Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Nie lekceważ krwi w moczu. Każdego dnia umiera 11 osób

 Katarzyna Prus
06.08.2024 08:16
Jeśli zauważysz w moczu, biegiem do lekarza
Jeśli zauważysz w moczu, biegiem do lekarza (Getty Images)

Rak pęcherza moczowego cztery razy częściej atakuje mężczyn, ale może to robić niezauważalnie. Dlatego badania profilaktyczne są kluczem do wczesnego wykrycia choroby. Nie należy też lekceważyć sygnałów ostrzegawczych, do których należy krew w moczu.

spis treści

1. Zabija kilkanaście osób dziennie

Rak pęcherza moczowego to jeden z najczęściej diagnozowanych nowotworów złośliwych u Polaków.

To niezwykle trudny przeciwnik i skuteczny zabójca. Z danych Krajowego Rejestru Nowotworów wynika, że każdego dnia o chorobie dowiaduje się 17 osób, a 11 pacjentów z powodu tego nowotworu umiera.

To drugi najczęściej wykrywany nowotwór urologiczny w Polsce (najczęściej diagnozowany jest rak urotelialny), który cztery razy częściej atakuje mężczyn niż kobiety (większość chorych to pacjenci po 55. roku życia, czynniki ryzyka to także palenie papierosów i kontakt z chemikaliami).

Zobacz film: "Ten nowotwór co roku zabija aż 3 tysiące osob"
Rak pęcherza moczowego częściej atakuje mężczyzn
Rak pęcherza moczowego częściej atakuje mężczyzn (Getty Images)

Większość przypadków jest wykrywana na etapie, kiedy chory ma jeszcze szanse na całkowite wyleczenie. Niestety ok. 20 proc. przypadków jest diagnozowana w momencie przerzutów, kiedy pacjenta nie można już wyleczyć.

Dlatego kluczowe są badania profilaktyczne, przede wszystkim regularne badania moczu, które pozwalają wykryć chorobę na wczesnym etapie.

Choć początkowo rak przebiega bezobjawowo, a jednym z pierwszych symptomów może być krew w moczu. To sygnał alarmowy, którego nie wolno bagatelizować.

2. Badaj się i nie lekcewaz objawów

W ramach kampanii edukacyjnej "Krwiomocz? Działaj!" Fundacji Wygrajmy Zdrowie do regularnych badań zachęcają aktor Jacek Borkowski i dziennikarz Zbigniew Urbański.

Borkowski rzucił palenie po ponad 40 latach, bo, jak przyznaje bał się, że zachoruje na raka (na zachorowanie narażeni są także bierni palacze).

- To palenie papierosów jest bezpośrednią przyczyną chorób onkologicznych, m.in. raka pęcherza moczowego – przyznał aktor w krótkim filmiku, który został nagrany na potrzeby kampanii.

- Badam się regularnie i wy też się badajcie - podkreślił.

Z kolei Zbigniew Urbański podkreśla, że narażenie zawodowe na niebezpieczne substancje chemiczne zwiększa ryzyko raka pęcherza moczowego od 20 do 27 proc.

- Badam się regularnie, wy także to róbcie. Wystarczy zbadać krew i mocz - zaapelował dziennikarz.

Oprócz krwi w moczu do objawów raka pęcherza moczowego należą:

  • częstomocz,
  • trudności z oddawaniem moczu (ból przy oddawaniu moczu),
  • bolesne parcie na pęcherz,
  • ból w okolicy lędźwiowej.

Katarzyna Prus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze