Joga i ćwiczenia aerobowe nie poprawią jakości snu u kobiet w wieku średnim z uderzeniami gorąca

Nowe badania wskazują, że joga i ćwiczenia aerobowe nie mają istotnego wpływu na zmniejszenie obiektywnie mierzonych zaburzeń snu wśród kobiet w wieku średnim, które doświadczają uderzeń gorąca.

Wtórne analizy randomizowanych testów wskazują, że ani 12 tygodni jogi, ani 12 tygodni ćwiczeń aerobowych nie miało statystycznie istotnego wpływu na obiektywne pomiary trwania snu lub jakość snu zarejestrowanego przez aktografie. Mimo że kobiety nie miał trudności z zasypianiem, zaburzenia snu były powszechne na początku badania i takie pozostały po każdej interwencji u kobiet we wszystkich grupach czuwania w nocy.

Według autorów wcześniej opublikowane analizy tych samych testów stwierdziły, że joga i ćwiczenia aerobowe wiązały się z małą, ale istotną statystycznie poprawą w subiektywnej samoocenie uczestników ich jakości snu i intensywności bezsenności.

Ani joga, ani ćwiczenia aerobowe nie wpływają na poprawę jakości snu u kobiet w okresie menopauzy
Ani joga, ani ćwiczenia aerobowe nie wpływają na poprawę jakości snu u kobiet w okresie menopauzy

"Nasze podstawowe wnioski są takie, że te dwie badane interwencje nie miały istotnego wpływu na obiektywne wyniki snu u kobiet w wieku średnim z uderzeniami gorąca. Główną konsekwencją tego stwierdzenia jest to, że należy teraz zbadać inne stosowane zabiegi, które mogą potencjalnie skutecznie poprawić sen w tej populacji" - powiedział główny autor badania Diana Taibi Buchanan, profesor Bio-Behawioralnego Pielęgniarstwa i Informatyki Zdrowia na Uniwersytecie Waszyngton w Seattle.

Wyniki badań zostały opublikowane w styczniu w czasopiśmie "Journal of Clinical Sleep Medicine".

Autorzy przeanalizowali dane z sieci Menopause Strategies: Finding Lasting Answers for Symptoms and Health (MsFLASH). W badaniu wzięło udział 186 kobiet w późnym stadium menopauzy i tych z uderzeniami gorąca w czasie menopauzy, które były między 40, a 62 rokiem życia. Badane kobiety miały średnio 7,3 do 8 uderzeń gorąca dziennie. Uczestniczki zostały losowo przydzielone do grupy 12 tygodni jogi, nadzorowanych ćwiczeń aerobowych oraz normalnej aktywności.

ZOBACZ TAKŻE:

Pomiar snu oceniano za pomocą aktygrafii nadgarstkowej, a godziny kładzenia się do łóżka i godziny wstawania były określane głównie na podstawie pamiętników snu uczestniczek. Średni czas snu na początku badania i po każdej interwencji był krótszy niż czas 7 lub więcej godzin nocnego snu, który jest zalecany przez Amerykańską Akademię Medycyny Snu dla optymalnego zdrowia u dorosłych.

Według autorów przyszłe badania powinny zbadać inne podejście do poprawy jakości snu u kobiet w wieku średnim, takich jak terapia poznawczo behawioralna bezsenności.

5 najpowszechniejszych mitów na temat menopauzy
5 najpowszechniejszych mitów na temat menopauzy [6 zdjęć]

Wiele kobiet przeraża myśl o menopauzie. Prawdą jest, że okres ten niesie ze sobą wiele wyzwań, jednak...

zobacz galerię

Problemy ze snem są często jednym z pierwszych objawów menopauzy, którego doświadczają kobiety. Problem stanowi nie tylko spokojne uśnięcie, ale również częste wybudzanie się w nocy.

Za te problemy odpowiedzialne są zmiany hormonalne zachodzące w tym czasie u kobiet, a uderzenie gorąca, lub różne zaburzenia nastroju jedynie pogłębiają i nasilają ten stan. Standardowo na problemy ze snem lekarze proponują kobietom terapie hormonalne, a także leki nasenne. Warto jednak poszukać innych alternatywnych metod radzenia sobie z bezsennością w czasie menopauzy.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy