Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Odstęp między dawkami szczepionki Pfizera. Naukowcy: Druga dawka po ośmiu tygodniach

Odstęp między dawkami szczepionki Pfizera. Naukowcy: Druga dwaka po ośmiu tygodniach
Odstęp między dawkami szczepionki Pfizera. Naukowcy: Druga dwaka po ośmiu tygodniach (Getty images)

Brytyjscy naukowcy przeprowadzili badania, by sprawdzić, jaki odstęp między dwoma dawkami szczepionki Pfizer/BioNTech jest najlepszy. Obecnie w Polsce druga dawka szczepionki jest podawana po ok. 30-35 dniach. Czy wydłużenie tego okresu mogłoby wpłynąć na skuteczność działania preparatu w kontekście nowych wariantów koronawirusa?

spis treści

1. Jaka jest najlepsza przerwa między dawkami szczepionki?

Zgodnie z zaleceniami wymienionymi w charakterystyce produktu szczepionka Pfizer/BioNTech powinna być podawana w schemacie dwudawkowym "po upływie 21 dni (nie dłużej niż 42 dni) między dawkami".

Brytyjscy naukowcy postanowili sprawdzić, jak długość przerwy między dawkami wpływa na rekację organizmu, by opracować idealny model działania w walce z wariantem Delta. W ramach badania porównano poziom przeciwciał 503 pracowników brytyjskiej ochrony zdrowia National Health Service (NHS), którzy otrzymali dwie dawki w różnych odstępach czasu pod koniec 2020 r. i na początku 2021 r.

Wyniki sugerują, że bez względu na przerwę między dawkami odpowiedź immunologiczna organizmu była bardzo silna. Mimo to trzytygodniowy model generował znacznie niższy poziom przeciwciał neutralizujących.

Zobacz film: "Krzysztof Pyrć o tym, jak będzie wygłądać czwarta fala koronawirusa w Polsce"

- Ocenia się, że najkorzystniej jest, jeśli przerwa pomiędzy obiema dawkami szczepionki będzie wynosiła od 6. do 12. tygodni - mówi prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska, wirusolog i immunolog. - To nie pierwsza tego typu obserwacja. Już wcześniej pojawiło się badanie dotyczące osób starszych, u których podanie szczepionki Pfizer z przerwą 8 tygodni skutkowało wyższą odpowiedzią humoralną, czyli wyższą produkcją przeciwciał. Jednocześnie okazało się, że przy takim schemacie była słabsza odpowiedź komórkowa - dodaje ekspertka.

2. Dłuższa przerwa może dawać lepszą odpowiedź immunologiczną

Naukowcy podkreślają, że przeciwciała są tylko częścią odpowiedzi układu immunologicznego. Z czasem poziom przeciwciał może spadać, co nie oznacza, że nie jesteśmy chronieni przed COVID-19. Równie ważna, jeśli nie najważniejsza, jest odporność komórkowa, która polega na wytworzeniu w organizmie limfocytów T.

Przy wydłużeniu okresu przerwy między dawkami zanotowano co prawda spadek ogólnej liczby limfocytów, lecz wśród badanych odnotowano wzrost odsetka pomocniczych komórek Th, które wspierają pamięć immunologiczną. Dlatego też autorzy badań sugerują, by wydłużyć czas przerwy między obiema dawkami szczepionki do 8 tygodni.

"Nasze badanie dostarcza dowodów na to, że oba schematy dawkowania generują silną odpowiedź immunologiczną przeciwko SARS-CoV-2 po dwóch dawkach. Musimy teraz przeprowadzić więcej badań kontrolnych, aby zweryfikować nasze odkrycie" – dodaje dr Rebecca Payne, jedna z autorek badania z Newcastle University.

3. Czy w Polsce powinniśmy wydłużyć odstęp między dawkami Pfizera?

W Polsce początkowo przerwa między podaniem szczepionek Pfizera i Moderny wynosiła 6 tygodni, a w przypadku AstraZeneki 10-12 tygodni. W maju zmieniono rekomendacje. Od 17 maja drugą dawkę szczepionek można przyjąć po ok. 35 dniach. Dotyczy to wszystkich dostępnych preparatów dwudawkowych.

Prof. Szuster-Ciesielska tłumaczy, że 5 tygodni odstępu mieści się w zakresie rekomendowanym przez producenta. Przypomina też, że w kontekście wariantu Delta kluczowe jest przyjęcie obu dawek szczepionki, a wydłużenie odstępu może sprawić, że później uzyskamy właściwą ochronę.

- Przedstawione badania wyraźnie wskazują na korzystniejszą odpowiedź odpornościową w przypadku wydłużenia interwału do 8 tygodni, zwłaszcza w kontekście odpowiedzi komórkowej. Z powodu zbliżającej się do Polski czwartej fali należy wypośrodkować konieczność zaszczepienia jak największej liczby ludzi z korzyścią, jaką daje wydłużenie odstępu pomiędzy dawkami - zauważa prof. Szuster-Ciesielska. - Sądzę jednak, że w obliczu nadchodzącego zagrożenia najlepsza będzie ta pierwsza ewentualność. Zwłaszcza, że jak zauważyli autorzy pracy, bez względu na interwał między dawkami odpowiedź w dalszym ciągu jest skuteczna - podkreśla immunolog.

Według danych opublikowanych w "New England Journal of Medicine" ochrona po pełnym zaszczepieniu preparatem Pfizera wobec wariantu Delta wynosi 88 proc.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze