Dlaczego warto jeść suszone śliwki

Po suszeniu śliwki zmieniają się nie do poznania – stają się pomarszczone, ciemnofioletowe i mają charakterystyczny, słodki zapach. Wraz z tym procesem zyskują wiele zdrowotnych właściwości.

Usprawniają pracę układu pokarmowego, chronią przed chorobami, obniżają poziom cholesterolu i są świetną przekąską dla wszystkich na diecie. Przedstawiamy pięć powodów, dla których powinniśmy jeść suszone śliwki.

1. Chronią przed chorobami

Suszone śliwki są źródłem polifenoli, które chronią komórki przed zniszczeniem. Dzięki nim możemy uniknąć poważnych schorzeń, takich jak choroby układu krążenia oraz nowotwory. Regularne ich jedzenie jest więc zalecane w profilaktyce chorób przewlekłych.

Zobacz film: "Suszone owoce - ile mają kalorii?"

2. Zapobiegają cukrzycy i otyłości

Suszone śliwki są źródłem łatwo rozpuszczalnego błonnika, który pomaga utrzymać stabilny poziom cukru we krwi. Zjedzenie kilku takich owoców po posiłku sprawi, że będziemy czuć się bardziej nasyceni. Spadnie ochota na podjadanie, co wpłynie na utrzymanie prawidłowej wagi.

3. Obniżają poziom cholesterolu

Błonnik zawarty w suszonych śliwkach redukuje poziom cholesterolu, ponieważ pomaga usuwać z organizmu żółć.

Kiedy układ trawienny wydala żółć razem z błonnikiem pochodzącym ze śliwek, musi wykorzystać pozostały cholesterol, co przyczynia się do ogólnego obniżenia jego poziomu. Błonnik działa też przeczyszczająco, dlatego suszone śliwki są polecane na zaparcia.

4. Redukują ryzyko osteoporozy

Badania wykazały, że suszone śliwki skutecznie hamują proces utraty kośćca, a przez to redukują ryzyko osteoporozy.

Umożliwiają to polifenole chroniące przed łamliwością kości. Osteoporoza grozi zwłaszcza kobietom po menopauzie, dlatego powinny one włączyć suszone śliwki do swojej codziennej diety.

5. Są źródłem witamin

Suszone śliwki są bogatym źródłem beta-karotenu, który chroni komórki, poprawia nastrój i działa przeciwstarzeniowo. Znajduje się w nich też dużo witaminy K, która razem z beta-karotenem zapobiega starzeniu, poprawia krążenie i wpływa pozytywnie na stan kości.

Suszone śliwki, choć niepozorne, dobrze wpływają na nasze zdrowie. Warto jednak pamiętać, że w przeciwieństwie do świeżych owoców, mają dużo więcej kalorii.

W 100 g jest ich 360, dlatego nie należy przesadzać z ich ilością. Najzdrowiej jeść kilka sztuk dziennie, nawet w trakcie diety odchudzającej.

Można spożywać je samodzielnie jako przekąskę bądź dodawać do różnych dań, np. do owsianki na śniadanie albo do jogurtu naturalnego na podwieczorek.

Następny artykuł: Szpinak

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
i bądź na bieżąco!