GIF zakazuje reklamy Gripexu

Główny Inspektor Farmaceutyczny wydał natychmiastowy zakaz reklamy telewizyjnej popularnych produktów leczniczych Gripex Max i Gripex HotActive Forte. Zdaniem GIF reklama wprowadza odbiorców w poważny błąd.

Dowiedz się jak wzmocnić odporność

1. Reklama Gripexu narusza przepisy

Według Głównego Inspektora Farmaceutycznego reklama popularnego środka stosowanego w celu leczenia objawów przeziębienia i grypy narusza obowiązujące przepisy. Chodzi dokładnie o treść spotu: „(...) dlatego wybieramy tak samo – maksymalną siłę Gripexu zawartą w saszetkach lub tabletkach”, która narusza przepis art. 53 ust. ustawy Prawo farmaceutyczne, zgodnie z którym reklama produktu leczniczego nie może wprowadzać w błąd, powinna prezentować produkt obiektywnie oraz informować o racjonalnym stosowaniu.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czym jest ból?"

2. Reklama może wprowadzać w błąd

Zdaniem GIF odbiorca reklamy otrzymuje przekaz niezgodny ze stanem faktycznym. Spot sugeruje, że produkty lecznicze Gripex Max i Gripex Hot Active Forte różnią się tylko postacią farmaceutyczną (tabletki i proszek do sporządzania roztworu). Tymczasem, jak wynika z zapisów w pkt. 2 „ChPL – skład jakościowy i ilościowy” produkty te są zróżnicowane również pod względem składu, co warunkuje zróżnicowanie co do wskazań do stosowania.

Gripex HotActive Forte jako wskazanie do stosowania ma „krótkotrwałe łagodzenie objawów przeziębienia”, a Gripex Max – „krótkotrwałe leczenie nasilonych objawów, w tym suchy kaszel”.

Dodatkowo przekaz zawarty w wizualnej płaszczyźnie reklamy – w spocie leki przyjmowane są przez kierowców rajdowych krótko przed startem – może sugerować, że produkty nie mają wpływu na zdolności związane z kierowaniem pojazdów i maszyn.

Okazuje się jednak, że na ulotce Gripex HotActive Forte producent wyraźnie napisał, że lek może zmniejszać zdolność koncentracji i upośledzać czas reakcji, w związku z czym w trakcie stosowania leku należy zachować ostrożność podczas prowadzenia pojazdów samochodowych czy obsługiwania urządzeń mechanicznych. Podobne ostrzeżenie znajduje się także na ulotce Gripex Max.

To jednak nie koniec naruszeń prawa farmaceutycznego, które w spocie telewizyjnym znalazł GIF. Reklama nie może zawierać treści, które zapewniają, że stosowanie leku gwarantuje właściwy skutek. W spocie znajdują się jednak takie hasła jak: „i sprawy szybko przyjmują obrót” oraz „jutro zawody”, które zdaniem GIF mogą właśnie to sugerować.

7 mało znanych komplikacji podczas przeziębienia i grypy
7 mało znanych komplikacji podczas przeziębienia i grypy [8 zdjęć]

Przeziębienie czy grypa to nic miłego, jednak większość z nas może pocieszyć się faktem, że przeważnie...

zobacz galerię

3. Wyjaśnienia producenta leku

Pełnomocnik strony w piśmie do Głównego Inspektora Farmaceutycznego wyjaśnia, że informacja przekazywana za pomocą treści „(...) dlatego wybieramy tak samo – maksymalną siłę Gripexu zawartą w saszetkach lub tabletkach” odnosi się do preferencji wyboru maksymalnych dobowych dawek substancji czynnych, jakie dostępne są bez recepty, zawartych w reklamowanych produktach.

Pełnomocnik dodał również, że treść przekazywaną w warstwie dźwiękowej należy analizować w połączeniu z następującym bezpośrednio po niej komunikatem zawierającym szczegółowe informacje o maksymalnych dawkach substancji czynnych.

Po zapoznaniu się z wyjaśnieniami producenta Główny Inspektorat Farmaceutyczny nie podzielił jego stanowiska. Opinia organu na temat reklamy telewizyjnej nie zmieniła się.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy