Kinezjotaping – jak przykleić zdrowie do ciała

Być może zdarzało ci się widzieć sportowców, których ciała zdobiły kolorowe plastry? Towarzyszą im nawet podczas rozgrywek sportowych. Co dają i czy mogą mieć wartość również dla ciebie?

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czym jest ból?"

spis treści

1. Kinezjotaping w pigułce – najważniejsze informacje

Kinezjotaping to metoda terapeutyczna stosowana w fizjoterapii, medycynie sportowej oraz ortopedii. Inaczej nazywa się ją plastrowaniem dynamicznym. Polega na umieszczeniu specjalnego plastra (Kinesio Tex Gold) na ciele, w określonym miejscu i określoną techniką. Rozciągają się jedynie na długość (130–140%), wykonuje się je z bawełny i kleju akrylowego. Nie ograniczają przy tym ruchów, a wartości ich masy i grubości są zbliżone do tych, które charakteryzują skórę. Struktura plastrów – falowana powierzchnia – zapewnia skórze oddychanie i jest odporna na działanie wody.

Metodę tę opracował w latach 70. XX wieku japoński fizjoterapeuta, dr Kenso Kase. Podczas Igrzysk Olimpijskich w Seulu w 1988 roku zaprezentowała ją japońska reprezentacja. Co ciekawe, dr Kenso Kase odwiedził również Polskę. Pierwszy raz miało to miejsce w 2004 roku. Podobno stosuje on owoc własnej pracy również na sobie.

2. Co daje aplikacja plastra?

Naklejenie plastra napina delikatnie skórę. To zwiększa przestrzeń pomiędzy nią a powięzią. Dzięki temu ilość i prędkość przepływającej limfy ulegają wzrostowi, a zastoiny – redukcji. Zmniejszają się także podskórne krwiaki oraz obecne tam stany zapalne. Poprawia się krążenie krwi. Układ limfatyczny może działać

sprawniej. Ponadto aplikacja plastra wpływa na wzrost zakresu ruchu i siły mięśni. W osłabionych – zwiększa intensywność skurczu oraz w zależności od tego, czy jest on rozciągnięty, czy przykurczony poprawia pozycję spoczynkową mięśnia. Dzięki temu wyrównuje związane z tym asymetrie w stawach. Oddziałuje również na czucie głębokie. Ostatecznie zmniejsza odczuwany ból i przynosi znaczącą ulgę.

3. Konkretna technika, a nie artyzm terapeuty

Żeby kolorowe plastry rzeczywiście działały, a nie tylko ładnie wyglądały, należ przykleić je w odpowiedni sposób i we właściwym miejscu. Skóra powinna być czysta, sucha i nie natłuszczona. W przypadku gęstego owłosienia, trzeba ją również ogolić. Należy także pamiętać o trafnym napięciu. Będzie ono inne dla korekcji powięzi, inne dla korekcji przestrzeni czy więzadeł i odmienne od tego przy korekcji mechanicznej. Specjaliści korzystają z szeregu szkoleń, na których poznają odpowiednie zasady i nabywają praktyki. W przypadku zastosowania plastra podczas aktywności fizycznej, należy nałożyć go przynajmniej 20 do 30 minut przed jej rozpoczęciem.

Kinezjotaping – jak przykleić zdrowie do ciała
Kinezjotaping – jak przykleić zdrowie do ciała (Zdjęcie sportowca z plastrami do kinesiotapinguZdjęcie sportowca z plastrami do kinesiotapingu)

Skuteczność stosowania metody plastrowania dynamicznego poddawana jest ciągle badaniom. Do tej pory wykazały one np. jej wpływ na redukcję dotkliwych bólów w dolnej partii pleców czy poprawę ruchomości stawu barkowego po kontuzji u pacjentów. Jest ona na pewno wygodna i nie ingeruje zbyt mocno w codzienne funkcjonowanie. Jeżeli doskwierają ci tego typu problemy, być może warto udać się do specjalisty w zakresie kinesiotapingu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy