Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Lekarz nie kąpał się pięć lat. Dermatolog: To nie jest eksperyment dla każdego

 Katarzyna Gałązkiewicz
23.08.2022 17:42
Lekarz nie kąpał się pięć lat. Dermatolog: To nie jest eksperyment dla każdego
Lekarz nie kąpał się pięć lat. Dermatolog: To nie jest eksperyment dla każdego (Instagram/Getty Images)

Lekarz James Hamblin zyskał popularność w sieci, dzięki eksperymentowi, który przeprowadził. Mężczyzna wyznał, że nie kąpał się przez pięć lat. W najnowszej książce twierdzi, że brak kąpieli i kosmetyków wyszedł mu tylko na zdrowie. Ciało zaś nie reagowało przykrym zapachem. Co na to dermatolog?

spis treści

1. Przez pięć lat nie wziął prysznica

39-letni James Hamblin jest wykładowcą zdrowia publicznego w Yale School of Public Health i autorem bestsellera "Clean: The New Science of Skin". To właśnie w niej Hamblin opisał eksperyment z własnym udziałem, w którym to przez pięć lat nie używał mydła oraz innych kosmetyków do kąpieli, a także zrezygnował z brania prysznica. Mężczyzna dbał o higienę, opłukując się czystą wodą. Wyjątek stanowiły ręce, które mył detergentami i starannie dezynfekował. Jak argumentował, miało to na celu przekonanie się, jak brak kąpieli wpłynie na mikrobiom skóry. Wnioski były dla niego zaskakujące.

Lekarz stwierdził, że eksperyment sprawił, iż jego skóra była czysta i zdrowsza. Chroniona naturalną warstwą, przestała się przesuszać, zniknął też trądzik oraz liczne zaskórniki. Hamblin tłumaczy, że jest to zasługa prawidłowej pracy mikrobiomu skóry, czyli ekosystemu, który tworzą biliony mikrobów na naszej skórze. Dzięki swoim właściwościom oczyszczają i chronią nas przed szkodliwymi patogenami. Kosmetyki mogą zaś ten mikrobiom uszkadzać.

2. Co z nieprzyjemnym zapachem?

Zobacz film: ""Wasze Zdrowie" - odc. 1"

Hamblin przyznaje, że obawiał się, że rezygnacja z detergentów sprawi, że jego ciało zacznie wydzielać nieprzyjemną woń. Nic takiego się jednak nie stało. Co więcej, nawet podczas wysiłku fizycznego pot Hamblina był bezwonny.

Dermatolodzy nie są zaskoczeni wynikami eksperymentu lekarza. Jak tłumaczą, ludzka skóra jest narządem, który ma świetnie wykształcone naturalne mechanizmy obronne i stanowi nieprzyjazne siedlisko dla wzrostu mikroorganizmów. Jeśli mikrobiom jest prawidłowy, skutecznie chroni nasz organizm przed obcą, chorobotwórczą mikroflorą.

- Stosowanie środków myjących prowadzi do uszkodzenia bariery naskórkowej i utraty przez nią właściwości obronnych. Taka wysuszona skóra jest łatwiej kolonizowana przez różnego rodzaju patogeny, stąd częste zakażenia skóry u osób chorujących np. na atopowe zapalenie skóry - tłumaczy w rozmowie z potralem "zdrowie.gazeta.pl" dr Aleksandra Rymsza, dermatolog.

Lekarka dodaje jednak, że eksperyment Hamblina powinien być naśladowany przez wszystkich. Bo o ile ludzie zdrowi mogą myć się jedynie wodą, o tyle osoby, które zmagają się z różnymi chorobami np. dermatologicznymi czy przyjmują na stałe jakieś leki, powinny sposób utrzymywania higieny konsultować ze specjalistą.

Katarzyna Gałązkiewicz, dziennikarka Wirtualnej Polski

Zobacz także:

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze