Jod w diecie

spis treści
rozwiń

Jod jest pierwiastkiem niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jego niedobór może być przyczyną wielu poważnych schorzeń. Osoby mieszkające nad morzem są w lepszej sytuacji, gdyż gleby w tych miejscach są bardzo bogate w jod, dzięki temu rośliny tam uprawiane zawierają znaczne jego ilości. Natomiast im dalej od okolic nadmorskich, tym mniej tego pierwiastka w glebach i w powietrzu. Wtedy należy uzupełniać jego niedobory przez odpowiednią dietę albo stosowanie solanek do kąpieli.

1. Skutki niedoboru jodu

Organizm człowieka potrzebuje stosunkowo niewiele jodu do prawidłowego funkcjonowania – zaledwie 200 mikrogramów na dobę. Jest on dostarczany z pożywieniem i wodą. Jednak należy pamiętać o jego uzupełnianiu, gdyż jego braki mogą prowadzić do poważnych skutków. U dzieci z niedoborem jodu spada zdolność uczenia się, może dojść do zahamowania ich wzrostu i rozwoju fizycznego. U dorosłych brak jodu może spowodować zaburzenia funkcji rozrodczych, problemy z utrzymaniem ciąży, niewydolność tarczycy. Niedoczynność tarczycy jest chorobą, która powoduje uczucie ciągłego zmęczenia, problemy z koncentracją, depresję, brak energii, bóle stawów, wypadanie włosów, łamliwość paznokci, łatwość przeziębiania się, infekcje dróg oddechowych.

Zobacz film: "Jak nie dać się oszukać i kupić dobrą żywność?"

2. Zdrowa dieta bogata w jod

Najprostszym sposobem na uzupełnienie niedoborów jodu jest zdrowa dieta. Pokarmy bogate w jod to ryby morskie, owoce morza, zboża, drożdże, warzywa, wody z terenów bogatych w jod. Obecnie w ramach profilaktyki stosuje się obowiązkowe jodowanie soli kuchennej oraz joduje się mieszanki zastępujące mleko dla niemowląt. Należy pamiętać, że niektóre produkty, takie jak kapusta, brukselka, kalafior, zmniejszają wchłanianie jodu z żywności. Warto jeść je gotowane, wtedy zawartość niekorzystnych substancji zostaje zmniejszona o 30%.

Mimo że ryzyko przedawkowania jodu jest niewielkie, to preparaty z jodem powinno zażywać się tylko po konsultacji z lekarzem i pod jego nadzorem. Dziś na świecie żyje około półtora miliarda ludzi dotkniętych niedoborem jodu. Również w Polsce pojawia się taki problem, szczególnie w województwach południowych – położonych daleko od Morza Bałtyckiego.

3. Kąpiele z dodatkiem solanki

Innym sposobem na uzupełnienie niedoborów jodu są kąpiele z dodatkiem solanki. Solanka to woda mineralna bogata w sól i jod. Należy pamiętać, że jod rozpuszcza się w wodzie i doskonale wchłania się również od zewnątrz. Przykładem solanki jest Zabłocka solanka termalna „Siła Serca”. Stosuje się ją, dodając około jednej szklanki roztworu do kąpieli. Działanie tej solanki na organizm jest niezwykłe. Solanka rozszerza pory, dzięki czemu organizm może pozbywać się toksyn szkodliwych dla ustroju, jednocześnie wchłania zawarte w roztworze składniki mineralne. Ma to również pozytywny wpływ na skórę, która staje się bardziej nawilżona, jędrna i gładsza. Solanka chroni również drogi oddechowe przed infekcjami. Gdy chcesz dostarczyć swojemu organizmowi więcej jodu, to nie musisz wybierać się nad morze. Możesz skorzystać z solanki lub zmienić swoją dietę na produkty bogate w jod.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!