Szpinak - kalorie, właściwości lecznicze, przyrządzanie

spis treści
rozwiń

Szpinak niesłusznie został okryty złą sławą i uznany za jedną z najgorszych potraw dla dzieci. Ta zielona roślina jest podstawowym składnikiem zdrowej diety, a do tego przyrządzona w prawidłowy sposób jest niesamowicie smaczna. Szpinak, zasługuje na główne miejsce przy obiadowym stole. Warto przekonać się do szpinaku, ze względu na liczne zdrowotne właściwości szpinaku – m.in. wspomaga zwiększanie masy mięśniowej, reguluje odkładanie się tłuszczu w organizmie i zmniejsza ryzyko chorób, przede wszystkim nowotworowych.

1. Szpinak - kalorie

W 100 gramach szpinaku znajdują się 23 kalorie. Jednak kalorie szpinaku zależą od dania, które przygotujemy. W samym szpinaku kalorii nie jest dużo, jednak w tej postaci nadaje się głównie do sałatek i koktajli. Niestety zazwyczaj kalorie szpinaku poszybują do góry, gdy dodamy do niego śmietany, mięsa, boczku, czy jajek w czasie przygotowania różnych dań.

Zobacz film: "Siła szpinaku"

2. Szpinak - właściwości lecznicze

Warzywa bogate w żelazo
Warzywa bogate w żelazo

Szpinak to prawdziwa bomba witaminowa i żelazowa, dodatkowo jego wartość energetyczna jest bardzo niska,...

zobacz galerię

Szpinak odkryty został już w średniowieczu przez Arabów, którzy przywieźli go z wyprawy do Persji. Jednak zanim poznali go Europejczycy, minęło wiele lat. Do rozpowszechnienia szpinaku przyczyniły się pielęgniarki, które podawały napar z liści szpinaku osobom słabym, a te w niewyjaśniony sposób powracały do sił. Sława szpinaku szybko przedostała się do Stanów Zjednoczonych, gdzie zdrowotne właściwości szpinaku zostały udowodnione naukowo.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

Wykazano, że gdy chodzi o produkty bogate w żelazo, to szpinak zawiera jego ogromną ilość, więc warto spożywać go przy takiej chorobie jak anemia. Jest też źródłem wapnia – budulca kości. Poza tym, zawiera witaminy: C, E, K, B1, B2, B6, oraz składniki wspomagające nasz organizm – jod, mangan czy karoten. Szpinak jest bogaty w antyoksydanty, które wspierają naturalne mechanizmy obronne naszego organizmu. Naukowcy udowodnili również, że szpinak opóźnia procesy utraty pamięci, czyli przeciwdziała postępowi choroby Alzheimera. Jedzenie szpinaku chroni też przed inną chorobą starczą – chorobą Parkinsona. To zielone warzywo może być stosowane przy stanach zapalnych przewodu pokarmowego i zwyrodnieniach siatkówki. Pamiętajmy, zdrowa dieta, to dieta ze szpinakiem. Zaletą szpinaku jest jego niska kaloryczność. Dlatego polecany jest osobom z nadwagą lub otyłością, a także osobom z nadciśnieniem tętniczym. Szpinak powinny spożywać również osoby palące papierosy oraz bierni palacze, ze względu na działanie antyoksydacyjne. Pozytywne właściwości szpinaku widoczne są również w zakresie wspomagania leczenia chorób trzustki i utrzymujących się zaparć.

Zobacz także

3. Szpinak - przyrządzanie

Szpinak jako zdrowa żywność kojarzy się z czymś niesmacznym, a to nieprawda! W sieci można znaleźć wiele pomysłów, jak przygotować szpinak w ciekawy sposób. Miłośnicy kuchni mogą go przyrządzić na wiele sposobów. Najprostszym sposobem, aby przygotować szpinak, jest pasta na kanapki. Jak przygotować szpinak w tej postaci? Bardzo prosto! Wystarczy dodać do niego soli, pieprzu, śmietany, jajek i gotowe mamy pastę na kanapki.

Warto również wykorzystać w kuchni przepis na makaron ze szpinakiem. Szpinak z makaronem możemy przygotować tylko na bazie szpinaku i czosnku, ale też możemy też urozmaicić makaron ze szpinakiem, dodając np. grzyby, ser żółty, albo boczek. Smakowity jest również szpinak z makaronem lasagne.

Jednak gdy nie lubimy gotować lub nie wiemy jak przygotować szpinak, to na rynku jest duży wybór gotowych produktów. W sklepach ze zdrową żywnością są do wyboru – pierogi czy naleśniki ze szpinakiem. Zdrowe odżywianie nie obejdzie się bez szpinaku, więc jeśli ktoś jeszcze nie miał okazji spróbować tego przepysznego zdrowotnego warzywa, to czas najwyższy. Podobno upodobania kulinarne zmieniają się co siedem lat, więc jeśli komuś nie smakował w dzieciństwie, czas powrócić do niego teraz.

Następny artykuł: Jabłka

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!