Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Błędy w spocie Ministerstwa Zdrowia? "Aż 6 razy pokazano wstrzyknięcie szczepionki niezgodnie z zaleceniami"

Avatar placeholder
28.04.2021 08:00
W spocie Ministerstwa Zdrowia szczepionka była podawana w mięsień dwu albo trójgłowy ramienia, czyli dużo niżej niż mówią zalecenia producentów
W spocie Ministerstwa Zdrowia szczepionka była podawana w mięsień dwu albo trójgłowy ramienia, czyli dużo niżej niż mówią zalecenia producentów (MZ)

Ministerstwo Zdrowia nakręciło nowy spot reklamujący szczepienia przeciw COVID-19. Tyle że podczas wszystkich 6 ujęć, na których podawana jest szczepionka, dzieje się to niezgodnie z zaleceniami producentów. Zdaniem dra Pawła Grzesiowskiego niewłaściwe miejsce szczepienia może spowodować większe ryzyko działań ubocznych. W niektórych przypadkach może nawet zaważyć na tym, czy szczepionka w ogóle zadziała.

spis treści

1. Jak nie powinno się podawać szczepionki przeciw COVID-19?

Nowy spot nakręcony przez Ministerstwo Zdrowia nazywa się "Ramię w ramię". Pokazuje, do czego doprowadziła pandemia koronawirusa i uświadamia, że tylko szczepienia przeciw COVID-19 mogą ją powstrzymać. Wideo na swoim profilu na Twitterze udostępnił nawet minister Adam Niedzielski.

Uwadze pilnych obserwatorów nie uszło jednak, że wszystkie 6 ujęć podania szczepionki było niezgodnie z zaleceniami producentów.

- Jeśli szczepionka jest domięśniową, można ją podać w dowolny mięsień. Ale w przypadku szczepień przeciw COVID-19 producenci wyraźnie mówią, że musi to być mięsień naramienny. Tymczasem w spocie Ministerstwa Zdrowia szczepionka była podawana w mięsień dwu albo trójgłowy ramienia, czyli dużo niżej niż mówią zalecenia - wyjaśnia dr Paweł Grzesiowski, pediatra, immunolog oraz ekspert Naczelnej Rady Lekarskiej ds. walki z COVID-19.

Zobacz film: "Prof. Anna Piekarska o mieszaniu szczepionek: to nie jest zasadne"

Zdaniem eksperta, niewłaściwe miejsce podania szczepionki może spowodować większe ryzyko działań ubocznych.

- Mięsień jest właściwie ten sam, ale różnica polega na tym, że im bliżej łokcia, tym większe jest ryzyko uszkodzenia lub porażenia nerwów biegnących wzdłuż ramienia - opowiada dr Grzesiowski.

W spocie Ministerstwa Zdrowia szczepionka była podawana w mięsień dwu albo trójgłowy ramienia, czyli dużo niżej niż mówią zalecenia producentów
W spocie Ministerstwa Zdrowia szczepionka była podawana w mięsień dwu albo trójgłowy ramienia, czyli dużo niżej niż mówią zalecenia producentów (MZ)

2. Zbyt płytkie szczepienie może wpłynąć na odpowiedź immunologiczną

O ile nieprawidłowe miejsce podania szczepionki może spowodować większe ryzyko działań ubocznych, to zbyt płytkie wprowadzenie preparatu może zaważyć na tym, czy w ogóle zadziała.

- Zasadą wprowadzania wszystkich szczepionek domięśniowych jest podanie preparatu głęboko do mięśnia. Dlatego w przypadku każdego pacjenta powinno się wziąć pod uwagę jego budowę - czy jest to osoba szczupła, z nadwagą czy otyła i wprowadzić igłę odpowiednio głęboko, aby dotrzeć do mięśnia – wyjaśnia profesor Agnieszka Szuster-Ciesielska z Katedry Wirusologii i Immunologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Głębokość wkucia jest najbardziej istotna w przypadku szczepionek mRNA, produkowanych przez koncerny Moderna oraz Pfizer.

- Jeśli taka szczepionka zamiast domięśniowo zostanie podana w tkankę tłuszczową, po prostu nie spełni swojej funkcji. Istotą tych preparatów jest mRNA, które wbudowuje się do komórek mięśniowych i tam dopiero odbywa się "produkcja" białka koronawirusa, w odpowiedzi, na które są tworzone przeciwciała i odpowiedź komórkowa - opowiada dr hab.n.med. Henryk Szymański, pediatra oraz członek Polskiego Towarzystwa Wakcynologicznego.

- Istnieje ryzyko, że jeśli szczepionka nie dotrze do komórek mięśniowych tak, jak powinna, reakcja immunologiczna nie będzie adekwatna. Miejsce podania decyduje o tym, ile białka zostanie wytworzone, a zatem i jak silna będzie odpowiedź układu odpornościowego – dodaje prof. Szuster-Ciesielska.

Z tego względu procedury szczepień przewidują, że w przypadku osób z nadwagą powinny być stosowane dłuższe igły.

3. "Technika szczepień jest niezmiernie prosta"

Zgodnie z rządowym pomysłem, aby przyśpieszyć akcję szczepień, uprawnienia do podania preparatów przeciw COVID-19 uzyskają nie tylko wszyscy lekarze, dentyści, felczerzy, pielęgniarki i położne oraz ratownicy medyczni, ale i również po szkoleniu teoretycznym diagności laboratoryjni, farmaceuci oraz fizjoterapeuci.

Zdaniem dra Henryka Szymańskiego nie niesie to za sobą ryzyka, że wzrośnie liczba nieprawidłowo podawanych szczepionek.

- Z technicznego punktu widzenia wykonanie szczepienia jest bardzo prostą czynnością, więc nie demonizowałbym tego. Mamy pandemię i rozwijającą się akcją szczepień masowych, potrzebna jest duża liczba osób szczepiących. Chodzi tylko o to, aby wkłuć się w odpowiednie miejsce i nie trzeba do tego kończyć specjalnych kursów. Technika szczepień, jest niezmiernie prosta - podkreśla lekarz.

Potwierdza to kolejny ekspert.

- Zastrzyk domięśniowy jest jednym z najprostszych zabiegów iniekcyjnych. Naprawdę nie trzeba posiadać jakiejś szczególnej wiedzy, żeby ten zastrzyk prawidłowo wykonać. Osoby, które ukończyły studia medyczne, a teraz jeszcze zostały dodatkowo przeszkolone, powinny bez problemu poradzić sobie z prawidłowym podaniem szczepionki przeciw COVID-19 – mówi prof. Szuster-Ciesielska.

Czy Ministerstwo Zdrowia planuję zmianę spotu?

- Ja nie jestem lekarzem, więc nie chcę komentować procedur medycznych. Natomiast jedno jest pewne. Każda aktywność, która ma na celu poprawę, popularyzację szczepień i zwiększenie liczby osób, które chcą się zaszczepić, jest korzystna, dlatego, że jedyną drogą do wyjścia z pandemii jest dobrze zrealizowany narodowy program szczepień - odpowiedział podczas konferencji prasowej Michał Dworczyk, szef KPRM i pełnomocnik rządu ds. narodowego programu szczepień ochronnych przeciwko wirusowi SARS-CoV-2.

Skontaktowaliśmy się również z MZ w tej sprawie.

"Spot "Ramię w ramię walczmy z koronawirusem" ma charakter poglądowy, nie instruktażowy, stąd nie zawiera dokładnego opisu i instruktażu co do techniki podania szczepionki. Ma on za zadanie promować ideę szczepień - podkreślił rzecznik ministerstwa oraz dodał: Podanie szczepionki powinno oczywiście nastąpić w mięsień naramienny. Na przedstawionym filmie podanie następuje w dolny odcinek mięśnia naramiennego. Jest to ważne w dyskusji o prawidłowej technice podania, w której szkolone są wszystkie osoby szczepiące. Nie mniej, trzeba naprawdę dużo złej woli i złośliwości, żeby się tego czepiać.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze