Wpływ preparatów multiwitaminowych na odporność

Odporność jest to zdolność do czynnej i biernej ochrony organizmu przed patogenami. Jej osłabienie jest przyczyną wzrostu częstości zachorowań oraz nietypowego, cięższego przebiegu wielu infekcji. Dlatego tak bardzo się staramy wpływać na jej prawidłową kondycję.

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

spis treści

1. Jak wzmocnić odporność?

Prócz szeroko pojętego zdrowego trybu życia, często sięga się po suplementy diety, zwłaszcza w sezonach zwiększonej podatności na infekcje górnych dróg oddechowych, kiedy organizm jest szczególnie narażony na działanie chorobotwórczych drobnoustrojów. Po jakie suplementy można sięgnąć i czy są one rzeczywiście skuteczne? Na te pytania postaramy się znaleźć odpowiedź.

2. Multiwitaminy

Prostym i powszechnym sposobem na wzmocnienie odporności jest codzienne zażywanie preparatów multiwitaminowych. Na rynku jest dostępna spora liczba środków zawierających zestaw witamin i minerałów, dlatego decydując się na zakup któregoś z nich, zwróćmy uwagę na jego skład i podane dawki.

2.1. Rutyna

Rutyna jest jedną z substancji wspomagających funkcjonowanie i zachowanie odporności. Ma właściwości przeciwzapalne, regulujące przepływ żylny i włośniczkowy oraz wymiata wolne rodniki tlenowe. Rutyna uszczelnia, zwiększa elastyczność i wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, dzięki czemu pomaga zmniejszyć obrzęk śluzówki nosa oraz gardła. Dodatkowo przedłuża i wspomaga działanie witaminy C. Rutyna wspomaga pierwszą linię obrony przed zakażeniami. Niestety organizm człowieka nie jest w stanie jej wytwarzać, dlatego musi być dostarczana z zewnątrz.

2.2. Witamina C

Witaminę C (kwas askorbinowy) ma bardzo szerokie spektrum działania. Podstawowe znaczenie ma aktywizacja systemu immunologicznego – bierze udział w niszczeniu wirusów, skraca czas trwania infekcji górnych dróg oddechowych, podnosi odporność na zakażenia. Jej niedobór obserwuje się w trakcie infekcji wirusowych i bakteryjnych. Ponadto uczestniczy w produkcji hormonów zwalczających stres, ułatwia gojenie się ran i złamań. Chroni także ważne składniki komórkowe przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Zalecane dzienne spożycie (RDA) dla dzieci wynosi 25-35 mg, dla dorosłych 40-60mg.

2.3. Cynk

Cynk, który jest aktywatorem wielu enzymów, niezbędnych do syntezy białek i kwasów nukleinowych, a tym samym warunkujący żywotność komórek całego organizmu. Jego korzystny wpływ stwierdzono szczególnie w przypadku zakażeń wirusowych, gdzie zwiększa poziom limfocytów T. W postaci zjonizowanej utrudnia wirusom atakowanie komórek organizmu. Działa przeciwzapalnie, a także warunkuje utrzymanie prawidłowego stężenia w organizmie witaminy A, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania bariery odpornościowej: skóry, dróg oddechowych, przewodu pokarmowego i moczowego oraz syntezy nienasyconych kwasów tłuszczowych - istotnych m.in. dla prawidłowego funkcjonowania błon śluzowych dróg oddechowych. Zalecane dzienne spożycie dla dzieci wynosi 7 mg, dla dorosłych - 15 mg. Dawkowanie cynku jest ważne, ponieważ w zbyt dużych dawkach może obniżyć odporność zamiast ją wzmocnić!

2.4. Bioflawonoidy

Bioflawonoidy pochodzą z cytrusów. Zwiększają one przyswajalność witaminy C, spowalniają jej utlenianie oraz wzmacniają jej działanie. Ponadto: uszczelniają naczynia krwionośne, wymiatają wolne rodniki tlenowe oraz działają przeciwzapalnie.

2.5. Selen

Selen jest to biopierwiastek zwiększający aktywność układu odpornościowego, prawdopodobnie dzięki stymulacji wytwarzania przeciwciał, posiada także pewną aktywność antyoksydacyjną, a przez to wraz z innymi przeciwutleniaczami chroni serce przed działaniem wolnych rodników, pomaga w walce depresją, przemęczeniem i nadmierną nerwowością. Zalecane dzienne spożycie dla dzieci wynosi 30 mcg, dla dorosłych 70 mcg.

2.6. Witamina A

Witamina A (retinol) charakteryzuje się wszechstronnością w działaniu - w tym ma również pozytywny wpływ na układ odpornościowy, przede wszystkim poprzez wzmacnianie bariery utrudniającej dostanie się do organizmu drobnoustrojów. Retinol odpowiada za integralność błon komórkowych i prawidłowe funkcjonowanie komórek tkanki nabłonkowej, utrzymuje prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci oraz chroni nabłonek układu oddechowego. W ostatnich badaniach wykazano zmniejszenie umieralności w populacjach dzieci dotkniętych niedoborami witaminy Apoprzez jej suplementację, co jest dowodem jej udziału w generowaniu prawidłowej odpowiedzi immunologicznej. Dzienne zapotrzebowanie ludzkiego organizmu na witaminę A jest określane na około 1 mg.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy