Obalamy mity na temat PMS

Zespół Napięcia Przedmiesiączkowego (PMS) i jego objawy to temat, o którym mówi się dużo, a jednocześnie za mało. Bywa powodem żartów i docinek, bo wciąż wiedza na jego temat jest mało rzetelna. Właśnie dlatego warto obalać mity, jakie o nim krążą. Oto niektóre z nich.

1. PMS to choroba

PMS nie został uznany przez Światową Organizację Zdrowie za jednostkę chorobową. To zespół fizycznych i psychicznych objawów, które mają charakter nawracający, pojawiają się przed miesiączką i najczęściej ustępują wraz z wystąpieniem krwawienia. Bolesność i tkliwość piersi, uczucie obrzmienia, zmienny nastrój, trudności z koncentracją to tylko niektóre z najbardziej popularnych symptomów PMS, na które skarżą się kobiety tuż przed okresem1,2.

2. Nie da się tego wyleczyć

Pomimo dużej uciążliwości objawów walkę z PMS podejmuje jedynie 25 proc. kobiet3. Wynika to najprawdopodobniej z błędnego przekonania o braku dostępnej terapii. Tymczasem PMS można i warto leczyć, choć nie ma cudownego preparatu, który będzie skuteczny na wszystkie objawy. Specjalista może wypisać leki przeciwbólowe, przeciwobrzękowe, moczopędne lub środki uspokajające.

Zobacz film: "Refundacja leków na łuszczycę"

Dobrze sprawdzają się preparaty, w których skład wchodzi niepokalanek mnisi. Naukowcy z Australii w 2013 roku przeanalizowali dane aż z dwunastu badań klinicznych oceniających działanie wyciągu z owocu tego zioła. Potwierdzili korzystny wpływ niepokalanka na dolegliwości związane z PMS. Dodatkowo ma on właściwość wyrównywania cyklów miesiączkowych.6

3. PMS u każdej kobiety wygląda tak samo

Choć lista objawów PMS jest bardzo długa, zazwyczaj u kobiet pojawia się kilka lub kilkanaście dolegliwości i nie u wszystkich te dni przebiegają tak samo. Zarówno same objawy, jak i ich nasilenie to kwestie bardzo indywidualne4.

4. Zespół napięcia przedmiesiączkowego to wymysł kobiet

Wbrew temu, co myślą mężczyźni, PMS to prawdziwe dolegliwości. Zapewne każda kobieta, która go doświadcza, wolałyby, aby było inaczej. Lepiej więc, by panowie unikali żartów na ten temat, bo w tym czasie odporność na stres znacznie się obniża, a ogólne rozdrażnienie towarzyszące kobiecie w tych dniach może doprowadzić do niepotrzebnych konfliktów.

5. W czasie trwania PMS należy zrezygnować z aktywności fizycznej

Wręcz przeciwnie. Dla niektórych kobiet ruch w tym czasie jest zbawienny2. Wysiłek poprawia krążenie krwi i zapobiega częstym przy PMS obrzękom, dzięki czemu ból jest łatwiejszy do zniesienia. Wybór aktywności jest sprawą indywidualną, jednak najchętniej – głównie ze względu na dolegliwości bólowe – panie w tym czasie wybierają coś spokojnego: lekki jogging, pływanie, ewentualnie szybki spacer. Warto zastosować techniki relaksacyjne, które pomogą rozluźnić napięte mięśnie i zapobiegną bólom krzyża.

6. Trudno walczyć z zachciankami, które pojawiają się podczas PMS, lepiej więc sobie na nie pozwalać

Dieta ma bardzo istotne znaczenie w ograniczaniu objawów PMS5. Szczególną uwagę należy zwrócić na ograniczenie napojów mogących je wzmagać, czyli takich jak: kawa, mocna herbata czy napoje energetyzujące. Najlepiej pić niegazowaną wodę mineralną, zieloną herbatę lub zioła. Należy unikać tłustych, ciężkostrawnych potraw oraz warzyw strączkowych, które powodują wzdęcia. Jeśli chodzi o słodycze, najlepiej sięgnąć po gorzką czekoladę, która zawiera magnez.

7. Alkohol rozluźnia, kiedy więc dopada nas PMS, warto trochę napić się przed snem

Mimo powszechnego wyobrażenia, że alkohol rozluźnia, nie jest to najlepsza forma poprawy samopoczucia. Szczególnie dlatego, że wypłukuje z organizmu magnez i witaminę B wyjątkowo potrzebne w trakcie zespołu napięcia przedmiesiączkowego, a także odwadnia organizm i zwiększa apetyt.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!