Zakwasy - przyczyny, objawy, leczenie, zapobieganie

Kwasica mleczanowa, znana jako zakwasy, to naturalna reakcja organizmu na intensywny wysiłek fizyczny. Kwas mleczanowy to produkt uboczny przemiany materii gromadzący się w mięśniach i krwi podczas ćwiczeń. Kwasica pojawia się zwykle na stosunkowo krótki czas i jest niegroźna dla organizmu. Niekiedy jednak zakwasy występują na skutek poważnych problemów zdrowotnych. Wówczas kwasica mleczanowa może być zagrożeniem dla organizmu.

Zakwasy - przyczyny

W czasie intensywnego wysiłku fizycznego w mięśniach dochodzi do przemiany glukozy w energię. Mięśnie stale otrzymują glukozę wraz z krwią, ponadto mają swoje własne zapasy. Każda z nas ma swój górny limit wytrzymałości organizmu, tak zwany próg mleczanowy. Oznacza on stopień sprawności serca i naczyń krwionośnych. Dzięki systematycznemu treningowi możliwe jest podniesienie tego progu. Kiedy ćwiczysz na ułamek swoich możliwości, organizm wydziela bardzo niewiele kwasu mleczanowego, a ciało szybko usuwa ten już powstały. Człowiek jest w stanie ćwiczyć poniżej progu mleczanowego przez długi czas, nawet przez całe godziny bez wystąpienia zakwasów.

Zobacz film: "Piwo i kolejny trening najlepsze na zakwasy? Obalamy mity"

Jednak gdy intensywność treningu przekracza ten próg, mięśnie zaczynają nieefektywnie korzystać z glukozy, a poziom wydzielanego przez organizm kwasu mleczanowego może gwałtownie rosnąć we krwi i mięśniach. W konsekwencji powstają zakwasy.

Zakwasy - objawy i leczenie

Z chwilą przekroczenia progu mleczanowego ćwicząca osoba zaczyna odczuwać zmęczenie, a ćwiczenia stają się nagle dużo trudniejsze i nieprzyjemne. Powstają zakwasy. Mięśnie bolą i pieką, serce bije jak szalone, a ćwiczącemu brakuje powietrza. Te partie mięśni, które są zaangażowane w dane ćwiczenie, nagle stają się bardzo zmęczone, a dyskomfort nasila się z każdą kolejną chwilą. W krótkim czasie osoba praktycznie nie jest w stanie kontynuować treningu w dotychczasowym tempie. Zdania specjalistów są podzielone w kwestii, czy powyższe symptomy pojawiają się na skutek kwasicy mleczanowej, czy też są wynikiem działania innych substancji chemicznych i procesów zachodzących podczas intensywnego wysiłku fizycznego.

Jeśli dostaniesz zakwasów na skutek forsownego treningu, nie martw się – nieprzyjemne objawy ustąpią samoistnie bez podjęcia jakiegokolwiek leczenia. Nie musisz obawiać się również trwałych skutków zakwasów – po przekroczeniu progu mleczanowego nie będziesz w stanie ćwiczyć dłużej niż przez parę minut. Być może wizja zakwasów sprawia, że masz ochotę zrezygnować z intensywnych ćwiczeń, jednak nie jest to dobry pomysł. Dla zdrowia warto systematycznie trenować i poprawiać swoją sprawność fizyczną. Wystarczy zachować przy tym rozsądek i nie ćwiczyć ponad swoje możliwości. Kwasica mleczanowa to nieodłączny element forsownego wysiłku fizycznego. Czy jednak z powodu naturalnej reakcji organizmu mamy rezygnować z ćwiczeń? W żadnym wypadku! Dzięki regularnym ćwiczeniom możliwe jest bowiem podniesienie progu mleczanowego i przedłużenie czasu treningu. Jak wiadomo, ruch to zdrowie, dlatego warto włączyć ćwiczenia na stałe do swojego planu dnia.

Zakwasy - zapobieganie

- Woda to podstawowy sposób na zakwasy. Często to odwodnienie powoduje bóle mięśni po ćwiczeniu. Co więcej, woda wypłukuje z organizmu zanieczyszczenia, a także kwas mlekowy, który powoduje ból mięśni.

- Odpowiednie żywienie jest bardzo ważne jeśli chcesz uniknąć bólu mięśni i zakwasów oraz marzysz o pięknej sylwetce. Szerokim łukiem omijaj więc:

Zamiast tego zacznij jeść:

  • liściaste zielone warzywa,
  • selery,
  • brukselki,
  • ogórki,
  • awokado,
  • cytryny,
  • limonki.

- Rozgrzewka powinna jak najlepiej przygotować cię do wysiłku. 5-10 minut na bieżni, orbitreku czy rowerku to najlepszy sposób na to, aby po ćwiczeniu nie pojawił się ból mięśni i zakwasy.

Jeśli zamierzasz ćwiczyć dynamicznie - taka też powinna być twoja rozgrzewka. Samo rozciąganie nie przygotuje mięśni na wysiłek.

- Kiedy kończysz ćwiczenia, nie zapomnij jeszcze raz zrobić sobie czegoś w rodzaju rozgrzewki. 5-10 minut na rowerku czy orbitreku sprawi, że całe ciało wypłucze z siebie kwas mlekowy, który powoduje ból mięśni po ćwiczeniach. Taka „rozgrzewka po ćwiczeniach” jest szczególnie polecana po ćwiczeniu nóg.

Aby uniknąć zakwasów statyczne rozciąganie zostaw sobie na koniec. Rozciągaj szczególnie te partie ciała, które były najbardziej wykorzystywane podczas ćwiczenia. Każde rozciągnięcie wytrzymuj 20-45 sekund.

Stosując się do tych rad, będziesz w stanie zapobiec zakwasom po ćwiczeniach. Pamiętaj, że zupełny brak bólu mięśni znaczy, że natężenie ćwiczeń nie prowadzi do mobilizacji mięśni. Trochę obolałe mięśnie prowadzą do zwiększenia twoich możliwości.

Komentarze (5)
~things
~things ponad rok temu

Niestety, mnie też się one często zdarzały, szczególnie, jak zrobiłam sobie przerwę w treningu. Chwilę też szukałam sposobu na to, żeby szybciej moje ciało się regenerowało i udało się. Świetnym i sprawdzonym przeze mnie sposobem są kąpiele solankowe.

Odpowiedz
~praktyk
~praktyk ponad rok temu

Nowoczesny portal o zdrowiu powinien unikać skompromitowanych teorii i nieaktualnej wiedzy. Ponieważ mam parę lat - a nadal ćwiczę - byłem świadkiem upadku wielu "ściem" - w tym "kwasomlekowej"... Jakoś Państwa to ominęło...?

Odpowiedz
~Conradus
~Conradus ponad rok temu

Prosze nie wprowadzac ludzi w blad. Jesli w trakcie intensywnego wysilku nagromadzimy sobie mleczany, zostana one zutylizowane samoczynnie przewaznie do godziny czasu. To co niewytrenowani odczuwaja po mocnej sesji na drugi dzien jako "szarpiacy" , "rwacy" bol danej partii miesni to nie zadne "ZAKWASY" lecz mikrourazy w obrebie samych wlokien miesniowych, rozerwane miofibrylle. Mija tez samoczynnie po kilku dniach potrzebnych na regeneracje tej tkanki i nie jest niczym szkodliwym. Czesto tego doswiadczamy gdy po dluzszej przerwie "mocniej" pocwiczymy dana grupe miesni.

Odpowiedz
~studentka
~studentka ponad rok temu

Co za bzdury :) kwas mlekowy jest usuwany juz w 1 h po wysiłku fizycznym, a przyczyną zakwasow (ok. 16h po wysiłku) są mikrourazy mięśni, a nie żaden nagromadzony kwas mlekowy - fizjologia wysiłku fizycznego się kłania.

Odpowiedz
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Jak ćwiczyć?
najnowsze pytania

DYSKUSJE NA FORUM

Pomocni lekarze

Artykuły Jak ćwiczyć?
Tłuszczaki - przyczyny, objawy, zapobieganie, leczenie

Tłuszczak - zdjęcia

Tłuszczak - zdjęcia

Tłuszczaki są z reguły niewielkich rozmiarów, ale mogą rosnąć nawet do 6 cm.

Siniaki - przyczyny, objawy, leczenie, zapobieganie

Podbiegnięcie krwawe - zdjęcia

Podbiegnięcie krwawe - zdjęcia

Czerwone i fioletowe plamy spowodowane przez słabe krwawienia z uszkodzonych naczyń kapilarnych.

Grzybica skóry - przyczyny, objawy, zapobieganie, diagnostyka, leczenie

Grzybica skóry płaskiej - zdjęcia

Grzybica skóry płaskiej - zdjęcia

To najczęściej wystęująca odmiana choroby. Może pojawić się na całej powierzchni ciała.

Niedoczynność tarczycy - gruczoł i jego funkcje, przyczyny, objawy, diagnoza, leczenie, rokowanie, zapobieganie

Hypotyreoza

Hypotyreoza

Sześciotygodniowe dziecko cierpiące na niedoczynność tarczycy.

Poronienie - przyczyny, objawy, zapobieganie, leczenie

Wiadomość o poronieniu

Wiadomość o poronieniu

W obliczu informacji o poronieniu niezwykle ważne jest wsparcie rodziny oraz uświadomienie sobie, że nikt nie jest winny temu, co się stało.

Tężec - przyczyny, objawy, zapobieganie, leczenie

Szczękościsk - zdjęcia

Szczękościsk - zdjęcia

Leczenie pacjenta odbywa się w szpitalu, a dokładnie na oddziale intensywnej opieki medycznej.

Rak języka - przyczyny, objawy, zapobieganie, leczenie

Rak języka - zdjęcia

Rak języka - zdjęcia

Nowotwór może zaatakować język, zwłaszcza u osób stosujących takie używki, jak wyroby tytoniowe czy alkohol.

Rak krtani - przyczyny, objawy, zapobieganie, leczenie

Krtań zaatakowana przez nowotwór

Krtań zaatakowana przez nowotwór

Na rozwój nowotwora krtani szczególnie narażeni są palacze i osoby spożywające napoje alkoholowe.