Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Promyk nadziei dla daltonistów

Avatar placeholder
01.06.2013 15:49
Promyk nadziei dla daltonistów
Promyk nadziei dla daltonistów

Nowe badania przeprowadzone na małpach mogą dać daltonistom nadzieję na możliwość postrzegania kolorów tak jak reszta społeczeństwa. Naukowcy twierdzą, iż wykorzystali terapię genową, by wyeliminować ślepotę na kolor czerwony i zielony u małp bez ryzyka skutków ubocznych. Zabieg nie jest skomplikowany, aczkolwiek nie ma gwarancji, że podziała na ludzi, choć współautor badania Jay Neitz jest optymistycznie nastawiony.

spis treści

1. Ślepota barw

Zdaniem Neitza z University of Washington – wielkie wyzwanie, by znaleźć sposób na wyleczenie ślepoty barw, zostało rozwiązane, teraz jedynym problemem jest to, by móc tę technologię przekształcić, aby była bezpiecznia także dla ludzi.

Szacuje się, że 1 na 12 mężczyzn i 1 na 230 kobiet odziedziczyli jakąś formę daltonizmu, mają oni bowiem kłopoty z rozróżnieniem niektórych kolorów, gdyż receptory w ich oczach nie wykształciły odpowiedniej zdolności, by odróżnić pełną różnicę między nimi. 2% mężczyzn cierpi na poważny daltonizm.

2. Wpływ daltonizmu na codzienne życie

Ślepota barw może być bardzo niewygodna i kłopotliwa, prowadząc do wybierania gryzących się ze sobą kolorów w ubiorze czy niemożności prawidłowego odczytania kolorowych schematów, wykresów i map. Może być także niebezpieczna dla tych, którzy nie odróżniają czerwonego od zielonego, postrzegając je jako szary, bowiem stojąc na światłach, nie wiedzą, który kolor obecnie jest wyświetlany. Prawdziwym wyzwaniem dla daltonistów jest praca, daltonizm i prawo jazdy nie idą bowiem w parze. Ludzie, którzy nie dostrzegają różnicy między czerwonym a zielonym nie mogą być strażakami, policjantami, kierowcami, okulistami czy pilotami. Niestety nie istnieje jeszcze sposób na daltonizm, choć można nosić specjalne okulary czy soczewki kontaktowe, by lepiej rozróżniać kolory.

3. Eksperymenty na małpach

Naukowcy w nowym badaniu wstrzyknęli małpom niepotrafiącym odróżnić koloru czerwonego od zielonego brakujący gen, a on z kolei usunął wirus odpowiedzialny za tę dolegliwość. Naukowcy 20 tygodni po zabiegu zmierzyli ich umiejętność odróżniania kolorów i stwierdzili, iż nie ma śladów po daltonizmie. Badacze zaznaczają, iż muszą się jeszcze upewnić, że procedura będzie bezpieczna dla ludzi, ale są dobrej myśli. Badanie ukaże się we wrześniowym wydaniu internetowym czasopisma Nature.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze