Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Polacy wydają milion złotych dziennie na testy. Ale cichą falę COVID widać nie tylko w aptekach

 Katarzyna Grzęda-Łozicka
14.09.2022 15:39
Polacy wydają milion złotych dziennie na testy w kierunku COVID-10. To pokazuje, że liczba zakażeń może być bardzo duża
Polacy wydają milion złotych dziennie na testy w kierunku COVID-10. To pokazuje, że liczba zakażeń może być bardzo duża (East News)

Raport o zakażeniach koronawirusem opublikowany na stronie rządowej pokazuje, że liczba chorych znowu wyraźnie wzrasta. Eksperci mówią jasno - to nie kolejna fala, tylko efekt powrotu dzieci do szkół. - Ważne, żebyśmy mieli świadomość, że jest dużo zachorowań. Dzisiaj otrzymałem wiadomość od zaprzyjaźnionego doktora, który napisał mi, że 50 proc. testów, które zlecił swoim pacjentom, jest dodatnich. To pokazuje najlepiej, jak dużo jest teraz zachorowań - mówi dr Paweł Grzesiowski, ekspert Naczelnej Izby Lekarskiej ds. Zagrożeń Epidemicznych.

spis treści

1. Mamy efekt powrotu dzieci do szkół

Rządowe raporty o zakażeniach koronawirusem wskazują, że COVID nie odpuszcza. Znowu wzrasta liczba zachorowań. We wtorek 13 września wykryto 7876 zakażeń, 14 września - 6134 i to przy zaledwie 16,8 tys. wykonanych testów.

Jak wyliczył Wiesław Seweryn, jeden z analityków aktywnie działających w mediach społecznościowych, '"dynamika wzrostu potwierdzonych zakażeń tydzień do tygodnia wynosi 1,32".

Minister zdrowia wyjaśnia, że ostatnie wzrosty zakażeń wynikają z "powakacyjnego powrotu do aktywności społecznej". Przyznaje jednak, że ta tendencja może się w najbliższym czasie utrzymywać.

2. Wchodzimy w sezon infekcji

Zobacz film: "Zapalenie mięśnia sercowego po COVID"

Eksperci zgodnie przyznają, że wchodzimy w sezon, kiedy liczba infekcji będzie rosła. To spowoduje, że jeszcze trudniej będzie ocenić, czy przyczyną naszych dolegliwości jest COVID, czy inna infekcja.

- Będzie więcej infekcji, nie tylko covidowych. Zresztą tydzień do tygodnia w ostatnim czasie pokazał, że nie ma trendu spadkowego, jeśli chodzi o zakażenia koronawirusem. Myślę, że teraz będzie nieco więcej zakażeń. Nie powinno się to przełożyć na wzrost liczby hospitalizacji, ale nie zapominajmy, że dla niektórych to nadal jest choroba niebezpieczna. Niestety im dłużej trwa pandemia, tym w społeczeństwie mniej racjonalności. Mamy bardzo krótką pamięć, zapominamy, że nie tak dawno na COVID umierało po kilkaset osób dziennie - podkreśla dr Michał Sutkowski, prezes Warszawskich Lekarzy Rodzinnych.

- Moim zdaniem będziemy mieli do czynienia z taką dryfującą falą COVID-19, na którą nałożą się dodatkowo infekcję przeziębieniowe - dodaje dr Sutkowski.

3. Polacy sami się badają - dziennie wydajemy milion złotych na testy

Dr Paweł Grzesiowski, ekspert Naczelnej Izby Lekarskiej ds. Zagrożeń Epidemicznych, przypomina, że skalę zachorowań najlepiej odzwierciedlają teraz dane dotyczące liczby sprzedawanych w aptekach testów w kierunku COVID-19.

- Ten trend sprzedaży testów w aptekach wcale nie słabnie. Dalej to jest 40 tys. testów dziennie sprzedanych pacjentom, którzy sami za to płacą. To pokazuje, jak strasznie zostaliśmy osamotnieni w tej walce z wirusem. Biorąc pod uwagę, że średnia cena testu wynosi 25 zł, to daje jakiś milion złotych dziennie. Tyle Polacy wydają na testy - podkreślał podczas 133 webinaru SHL dr Paweł Grzesiowski.

Z danych opublikowanych przez PEX PharmaSequence wynika, że między 5. a 11. września w aptekach sprzedano 201,1 tys. testów, a 13. września - ponad 41 tys. To 142 proc. wzrost w porównaniu z danymi z poprzedniego tygodnia.

Trudną sytuację widać też w przychodniach.

- Ważne, żebyśmy mieli świadomość, że jest dużo zachorowań. Dzisiaj otrzymałem wiadomość od zaprzyjaźnionego doktora, który napisał mi, że 50 proc. testów, które zlecił swoim pacjentom, jest dodatnich. To pokazuje najlepiej, jak dużo jest teraz zachorowań - tłumaczy lekarz.

Ekspert przyznaje, że notowane w ostatnim okresie wzrosty zachorowań mogą być efektem powrotu dzieci do szkół, bo dominujący obecnie wariant koronawirusa ma znacznie krótszy okres inkubacji.

- Moim zdaniem spokojnie to może być już "efekt szkół", dlatego że dzieci wróciły do szkół 1 września, a wirus wylęga się w tej chwili szybko, dwa-trzy dni i już jesteśmy zakaźni - tłumaczy lekarz. Wszystko wskazuje, że po tej spadkowej tendencji z końcem sierpnia, we wrześniu co najmniej dwa do trzech tygodni będziemy widzieli tę dużą liczbę zachorowań - prognozuje dr Grzesiowski.

Eksperci mówią o efekcie września. Znowu widać wyraźny wzrosta zachorowań na COVID
Eksperci mówią o efekcie września. Znowu widać wyraźny wzrosta zachorowań na COVID (Getty Images)

Sytuacji nie ułatwia zamieszanie związane z dostawami nowych, zaktualizowanych szczepionek przeciwko COVID-19. Lekarze podkreślają, że brakuje jasnych wytycznych dla punktów szczepień.

"Sytuacja w punktach szczepień robi się trudna, bo są szczepionki z I transzy (Pfizer, Moderna, Novavax), jutro pierwsza dostawa szczepionek z II transzy z wariantem Omicron BA1, a za parę tygodni nadejdą szczepionki z III transzy z wariantem BA5" - pisze na Twitterze dr Paweł Grzesiowski.

Katarzyna Grzęda-Łozicka, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze