Instagram określi twoją dojrzałość?

Choć zdaniem niektórych korzystanie z social media to niekończący się konkurs popularności, nastolatki i dorośli mogą korzystać z aplikacji internetowych do bardzo odmiennych celów. Naukowcy z College Penn State ustalili, że przedstawiciele pierwszej z wymienionych grup częściej traktują portale społecznościowe jako wirtualne miejsce spotkań ze znajomymi, dające możliwość wyrażania siebie, podczas gdy dorośli, wbrew pozorom, bardziej skoncentrowani są na zamieszczaniu przyciągających uwagę zdjęć.

1. Instagramowicze na celowniku

Analiza zawartości kont założonych na Instagramie pozwoliła naukowcom określić, w jaki sposób funkcjonują na portalu dorośli, a w jaki osoby nastoletnie
Analiza zawartości kont założonych na Instagramie pozwoliła naukowcom określić, w jaki sposób funkcjonują na portalu dorośli, a w jaki osoby nastoletnie (Zdjęcie Instagramu - tulpahn / Shutterstock)

Zobacz film: "Gdzie szukać pomocy w przypadku uzależnień i innych problemów psychologicznych?"

Amerykańscy uczeni przeprowadzili badania na grupie 27 tysięcy osób – nastoletnich i dorosłych użytkowników Instagrama w wersji mobilnej. Aby porównać sposób korzystania z aplikacji przez osoby z różnych grup wiekowych, określali oni wiek posiadaczy kont, wykorzystując metodę rozpoznawania twarzy i charakteru zamieszczanych tekstów. Wyniki przeprowadzonych analiz opublikowali w pracy zatytułowanej „Generation Like: Characteristics in Instagram”.

Jak twierdzi Patrick Shih – jeden z członków zespołu– badanie przedstawia realne dane obrazujące rzeczywiste zachowanie nastolatków w mediach społecznościowych. Dlaczego akurat Instagram? Okazuje się, że zdecydowana większość spośród jego użytkowników ma mniej niż 35 lat. Naukowcy zdefiniowali nastolatków jako osoby pomiędzy 13 a 19 rokiem życia, natomiast dorosłych jako tych, którzy mają od 25 do 39 lat.

2. Pokaż mi swoje konto, a powiem ci kim jesteś

Badanie przyniosło zaskakujące rezultaty. Okazało się, że nastolatki są mniej skłonne do zamieszczania w sieci swoich zdjęć niż dorośli. Zdaniem naukowców może to mieć związek z ograniczoną możliwością podejmowania i uwieczniania zróżnicowanych aktywności, na których realizację nie mogą sobie pozwolić ze względu na codzienne obowiązki.

Różnica dotyczy również zamieszczanych przez obydwie grupy treści. W przypadku młodych ludzi najważniejsze wydają się opisy do zamieszczanych zdjęć, służące najczęściej zobrazowaniu stanu emocjonalnego użytkownika, któremu zależy na tym, by posty te wzbudziły konkretne uczucia u szerszego grona odbiorców. Stanowi to element internetowego image'u, jest sposobem na zaprezentowanie i podkreślenie swojej odrębności i wyrazistości. Publikowane teksty nie muszą pozostawać  w tematycznym związku z samym zdjęciem. Spektrum zainteresowań dorosłych jest znacznie szersze – ich posty dotyczą najczęściej takich kategorii tematycznych jak: sztuka, miejsca, natura czy ludzie.

Mniejsza liczba zdjęć młodzieży idzie w parze z ich jakością. Nastolatkom w znacznie większym stopniu zależy na nienagannej prezencji, dlatego też na ich profilach znajdziemy większą ilośc popularnych selfies. Z tego samego powodu zamieszczane fotki częściej poddawane są mniejszym lub większym przeróbkom, które mają gwarantować im większą popularność, a zdjęcia z małą ilością polubień częściej są usuwane.

Zastosowana przez naukowców metoda może okazać się świetnym narzędziem umożliwiającym badanie różnic pokoleniowych. Eksperci są także ciekawi tego, w jaki sposób w przyszłości zmieni się zachowanie w social media osób urodzonych na przełomie lat dziewięćdziesiątych, które dziś nazywane są pokoleniem Y. Dałoby to odpowiedź na pytanie o trwałość cech nabytch przez osoby wychowane w określonej rzeczywistości kulturowej.

Źródło: sciencedaily.com

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!