Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Jak pachną święta Bożego Narodzenia?

Avatar placeholder
28.12.2018 13:30
Jak pachną święta Bożego Narodzenia?
Jak pachną święta Bożego Narodzenia?

Zapachy są wykorzystywane w różny sposób, na przykład do produkcji perfum, w aromaterapii, a także w marketingu. Czy rzeczywiście mają one niezwykłą moc? Jakie konotacje wywołują poszczególne zapachy? I jak działa pamięć węchowa?

Z prof. Ewą Czerniawską, dziekanem Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, rozmawia Aldona Kaszubska.

Aldona Kaszubska: W jaki sposób zapachy działają na nasz mózg?

Prof. Ewą Czerniawska: Zapachy przetwarzane są w części mózgu odpowiedzialnej za emocje. Oznacza to, że są przez nas oceniane w wymiarze przyjemny – nieprzyjemny i że wpływają na emocje, podwyższając lub obniżając nastrój. Niektóre zapachy pobudzają tylko nerw węchowy, a inne także nerw trójdzielny.

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

Te ostatnie zdają się pełnić funkcję ostrzegającą przed niebezpieczeństwem, gdyż są to głównie zapachy mniej przyjemne, bardzo intensywne, takie jak na przykład spalenizna. Dodam, że zapachy oceniane jako przyjemne są przetwarzane wolniej i raczej przez lewą półkulę, a te oceniane jako nieprzyjemne – analizowane szybciej i raczej przez prawą półkulę.

Można powiedzieć, że nasz organizm jest bardziej czujny na informację o zagrożeniu niż na doznawanie przyjemności, co wyraźnie wskazuje na funkcję adaptacyjną, ochronną.

Czy zapachy mogą wywrzeć „presję” na nasze zachowanie, na podejmowanie decyzji, na przykład podczas kupowania świątecznych prezentów w sklepach?

  • Badania wykazały, że zapachy mogą wpływać nie tylko na emocje, ale także na poznanie i zachowanie. W niektórych miejscach, między innymi na lotniskach, rozpyla się mieszankę cytrusową z zapachem cytryny, często również limonki i pomarańczy, a czasami też grejpfruta i melona. To wprowadza dobry nastrój. Niekiedy w poczekalniach u dentystów stosuje się aromat goździków, bo rozluźnia.

Jednak nie należy się bać, że handlowcy łatwo „wodzą nas za nos”. Zapach, aby skłonić konsumentów do dłuższego pobytu w sklepie lub do zakupów, musi spełniać co najmniej dwa warunki: musi być przez konsumenta oceniony jako przyjemny oraz powinien być dopasowany do pozostałych elementów otoczenia.

Jeśli przed Bożym Narodzeniem w sklepie zobaczymy choinkę i poczujemy zapach egzotycznych kwiatów, raczej on nas zniechęci do zakupów.

Czy reakcja na zapachy to kwestia indywidualna, czy ma to związek z płcią lub wiekiem? Innymi słowy – czy jakaś grupa jest bardziej podatna na „manipulowanie” przez zapachy?

  • Reakcje na zapachy są silnie zindywidualizowane i nie ma grup bardziej lub mniej podatnych. Wiadomo jendnak, że u kobiet funkcje węchowe są lepiej rozwinięte.

To samo dotyczy młodszych dorosłych – w porównaniu z osobami starszymi. W związku z wiekiem warto zwrócić uwagę, że występują także różnice pokoleniowe w zapachach ocenianych jako powiązane z dzieciństwem. Wynika to z odmienności doświadczeń zapachowych.

W przypadku osób starszych, niektóre zapachy nie istniały jeszcze w czasie ich dzieciństwa i nie są z nim skojarzone. W przypadku osób młodych z kolei – niektóre zapachy już nie istniały w okresie ich dzieciństwa.

Pewne zapachy kojarzą się jako przyjemne, inne jako nieprzyjemne, wręcz odrzucające. Czy istnieje pamięć węchowa? Jeśli kupimy bliskiej osobie prezent niekoniecznie bardzo ładny i trafiony, ale o pięknym zapachu, to czy mimo wszystko będzie się jej podobał? Czy powinniśmy zwracać uwagę na to, jak kupowane przez nas prezenty pachną?

  • Istnieją zapachy niemal powszechnie oceniane jako nieprzyjemne, na przykład zgnilizna, a inne – jako przyjemne, na przykład cytrusy. Ponadto każdy człowiek posiada pamięć węchową, w której przechowuje doświadczane wcześniej zapachy, przeważnie skojarzone ze wspomnieniami.

Obiektywnie przyjemny zapach może u kogoś pobudzać wspomnienie smutnej sytuacji i tym samym być oceniany jako nieprzyjemny. Z zapachami należy uważać z powodu wspomnianych już indywidualnych preferencji. Aromat, który się nam podoba, nie musi odpowiadać innej osobie. Zamiast sprawić komuś przyjemność, przyniesie nieprzyjemne – i do tego trwałe – odczucia.

