Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Amerykańscy naukowcy opracowali prosty test wzrokowy, który pozwala określić IQ. Sprawdź swój poziom

 Katarzyna Grzęda-Łozicka
22.12.2021 18:13
Prosty test może wskazać poziom naszej inteligencji
Prosty test może wskazać poziom naszej inteligencji (123rf)

Naukowcy z Uniwersytetu w Rochesterze opracowali wzrokowy test, który jest w stanie ocenić iloraz inteligencji danej osoby. Wystarczy obejrzeć krótki film i odpowiedzieć na proste pytania. Każdy z nas może sprawdzić to na własną rękę.

spis treści

1. Test wzrokowy może wskazywać osoby z wybitną inteligencją

Badacze z amerykańskiej uczelni w Rochesterze opracowali specjalny test wzrokowy, który może oceniać poziom IQ poszczególnych osób. Naukowcy zastosowali prosty trik, odwołując się do ćwiczenia, które mierzy nieświadomą zdolność mózgu do filtrowania informacji wizualnej. Badanie pokazuje, że osoby, których mózgi mają zdolność do koncentrowania się na pierwszym planie obrazu, lepiej radzą sobie ze standardowymi pomiarami inteligencji.

Poniżej możesz przystąpić do testu. Zrób to zanim przeczytasz pozostałą część artykułu.

Zobacz film: "Wzrokowy test na IQ"

2. Bystrość w oku

Osoby biorące udział w badaniu oglądały krótkie klipy wideo przedstawiające czarno-białe paski poruszające się po ekranie komputera. Zadaniem uczestników eksperymentu było ustalenie, w którym kierunki przemieszczają się paski: w prawo czy w lewo. Linie były przedstawiane na zmianę w trzech rozmiarach. Najmniejsze linie ograniczały się do "centralnego kręgu", czyli powierzchni wielkości średnicy kciuka, w której postrzeganie jest najbardziej efektywne. Osoby biorące udział w badaniu wcześniej przeszły standardowy test na inteligencję.

Badanie pokazało, że osoby z wyższym ilorazem inteligencji szybciej wyłapywały ruch pasków podczas obserwowania najmniejszej wersji obrazu.

"Wyniki naszych obserwacji potwierdziły wcześniejsze badania, które wskazywały, że osoby z wyższym poziomem IQ lepiej analizują obraz i są w stanie szybciej go ocenić, mają większy refleks" - tłumaczy Michael Melnick z Uniwersytetu w Rochesterze.

3. Inteligencja to również umiejętność selekcji informacji

Co ciekawe - w chwili, kiedy badacze pokazywali uczestnikom eksperymentu klipy z większymi obrazami, odwróciła się zaobserwowana wcześniej tendencja. Im wyższe IQ miała dana osoba, tym wolniej wykrywała ruch pasków na ekranie. "Na podstawie poprzednich badań spodziewaliśmy się, że wszyscy uczestnicy eksperymentu będą gorzej wykrywali ruch na dużych obrazach, ale okazało się, że osoby z wysokim IQ były w tym dużo słabsze" - przyznaje Melnick. Autorzy testów wyjaśniają, że wynika to ze zdolności mózgu do tłumienia ruchu tła.

Naukowcy tłumaczą to zachowanie tym, że nasz mózg jest bombardowany przytłaczającą ilością informacji sensorycznych. O inteligencji świadczy nie tylko to, jak szybko nasze sieci neuronowe przetwarzają odbierane sygnały, ale również to, jak dobrze radzą sobie z tłumieniem mniej znaczących informacji. Potwierdzenie tych zależności może pomóc w lepszym poznaniu procesów zachodzących w mózgu.

To nie pierwsze badania tego testu wzrokowego prowadzone przez Amerykanów. Wcześniejsze eksperymenty również potwierdzały związek między sposobem reakcji na pokazywane klipy a inteligencją.

"Ponieważ test jest prosty i niewerbalny, może pomóc również lepiej zrozumieć przetwarzanie neuronowe u osób z niepełnosprawnością intelektualną" - zauważa prof. Loisa Bennetto z Uniwersytetu w Rochesterze.

Badania naukowców zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym "Current Biology".

Zobacz także: Mała ilość snu sprawia, że mózg sam się uszkadza

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze