Zakwasy - przyczyny, objawy, leczenie, zapobieganie

Kwasica mleczanowa, znana jako zakwasy, to naturalna reakcja organizmu na intensywny wysiłek fizyczny. Kwas mlekowy to produkt uboczny przemiany materii gromadzący się w mięśniach i krwi podczas ćwiczeń. Kwasica pojawia się zwykle na stosunkowo krótki czas i jest niegroźna dla organizmu. Niekiedy jednak zakwasy występują na skutek poważnych problemów zdrowotnych. Wówczas kwasica mleczanowa może być zagrożeniem dla organizmu.

1. Zakwasy - przyczyny

W czasie intensywnego wysiłku fizycznego w mięśniach dochodzi do przemiany glukozy w energię. Mięśnie stale otrzymują glukozę wraz z krwią, ponadto mają swoje własne zapasy. Każda z nas ma swój górny limit wytrzymałości organizmu, tak zwany próg mleczanowy. Oznacza on stopień sprawności serca i naczyń krwionośnych.

Dzięki systematycznemu treningowi możliwe jest podniesienie tego progu. Kiedy ćwiczysz na ułamek swoich możliwości, organizm wydziela bardzo niewiele kwasu mleczanowego, a ciało szybko usuwa ten już powstały. Człowiek jest w stanie ćwiczyć poniżej progu mleczanowego przez długi czas, nawet przez całe godziny bez wystąpienia zakwasów.

Zobacz film: "Piwo i kolejny trening najlepsze na zakwasy? Obalamy mity"

Jednak gdy intensywność treningu przekracza ten próg, mięśnie zaczynają nieefektywnie korzystać z glukozy, a poziom wydzielanego przez organizm kwasu mleczanowego może gwałtownie rosnąć we krwi i mięśniach. W konsekwencji powstają zakwasy.

6 produktów, które najlepiej jeść przed treningiem
6 produktów, które najlepiej jeść przed treningiem [7 zdjęć]

Jeżeli twoim porannym rytuałem jest trening, warto wiedzieć, że „dokarmienie” swojego organizmu odpowiednim...

zobacz galerię

2. Zakwasy - objawy i leczenie

Z chwilą przekroczenia progu mleczanowego ćwicząca osoba zaczyna odczuwać zmęczenie, a ćwiczenia stają się nagle dużo trudniejsze i nieprzyjemne. Powstają zakwasy. Mięśnie bolą i pieką, serce bije jak szalone, a ćwiczącemu brakuje powietrza. Te partie mięśni, które są zaangażowane w dane ćwiczenie, nagle stają się bardzo zmęczone, a dyskomfort nasila się z każdą kolejną chwilą.

W krótkim czasie osoba praktycznie nie jest w stanie kontynuować treningu w dotychczasowym tempie. Zdania specjalistów są podzielone w kwestii, czy powyższe symptomy pojawiają się na skutek kwasicy mleczanowej, czy też są wynikiem działania innych substancji chemicznych i procesów zachodzących podczas intensywnego wysiłku fizycznego.

Jeśli dostaniesz zakwasów na skutek forsownego treningu, nie martw się – nieprzyjemne objawy ustąpią samoistnie bez podjęcia jakiegokolwiek leczenia. Nie musisz obawiać się również trwałych skutków zakwasów – po przekroczeniu progu mleczanowego nie będziesz w stanie ćwiczyć dłużej niż przez parę minut. Być może wizja zakwasów sprawia, że masz ochotę zrezygnować z intensywnych ćwiczeń, jednak nie jest to dobry pomysł.

Dla zdrowia warto systematycznie trenować i poprawiać swoją sprawność fizyczną. Wystarczy zachować przy tym rozsądek i nie ćwiczyć ponad swoje możliwości. Kwasica mleczanowa to nieodłączny element forsownego wysiłku fizycznego.

Czy jednak z powodu naturalnej reakcji organizmu mamy rezygnować z ćwiczeń? W żadnym wypadku! Dzięki regularnym ćwiczeniom możliwe jest bowiem podniesienie progu mleczanowego i przedłużenie czasu treningu. Jak wiadomo, ruch to zdrowie, dlatego warto włączyć ćwiczenia na stałe do swojego planu dnia.

To musisz wiedzieć

3. Zakwasy - zapobieganie

Woda to podstawowy sposób na zakwasy. Często to odwodnienie powoduje bóle mięśni po ćwiczeniu. Co więcej, woda wypłukuje z organizmu zanieczyszczenia, a także kwas mlekowy, który powoduje ból mięśni.

Zdrowa dieta jest bardzo ważna jeśli chcesz uniknąć bólu mięśni i zakwasów oraz marzysz o pięknej sylwetce. Szerokim łukiem omijaj więc:

Zamiast tego zacznij jeść:

Rozgrzewka powinna jak najlepiej przygotować cię do wysiłku. 5-10 minut na bieżni, orbitreku czy rowerku to najlepszy sposób na to, aby po ćwiczeniu nie pojawił się ból mięśni i zakwasy. Jeśli zamierzasz ćwiczyć dynamicznie - taka też powinna być twoja rozgrzewka. Samo rozciąganie nie przygotuje mięśni na wysiłek.

Kiedy kończysz ćwiczenia, nie zapomnij jeszcze raz zrobić sobie czegoś w rodzaju rozgrzewki. 5-10 minut na rowerku czy orbitreku, który powoduje ból mięśni po ćwiczeniach. Taka „rozgrzewka po ćwiczeniach” jest szczególnie polecana po ćwiczeniu nóg.

Aby uniknąć zakwasów statyczne rozciąganie zostaw sobie na koniec. Rozciągaj szczególnie te partie ciała, które były najbardziej wykorzystywane podczas ćwiczenia. Każde rozciągnięcie wytrzymuj 20-45 sekund.

Stosując się do tych rad, będziesz w stanie zapobiec zakwasom po ćwiczeniach. Pamiętaj, że zupełny brak bólu mięśni znaczy, że natężenie ćwiczeń nie prowadzi do mobilizacji mięśni. Trochę obolałe mięśnie prowadzą do zwiększenia twoich możliwości.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!