Dieta na jesień

Jesienią nasz organizm narażony jest bardzo na infekcje wirusowe i bakteryjne, dlatego też powinniśmy szczególnie dbać o siebie w tym okresie. Aby wzmocnić organizm, a zarazem utrwalić zdrowe nawyki żywieniowe, wskazana jest dieta bogata w warzywa, owoce oraz ryby. Produkty te są bogate w składniki odżywcze, a z uwagi na występowanie błonnika, regulują przemianę materii. Zdrowa dieta jesienna stanowi nie tylko skuteczną metodę wzmacniania układu odpornościowego, ale także idealny sposób na odchudzanie.

1. Zdrowe odżywianie

W diecie jesiennej konieczne są zdrowe tłuszcze. Dostarczyć ich może oliwa z oliwek. Zawiera ona mało nasyconych kwasów tłuszczowych, a dużo kwasów jednonienasyconych. Te ostatnie obniżają poziom „złego” cholesterolu (LDL) oraz zwiększają zawartość dobrego (HDL).
 Na wzmocnienie organizmu najlepiej sprawdzi się czosnek. Spożywany regularnie niszczy drobnoustroje przewodu pokarmowego i oddechowego. Stymuluje żołądek i wątrobę do wydzielania soku żołądkowego i żółci, przez co poprawia trawienie, zapobiega wzdęciom i reguluje przemianę materii.

Zobacz film: "Jak zdrowo jeść i tracić na wadze?"

Czytaj więcej

Proponowana dieta jesienna powinna trwać przez całą jesień. Dostarcza organizmowi ok. 1500 kalorii dziennie i pozwala schudnąć 1 kg tygodniowo. Przeznaczona jest dla wszystkich zdrowych osób. Niewskazana natomiast jest dla młodzieży, osób ciężko chorych, kobiet w ciąży i matek karmiących.

2. Jadłospis diety na jesień:

Dzień 1

  • 
Śniadanie: Chleb graham (2 kromki) posmarowany kremem bakłażanowym, do tego kapusta pekińska zmieszana z jabłkiem i zielonym groszkiem - można ja dodatkowo skropić sokiem z cytryny i oliwą z oliwek. Na śniadanie dozwolone jest także picie kawy i herbaty.

  • Drugie śniadanie: Otręby pszenne zmieszane z małym jogurtem naturalnym i śliwką suszoną.

  • Obiad: Filet z ryby, podawany z ziemniakiem i sałatką.

  • Podwieczorek: 2 kiwi.

  • Kolacja: Brokuły z dodatkiem pomarańczy, do tego tost graham podawany z plasterkiem chudej szynki, a także sałatką z pomidora i cebuli, herbata zielona.



Dzień 2

  • 
Śniadanie: Kromka chleba żytniego, mały serek ziarnisty wymieszany ze szczypiorkiem oraz ogórkiem konserwowym, do tego mała łyżeczka pestek ze słonecznika, odrobina ostrej papryki i kminku.

  • Drugie śniadanie: Chrupkie pieczywo posmarowane powidłami śliwkowymi.

  • Obiad: Schab duszony w porach, podawany z zieloną fasolką szparagową.

  • Podwieczorek: Pół szklanki soku z czarnej porzeczki.

  • Kolacja: Ryż podawany z warzywami oraz sałatką z żółtej i czerwonej papryki.



Dzień 3


  • Śniadanie: Naturalny serek homogenizowany połączony z rzodkiewką i szczypiorkiem, do tego kromka ciemnego pieczywa oraz herbata z cytryną.

  • Drugie śniadanie: Polędwica drobiowa oraz papryka czerwona i pół grahamki.

  • Obiad: Gołąbki przyrządzane z mięsem i grzybami, do tego 3 lub 4 marchewki starte na tarce o grubych oczkach, 2 małe ziemniaki.

  • Podwieczorek: Jabłko.

  • Kolacja: Zapiekanka ziemniaczana, herbata czerwona.



Dzień 4


  • Śniadanie: Muesli z orzechami oraz rodzynkami zmieszane z kefirem z dodatkiem pokrojonego jabłka i kiwi.

  • Drugie śniadanie: Kromka chleba żytniego, na którą położymy plasterek szynki drobiowej oraz liście cykorii i ogórka. Możemy wypić zieloną herbatę.
  • Obiad: Kurczak pieczony z czosnkiem, podawany z kaszą jęczmienną perłową, brokuły ugotowane na parze oraz szklanka wody niegazowanej.
  • Podwieczorek: Ciasto drożdżowe z jabłkami.
  • Kolacja: Cukinia faszerowana mięsem.



Dzień 5

  • Śniadanie: Budyń waniliowy z dodatkiem 2 łyżek konfitur.
  • Drugie śniadanie: Chleb razowy z plastrem sera żółtego oraz liściem sałaty i pomidorem.
  • Obiad: Spaghetti po bolońsku oraz sałata z dodatkiem sosem winegret.

  • Podwieczorek: Maliny w galaretce.

  • Kolacja: Pulpeciki z ryby oraz warzywa przyrządzone z jogurtem naturalnym, czosnkiem oraz brukselką i ziemniakami.



Dieta jesienna doskonale wzmacnia odporność organizmu. Jest także doskonałą alternatywą dla osób, które pragną podjąć skuteczne odchudzanie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!