Dieta na zaparcia u dzieci

Zaparcia u dzieci to bardzo powszechny problem. O zaparciach mówi się w przypadku twardych i bolesnych stolców lub w przypadku ich całkowitego braku przez kilka kolejnych dni. Przyczyn zaparć jest wiele, ale najczęstsza to niewłaściwa dieta. Istnieje wiele domowych sposobów na zaparcia, lecz bez zasadniczych zmian w diecie wszystkie one pozostają jedynie rozwiązaniami tymczasowymi. Aby pomóc cierpiącemu maluchowi, należy przede wszystkim wprowadzić odpowiednią dietę na zaparcia u dzieci.

1. Przyczyny zaparć

Najczęstszą przyczyną zaparć jest dieta bogata w tłuszcze, a uboga w błonnik. Innymi przyczynami są: niedobór żelaza w organizmie, alergie, niestrawność, brak ruchu, choroba lub ogólny zły stan oraz wstrzymywanie stolca. Do zaparć może dojść w wyniku spożywania zbyt dużych ilości słodyczy, a w szczególności czekolady oraz pieczywa pszennego, a jedzenia zbyt małej ilości owocówi warzyw. Za powstawanie zaparć może również odpowiadać picie zbyt małej ilości wody.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

2. Sposoby na zaparcia u niemowląt

Zaparcia u dzieci karmionych piersią można leczyć poprzez podawanie malcowi raz lub dwa razy dziennie 2-4 łyżeczek wody lub soku jabłkowego bądź śliwkowego. Niekiedy pomaga zmiana mleka modyfikowanego na formułę sojową. U dzieci powyżej 4 miesiąca życia problemy z zaparciami można leczyć za pomocą produktów bogatych w błonnik, w tym płatków zbożowych, suszonych śliwek lub moreli, albo szpinaku.

3. Dieta na zaparcia u dzieci

Aby wyleczyć zaparcia oraz im zapobiegać, należy zastosować się do kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim należy przyjmować większe ilości płynów – może to być woda lub soki. Ważne również, aby dieta dziecka zmagającego się z problemami zaparć zawierała wiele produktów bogatych w błonnik. Produkty te to między innymi:

  • świeże warzywa;
  • owoce jedzone ze skórką (jabłka, gruszki, winogrona);
  • jogurty naturalne zawierające bakterie probiotyczne;
  • warzywa strączkowe;
  • rodzynki;
  • suszone śliwki, morele i figi;
  • produkty pełnoziarniste;
  • zupy warzywne.

Należy także podawać następujące pokarmy: maślankę, zsiadłe mleko, kefir, wodę mineralną, kompot śliwkowy, miód, kisiel, galaretki owocowe, pomidory, kaszę gryczaną, wszystkie rośliny strączkowe, ziemniaki, chleb razowy, chleb żytni, otręby. Zaleca się dodatkowo, aby na pół godziny przed śniadaniem podać do picia szklankę soku z owoców lub warzyw, kompot ze śliwek suszonych lub przegotowaną wodę z miodem. Takie płyny należy również podawać w czasie dnia pomiędzy posiłkami. Jednocześnie należy starać się wykluczyć z diety dziecka produkty sprzyjające zaparciom, w tym banany, potrawy smażone oraz biały ryż. Należy ograniczyć także czekoladę, kakao, czarną herbatę, gorące napoje, słodycze, ciastka, białe pieczywo, kleik ryżowy, jaja, śmietanę. Odpowiednia dieta na zaparcia u dorosłych i dzieci jest niezwykle ważna w zapobieganiu tym nieprzyjemnym dolegliwościom. Oprócz niej warto jest zapewnić dziecku dużo ruchu, gdyż sprzyja on prawidłowej pracy jelit. Produkty, których jedzenie może prowadzić do zaparć są najczęściej niezdrowe i mogą także wywoływać inne choroby i dolegliwości.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Dieta na zaparcia w ciąży

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!