Jakie zapachy mogą wpływać stymulująco na naszą mobilizację podczas świątecznych porządków?

  • W Holandii przeprowadzono badanie, podczas którego dwie grupy ludzi siedziały w identycznych pomieszczeniach. W jednym rozpylano śladowe ilości cytrusów, a w drugim nie rozpylano nic. Badanych z obu grup poproszono o rozpoznanie, czy zbitki liter to słowa.

Znajdowały się tam prawdziwe słowa – niektóre z nich związane ze sprzątaniem – oraz niby-słowa. Okazało się, że ci, którzy odczuwali zapach kojarzony z czystością, szybciej rozpoznawali słowa związane ze sprzątaniem i czyszczeniem.

W kolejnym badaniu poproszono ludzi, by powiedzieli, jakie mają plany na następny dzień. Te osoby, które były pod wpływem zapachu środka czystości, trzykrotnie częściej pisały, że będą sprzątać, porządkować i prać.

W trzecim eksperymencie, zaaranżowanym tak, by badani myśleli, że mają przerwę, wyprowadzono ich do studenckiej stołówki, a następnie podano im kruszące się herbatniki. W całym pomieszczeniu nie było jednak talerzyków. Badani znajdujący się wcześniej w miejscu, w którym rozpylono zapach cytrusów, trzykrotnie częściej zbierali okruszki ze stołów.

Przeczytaj koniecznie

Okazało się, że jest wyraźnie taka tendencja, że ****przy cytrusach myśli się o sprzątaniu, a na przykład przy wanilii – o jedzeniu i relaksie.

Święta Bożego Narodzenia wiążą się z wieloma wspomnieniami. Czy zapachy potrafią je przywołać?

  • Zapachy są stosunkowo silną wskazówką przywołującą wspomnienia. Zwykle są to wspomnienia osobiste i nacechowane emocjami, które mogą dotyczyć zarówno sytuacji jednostkowych, jak i powtarzalnych: „Tak pachniały święta Bożego Narodzenia u moich dziadków”, „To zapach wakacji nad morzem”.

Jakie reakcje wywołują świąteczne zapachy – jak działa na nas zapach choinki, a jak piernika (cynamonu), skórki pomarańczowej, maku, pieczonej kaczki?

  • Na to pytanie trudno jednoznacznie odpowiedzieć, gdyż na różne osoby każdy z tych zapachów działa inaczej, wywołując odmienne wspomnienia, myśli, uczucia.

Ogólnie można stwierdzić, że zapach cynamonu odpręża, sosny, tymianku i rozmarynu – pobudza, wanilii – relaksuje, a cytrusów – poprawia nastrój i sprzyja wykonywaniu zadań poznawczych. Ale jeśli przypali się nam piernik lub kaczka, pobudzony zostanie nerw trójdzielny i wszyscy domownicy doznają negatywnych emocji, które zostaną potem powiązane z wspomnieniem tych świąt.

Czy uważany powszechnie za nieprzyjemny zapach smażonej ryby w okresie świąt może stać się dla nas miły? Czy zapachy kojarzą się nam z miejscem?

  • Nie słyszałam, aby istniały badania wskazujące na to, że w powszechnej ocenie zapach smażonej ryby jest nieprzyjemny. Chętnie poznałabym takie dane. Być może jeśli ryby smażone są na starym tłuszczu, woń jest rzeczywiście niemiła, tak samo jak odpychający jest zapach gnijącej ryby. Jak wspominałam, reakcje na zapachy są silnie zindywidualizowane – są powiązane ze wspomnieniami, mogą więc być także związane z miejscami, w których coś się wydarzyło.

W jaki sposób zapach może wpłynąć na nasz odbiór na przykład wieczerzy wigilijnej? Gdyby towarzyszył jej aromat niezwiązany z Bożym Narodzeniem, choćby lawendy, czy ten wieczór mógłby się zapisać w naszych wspomnieniach negatywnie?

  • Tak, zapach powinien współgrać z daną sytuacją, inaczej będzie wpływał na gorszą jej ocenę.

Na koniec kobiece pytanie. Święta to okres intensywnych prac domowych i wielu emocji. Staramy się, żeby wszystko dobrze wyszło. Czy jest jakiś „zapachowy” sposób, żeby wyciszyć te emocje i odprężyć się przed przyjściem gości?

  • Niektóre badania wskazują, że – mimo indywidualnych preferencji – niektóre zapachy są dość powszechnie uważane za przyjemne i odprężające. Dotyczy to na przykład zapachu czekolady.

Polecamy w serwisie www.poradnia.pl: Aromaterapia, czyli leczenie zapachem

poradnia.pl
poradnia.pl (http://www.poradnia.pl/)

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze