Przedłużaj sen przed każdą zarwaną nocą w celu zwiększenia wydajności!

Planujesz zakuwać do egzaminów w czasie sesji do późna w nocy? Nowe badania twierdzą, że możesz sobie pomóc, wysypiając się wcześniej "na zapas". Okazuje się bowiem, że za każdym razem, gdy zarywasz noc, może to poprawić sprawność fizyczną i funkcje poznawcze.

Istnieje wiele konsekwencji niezapewnienia wystarczającej ilości snu, zaczynając od zmniejszenia naszej czujności w czasie prowadzenia samochodu (zaśnięcie za kierownicą) po otyłość, cukrzycę oraz zwiększone ryzyko wystąpienia innych chorób.

W przypadku sportowców i ogólnej populacji można zaobserwować zmniejszenie wydajności, wyższy wskaźnik postrzegania swojego wysiłku podczas ćwiczeń i zmniejszonej skłonności do ćwiczeń.

"Jest to bardzo częste, że ludzie w zachodnich społeczeństwach, zwłaszcza w bardzo wyspecjalizowanych dziedzinach zawodowych, śpią mniej niż sześć godzin na dobę" - powiedział Guillaume Millet z Uniwersytetu w Calgary w Kanadzie.

Naukowcy wykazali, że warto się wysypiać "na zapas"
Naukowcy wykazali, że warto się wysypiać "na zapas"

"Dla niektórych z nas, istnieje wiele sytuacji, kiedy musimy częściej rezygnować ze snu przez krótkie okresy. Chcieliśmy zobaczyć, co by się stało, gdyby ludzie mogli spać dłużej wcześniej i czerpać z tego później korzyści" - powiedział Millet.

Kierowcy długodystansowi, pracownicy służby zdrowia, osoby pracujące w wojsku lub w lotnictwie i biegacze ultramaratonów mogliby potencjalnie skorzystać z tego, co naukowcy określają jako przedłużenie snu.

W badaniu wzięło udział 12 zdrowych, młodych mężczyzn, którzy nie mieli problemów ze snem i spali taką samą liczbę godzin w ciągu tygodnia oraz w weekendy, co sugeruje, że nie są przewlekle pozbawieni snu.

W ramach badania nie mogli oni zasnąć podczas 38 kolejnych godzin. Wykonywali regularnie badania, jak również badano ich pod kątem zmęczenia, gdy starali się utrzymywać pewien poziom aktywności tak długo, jak to możliwe.

ZOBACZ TAKŻE:

Postępowali oni według tego schematu dwukrotnie; raz śpiąc ich normalnym trybem i ilością godzin, a raz zostali poproszeni, aby zostali w łóżku przez dwie godziny dłużej (na przykład, aby poszli spać o 21 wieczorem, zamiast o 23) w ciągu sześciu dni przed pozbawieniem snu na kolejne 38 godzin.

Naukowcy odkryli, że sprawność fizyczna poprawiła się, gdy czas trwania snu został przedłużony, prawdopodobnie ze względu na fakt, że badani odczuwali, że ćwiczenia były łatwiejsze.

Naukowcy wykazali również, że okres przedłużenia snu miał korzystny wpływ na funkcje poznawcze i jakość snu, która jest mierzona przez czas, który upłynął od początku okresu dziennej drzemki do pierwszych oznak snu, zwanej latencją snu.

Sławne osoby, które zawdzięczają swoją energię... drzemce
Sławne osoby, które zawdzięczają swoją energię... drzemce [9 zdjęć]

Wszyscy wiemy, że powinniśmy spać 7-8 godzin dziennie, aby czerpać zalety zdrowotne, jednak wielu z nas...

zobacz galerię

"Mimo że musi być to jeszcze potwierdzone w dalszych badaniach, jesteśmy przekonani, że im dłużej trenowany, tym bardziej dodatkowy sen może się okazać korzystny, zwłaszcza w konkretnej konkurencji sportowej, gdzie brak snu jest powszechny, tak jak w wyścigach ultrawytrzymałościowych, gdzie sen może być czynnikiem ograniczającym" - powiedział Millet.

"Uważamy również, że korzystny efekt przedłużania snu będzie wyraźniejszy u osób przewlekle pozbawionych snu. Chcemy przeprowadzić podobne badanie na osobach z zaburzeniami snu lub z określonym harmonogramem snu, na przykład na osobach pracujących w systemie zmianowym" - dodaje Millet.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy