Trwa ładowanie...

Jak sobie radzić z bólem stawów?

Główną przyczyną bolących stawów jest stan zwyrodnieniowy, czyli długotrwały stan zapalny, który doprowadził do zmian chrząstki stawowej, głównie do jej zniszczenia. Staw nie jest wówczas odpowiednio „smarowany”. Wywołuje to zmiany stawowe, powstawanie narośli kostnych, które zaburzają mechanikę stawów. W dalszych etapach choroby powodują ocieranie się o siebie powierzchni kostnych, co przynosi dolegliwości bólowe. Nieodpowiednia praca błony maziowej, odpowiedzialnej za odpowiednie warunki do pracy każdego stawu (produkcja mazi stawowej, prawidłowe uwodnienie), przyczynia się do poczucia sztywności porannej stawów lub sztywności po dłuższym unieruchomieniu, np. siedzeniu, leżeniu.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czy warto wykonywać badania profilaktyczne?"

spis treści

1. Kto jest narażony na bolesność stawów?

Osoby żyjące z chorobami wrodzonymi stawów, tj. z niewykształceniem panewki (np. dysplazja stawów biodrowych). Tutaj mamy do czynienia z nieprawidłową mechaniką stawów od urodzenia. Stan ten narasta i ulega pogorszeniu wraz z upływem czasu.

Osoby powyżej 50. roku życiu. Chrząstka starzeje się, ma mniejsze możliwości regeneracji, jest mniej uwodniona. Produkcja mazi stawowej również jest już nieco wolniejsza.

Ponadto na przyspieszone niszczenie struktur stawowych narażone są osoby z nadmierną masą ciała. Każdy zbędny kilogram to dodatkowe obciążenie dla stawów. Otyłość powoduje również ograniczanie aktywności fizycznej. Tutaj ważnym działaniem jest przerwanie tego błędnego koła.

Także coraz częściej nadmierne wyniszczenie stawów spotykane jest u wyczynowych sportowców, u których nadmierny wysiłek fizyczny, i tym samym znaczne obciążenie organizmu, powoduje przyspieszenie niszczenia chrząstki.

2. Jak walczyć z bólem stawów?

Istnieje wiele możliwości, by zwalczyć ból czy poranną sztywność stawów.

Rozwiązań może być kilka, ale najważniejszym i nadrzędnym wydaje się motywacja do tego, by zmienić swoje położenie i podnieść jakość swojego życia.

Szeroki zakres możliwości daje fizykoterapia (elektrolecznictwo, hydroterapia, ciepło czy zimnolecznictwo). Wachlarz dostępnych zabiegów jest naprawdę ogromny. Lekarz prowadzący na pewno dostosuje do ciebie najodpowiedniejsze z nich.

Jeśli twoje ciało dźwiga nadmierne kilogramy, najlepiej skonsultować się z profesjonalnym dietetykiem, który pomoże ci zmienić nawyki żywieniowe. Dzięki temu w fizjologicznym tempie pozbędziesz się nadmiernego obciążenia.

Warto zadbać o odpowiednią dawkę ruchu. Najlepiej w odciążeniu. Jest wiele możliwości:

  • jazda na rowerze (zapytaj fizjoterapeutę, jak ustawić prawidłowo siodełko i kierownicę, aby nie pogarszać dolegliwości bólowych),
  • nordic walking,
  • zajęcia na basenie,
  • szybki marsz.

Dbaj o siebie!

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.