Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

AstraZeneca ogranicza rozprzestrzenianie się koronawirusa? Ekspertka wyjaśnia, jak to możliwe

 Maria Krasicka
04.02.2021 15:39
Szczepionka może ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa
Szczepionka może ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa (GettyImages)

Brytyjscy naukowcy przeprowadzili badania, z których wynika, że szczepionka AstraZeneca ma przewagę nad konkurencją. Mimo że technologia, którą operuje, nie jest tak nowoczesna, jak w szczepionkach Pfizera i Moderny, to przyjęcie szczepionki może nie tylko ochronić przed zakażeniem, ale jak twierdzą jej producenci, również znacznie ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa.

spis treści

1. Rozprzestrzenianie się wirusa – badania

Szczepionka AstraZeneca od preparatów mRNA różni się głównie nośnikiem materiału genetycznego, który będzie kierował produkcją białka wirusa w naszych komórkach. Jak zaznaczyła w rozmowie z WP abcZdrowie prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska, wirusolog z UMCS, adenowirus małpi zawarty w szczepionce, nie stanowi żadnego zagrożenia dla człowieka, ponadto został zmodyfikowany tak, aby nie namnażał się w ludzkich komórkach.

- Ta szczepionka jest bezpieczna i została wystarczająco przebadana. Wprawdzie nie jest tak nowoczesna, jak Pfizera czy Moderny, gdyż od wielu lat są już prowadzone badania z zastosowaniem wektorów wirusowych – mówi specjalistka.

Naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego przeprowadzili testy, które wykazały, że ich szczepionka - AstraZeneca ma pewną przewagę nad konkurencją. Według autorów badań może doprowadzić do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa.

Zobacz film: "Katalog objawów nietypowych COVID-19 jest nieskończony - twierdzi ekspert"

W przeprowadzonym badaniu co tydzień pobierano wymazy od pacjentów w celu przetestowania ich na obecność wirusa. Jeśli nie wykazano obecności wirusa, badani nie mogli go rozprzestrzeniać. Liczba osób z wynikiem dodatnim testu zmniejszyła się o połowę po podaniu dwóch dawek szczepionki.

"Dane wskazują, że szczepionka może mieć znaczący wpływ na transmisję wirusa poprzez zmniejszenie liczby zakażonych osób w populacji" - napisali autorzy badania w raporcie.

Prof. Szuster-Ciesielska studzi jednak emocje, które wywołali badacze. Według niej, niej nie oznacza to, że wakcyny Pfizera czy Moderny są pod tym względem gorsze. Chodzi o to, że takich badań nie wykonał ani Pfizer, ani Moderna, w związku z tym nie ma dowodów na to, że osoba zaszczepiona nie może się zarazić koronawirusem oraz dalej go rozprzestrzeniać. Stąd dalsze zalecenie stosowania maseczek i utrzymywania dystansu.

- AstraZeneca jako jedyna przeprowadziła takie badania, które wskazują, że podanie tej szczepionki, przynajmniej częściowo, hamuje transmisję wirusa (tak reaguje 50 proc. osób, którym podano ten preparat). Nawet jeśli osoba zaszczepiona uległa zakażeniu, to koronawirus namnażał się w górnych drogach oddechowych bardzo słabo, stwarzając umiarkowane ryzyko przeniesienia - dodaje.

2. Skuteczność szczepionki AstraZeneca

Najczęściej podawana skuteczność szczepionki wektorowej wynosi 62 proc. Jednak w opublikowanym opracowaniu naukowym badaczy z Oksfordu wskazano, jaki wpływ na efektywność szczepionki ma odległość czasowa pomiędzy podaniem pierwszej i drugiej dawki.

Badania przeprowadzone na 17 tys. osób wykazały, że szczepionka osiągnęła skuteczność na poziomie 76 proc. w ciągu trzech miesięcy po pierwszej dawce. Liczba ta wzrosła do 82 proc. po podaniu drugiej dawki.

- Wynika z tego, że im dłuższy jest okres, tym efektywność jest wyższa np. jeśli podanie pierwszej i drugiej dawki oddziela 56 dni to wówczas ta skuteczność wynosi ponad 70 proc. Na podstawie badań klinicznych AstraZeneca rekomenduje podawanie drugiej dawki w odstępie 4-12 tygodni od pierwszej, a więc te 56 dni mieści się w tym zakresie – mówi prof. Szuster-Ciesielska. - Nie wiem, jak to będzie realizowane w Polsce, wyniki badań wskazują na dość dużą elastyczność, jeśli chodzi o czas podania drugiej dawki - dodaje.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze