. Z najnowszych badań naukowych wynika, że samo ograniczenie kaloryczności usprawnia pracę mózgu i wyraźnie spowalnia proces starzenia tego narządu. Neurolog Agnes Flöel z Uniwersytetu w Münster wykazała, że u osób w wieku od 50 do 80 lat, którym ograniczono kaloryczność pożywienia o 30%, nastąpiła znaczna poprawa pamięci (mierzona testem pamięci słownej). Co ciekawe, wszelkie inne nawyki i przyzwyczajenia dotyczące na przykład podejmowanej aktywności ruchowej pozostały niezmienione. Osoby, które brały udział w badaniu nie tylko poprawiły swoje zdolności poznawcze, ale także cieszyły się lepszym samopoczuciem, gdyż zrzuciły ok. 2,4 kg. To jednak nie wszystkie korzyści płynące z ograniczenia kaloryczności pożywienia. U osób, które na skutek obniżenia kaloryczności pożywienia osiągnęły wysokie wyniki w teście pamięci słownej, odnotowano również spadek poziomu białek C-reaktywnych. Białka te są wytwarzane w odpowiedzi na stan zapalny w organizmie. Jest to niezwykle ważne w profilaktyce wielu chorób cywilizacyjnych, na przykład nowotworów czy cukrzycy. Odkrycia Agnes Flöel ujawniają, że ograniczenie kaloryczności sprzyja zachowaniu sprawnie funkcjonującego mózgu, samopoczucia oraz spowalnia procesy starzenia. Jest to niezwykle ważne dla osób po 50 roku życia. W większości krajów, zwłaszcza w Europie i Stanach Zjednoczonych, następuje starzenie społeczeństwa i wydłuża się czas, w którym ludzie muszą być aktywni zawodowo. Wiele więc wskazuje na to, że kwestia sprawnie działającego umysłu, gwarantującego dobre działanie pamięci i koncentracji, dziś staje się istotniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.

2. Natychmiast dostarczyć energię!

Jeśli jednak chodzi o podstawowe zapotrzebowanie na energię, mózgu nie można oszukać. Określa on własne zapotrzebowanie na energię za pomocą jądra brzuszno-przyśrodkowego podwzgórza – obszaru w górnym pniu mózgu, który umieszczony jest w obu półkulach mózgowych. Zapotrzebowanie na energię podawane jest za pomocą receptorów dla ATP, który jest nośnikiem energii w naszym organizmie. Jeśli więc mierniki ATP stwierdzą zapotrzebowanie na energię, my zaczniemy rozglądać się za jedzeniem, by dostarczyć energię naszemu organizmowi.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

3. Zdrowe nawyki od najmłodszych lat

Achim Peters, autor książki „Samolubny mózg”, twierdzi, że już od najmłodszych lat najlepiej kształtować nasze nawyki żywieniowe, tak aby w dorosłym wieku nie musieć sięgać po kaloryczne produkty spożywcze. Rodzice często pocieszają swoje dzieci, dając im cukierki czy batoniki. Dodatkowy cukier, który w chwilach stresu dzieci otrzymują wraz ze słodyczami, powoduje natychmiastowe zaspokojenie podwyższonego zapotrzebowania mózgu na energię. Choć przynosi to chwilowe ukojenie, to w dłuższej perspektywie uczy, jak zmniejszać odczuwany dyskomfort za pomocą nowych źródeł pokarmu i w wielu przypadkach daje początek otyłości.

Następny artykuł: Ginkgo biloba (miłorząb japoński)
Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze