Jak wzmocnić swoją odporność zimą?

1. Jak poprawić swoją odporność, by nie ulec zimowym infekcjom?

1.1. Dlaczego spada nasza odporność?

Odporność definiowana jest jako zdolność do czynnej oraz biernej ochrony organizmu przed patogenami, czyli szkodliwymi substancjami. Składa się ona więc ze wszystkich mechanizmów, które uczestniczą w tworzeniu odpowiedzi odpornościowej, a głównym z nich jest układ immunologiczny. Gdy nie funkcjonuje on prawidłowo, jesteśmy bardziej narażeni na atak wszelkiego rodzaju chorobotwórczych drobnoustrojów.

Równie istotny jest także fakt, że rozmaite wirusy i bakterie – wywołujące np. infekcje górnych dróg oddechowych – najbardziej aktywne są jesienią i zimą. Wtedy intensywniej się namnażają (wpływa na to, odpowiednia dla nich, niska temperatura). To też czas, kiedy spada poziom naszej odporności – wzrasta więc ryzyko pojawienia się przeziębienia czy grypy.

Zobacz film: "Walka z łuszczycą pospolitą"

Dlaczego jednak układ immunologiczny jest osłabiony, szczególnie w okresie jesienno-zimowym? Brak słońca nie tylko wpływa na pogorszenie nastroju, ale także na zahamowanie w organizmie produkcji witaminy D3, która wpływa m.in. na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Niskie temperatury i niekorzystne warunki atmosferyczne doprowadzają do tego, że jesteśmy przemarznięci, przemoczeni lub przegrzani. Do tego żyjemy w coraz szybszym tempie, nie przywiązujemy wagi ani do swojej diety, ani do odpowiedniego wysiłku fizycznego, jesteśmy przewlekle zmęczeni i zestresowani. W takich okolicznościach wszelkie chorobotwórcze, jesienno-zimowe drobnoustroje stają się nie lada wyzwaniem dla układu immunologicznego.

1.2. Wzmocnij odporność dietą

Na naszą odporność pozytywnie oddziałuje prawidłowa, zdrowa i zbilansowana dieta, w której nie brakuje warzyw i owoców. Witaminy i składniki odżywcze w nich zawarte wspomagają funkcjonowanie układu immunologicznego, co szczególnie ważne powinno być dla nas jesienno-zimową porą (więcej na ten temat na stronie naturapluszdrowie.pl.

Codzienne menu powinniśmy uzupełnić suplementami witaminy D, która odpowiada za prawidłowe działanie układu odpornościowego. Ważne jest również urozmaicenie naszych posiłków produktami spożywczymi, które zawierają dużo tej witaminy. Wprowadźmy więc do naszej codziennej diety ryby, produkty mleczne czy oleje roślinne. Pamiętajmy jednak, że nawet odpowiednio zbilansowanymi posiłkami nie zapewnimy sobie prawidłowego poziomu tej witaminy. By było to możliwe, należałoby zjeść nawet 20 jajek na dobę lub wypić kilka litrów mleka. Dlatego szczególnie ważna jest suplementacja witaminy D.

W naszym codziennym jadłospisie nie może zabraknąć witaminy C, którą zawierają wszelkie owoce cytrusowe – począwszy od cytryn, przez pomarańcze, aż po kiwi. Witaminową bombą będzie również w tym przypadku sok z czerwonych porzeczek oraz kapusta. To składniki ważne, ponieważ dobrze działają na naczynia krwionośnie, uniemożliwiając wirusom dostawanie się do krwiobiegu.

Kolejnej witaminy – A – dostarczać powinniśmy wraz z kolorowymi warzywami, takimi jak marchew, brokuł czy dynia. Jej właściwością jest m.in. wzmocnienie ciał odpornościowych we krwi. Odporność buduje także żelazo, którego najwięcej znaleźć można m.in. w wątróbce, chudym czerwonym mięsie, jajkach oraz kaszach. Do diety włączmy morskie ryby, źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych pobudzających do działania układ immunologiczny.

Co zrobić, jeżeli mimo zdrowej diety naszym nosem zawładnął katar, a gardłem – ból? Do jadłospisu włączmy naturalnie imbir i czosnek, które mają pozytywny wpływ na nasz organizm. Imbir, który może być dodany do herbaty, rozgrzewa, działa przeciwzapalnie i odkażająco. Czosnek w połączeniu z mlekiem ma właściwości przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne.

1.3. Co jeszcze wzmacnia naszą odporność zimą?

Życie w zawrotnym tempie, przemęczenie i nieprzerwany stres powodują, że nie pamiętamy o odpowiedniej regeneracji naszego organizmu, co wpływa na poziom odporności. Podstawą jest tutaj około ośmiogodzinny sen pozwalający nam wypocząć i odpowiednio przygotować się na wyzwania kolejnego dnia. Niewyspanie skutkuje nie tylko obniżoną koncentracją i negatywnym nastrojem, ale także naraża nas na infekcje, z którymi nie zdoła sobie poradzić osłabiony układ odpornościowy.

Nie możemy zapominać też o aktywności fizycznej będącej podstawą stylu życia określanego jako zdrowy. Wystarczy każdorazowo pół godziny ruchu przez trzy dni w tygodniu, by polepszyć nie tylko swoją kondycję, ale także – odporność. Wybierać możemy spośród wielu rodzajów rekreacji – od nordic walking, przez pływanie, aż po jazdę na rowerze.

Ważne jest też hartowanie, szczególnie zimą. W ten sposób przyzwyczajamy organizm do rozmaitych czynników zewnętrznych, np. do zróżnicowanej temperatury. Najpopularniejszym sposobem hartowania są naprzemienne – ciepłe i zimne – prysznice. Nie rezygnujmy również z wychodzenia z domu w mroźne dni – regularne spacery pozwolą naszemu organizmowi lepiej dostosowywać się do zmiennych temperatur.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.