Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Objaw raka jajnika. Jeśli się pojawi, czas na wizytę u specjalisty

 Aleksandra Zaborowska
09.05.2024 16:54
Ten rak atakuje coraz młodsze kobiety. Jednym z objawów są zaburzenia miesiączkowania
Ten rak atakuje coraz młodsze kobiety. Jednym z objawów są zaburzenia miesiączkowania (Getty Images)

Ten nowotwór jeszcze niedawno stanowił ryzyko głównie w grupie wiekowej 50-70. Teraz jednak wykrywa się go u coraz młodszych pacjentek. Wyjaśniamy, na jakie objawy warto zwracać uwagę i kiedy nie należy zwlekać z wizytą u specjalisty.

spis treści

1. Co zwiększa ryzyko raka jajnika?

W Polsce co roku diagnozuje się ok. 3,8 tys. przypadków nowotworów jajnika. Choroba ta, jak wiele nowotworów, początkowo może nie dawać żadnych objawów, więc w diagnostyce bierze się przede wszystkim pod uwagę natężenie czynników ryzyka, do których można zaliczyć:

  • wiek powyżej 50. roku życia,
  • otyłość,
  • dietę ubogą w przeciwutleniacze,
  • późną menopauzę,
  • niepłodność,
  • endometriozę,
  • częste stany zapalne układu moczowego.

Objęte wyższym ryzykiem są jednak przede wszystkim kobiety, u których rozpoznano mutację genową BRCA 1 i BRCA 2. Badania pod tym kątem zalecane są u pacjentek wykazujących rodzinną historię nieprawidłowości na tym tle. Warto podkreślić, że nosicielami tej mutacji mogą być zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Każde dziecko rodzica obarczonego mutacjami BRCA 1 lub 2 ma aż 50 proc. szans na odziedziczenie tej zmiany genetycznej.

2. Objawy nowotworu jajnika

Zobacz film: "Ostro punktuje mężczyzn. Nie chcą się badać"

Pierwsze stadia nowotworu jajnika mogą, choć nie muszą przebiegać bezobjawowo. Do symptomów, które powinny zaniepokoić zalicza się:

  • wodobrzusze,
  • ból nogi przypominający rwę kulszową,
  • uczucie częstego parcia na mocz,
  • krwawienia lub plamienia w środku cyklu,
  • ból podczas wypróżniania,
  • bóle w okolicach lędźwiowych.

W profilaktyce raka jajnika jest jednak szczególnie istotne regularne wykonywanie [USG ginekologicznego,](https://portal.abczdrowie.pl/usg-dopochwowe) które z reguły szybko potrafi wykazać nieprawidłowości i wdrożyć leczenie. Niestety, według danych z raportu “Profilaktyka zdrowia kobiet”, regularne wizyty u ginekologa (przynajmniej raz do roku) odbywa jedynie 21 proc. kobiet, a co czwarta odwiedza specjalistę rzadziej niż raz na trzy lata.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze