5 problemów ze snem, o których wstydzimy się mówić

Nie pamiętasz, kiedy ostatnio obudziłeś się wypoczęty? Pomimo 8 godzin snu wstajesz rano jak zombie? Możesz myśleć, że największy wpływ na niską wartość twojego snu ma praca, ciągły stres i kłótnie z partnerem. Tymczasem winowajcą twojego ciągłego zmęczenia mogą być zaburzenia snu, o których wcale nie musisz wiedzieć. Istnieje kilka problemów, które mogą skutecznie obniżyć jakość twojego snu, przez co każdego ranka budzisz się zmęczony. Przedstawiamy najczęstsze problemy, które zaburzają twój wypoczynek.

1. Chrapiesz

(Ilustracja / Shutterstock)

Zobacz film: "Depresja - przyczyny"

Kiedy chrapiesz, twój język wiotczeje, a mięśnie gardła zwężają drogi oddechowe, przez które przedostaje się charakterystyczny dźwięk. Uciążliwe chrapanie pojawia się najczęściej w związku z charakterystyczną budową górnych dróg oddechowych, nadwagą bądź otyłością. Chociaż zapewne własne chrapanie w końcu cię obudzi, to po przebudzeniu możesz o nim nie pamiętać. Niektórzy ludzie budzą się dziesiątki, a nawet setki razy w ciągu jednej nocy w związku z tzw. bezdechem sennym, który zwiększa ryzyko chorób serca, udaru mózgu i osteoporozy. Przebudzenia związane z bezdechem i chrapaniem są tak uciążliwe i męczące, że rano możesz obudzić się bardziej zmęczony, niż gdy kładłeś się do łóżka wieczorem.

10 sposobów na lepszy sen
10 sposobów na lepszy sen [10 zdjęć]

Bezsenność żywi się osiągnięciami nowoczesnego życia: światłem komórki, tabletu lub zegarka elektronicznego...

zobacz galerię

2. Zgrzytasz zębami

Każdego ranka budzisz się z bólem zębów, szczęki lub głowy? Jeśli tak, to możesz mieć do czynienia ze zgrzytaniem zębami w ciągu nocy. Oprócz tego, że w ten sposób niszczysz szkliwo, to zgrzytanie może mieć także wpływ na jakość twojego snu. Eksperci uważają, że zgrzytanie zębami dotyczy 16% spośród nas, a związane jest z nadmiernym lękiem, stresem, a nawet znajdującymi się w organizmie człowieka pasożytami. Jeśli podejrzewasz, że to właśnie zgrzytanie jest przyczyną zmęczenia, poproś o poradę stomatologa, który pomoże ci zdefiniować twój problem. Warto też wykonać badania krwi na obecność pasożytów, a jeśli te nic nie wykażą, zainteresować się sposobami łagodzenia skutków stresu.

3. Twój zegar biologiczny jest wyłączony

Nie jesteś senny nawet do późnych godzin nocnych? Zespół opóźnionej fazy snu to dolegliwość, która dotyka 10% ludzi zgłaszających się do specjalistów z problemem bezsenności. Wiąże się to z zakłóceniem biologicznym, hamującym uwalnianie melatoniny, czyli hormonu, dzięki któremu zasypiamy. Chociaż zespół opóźnionej fazy snu dotyka najczęściej młodych ludzi, którzy do późna w nocy imprezują lub uczą się przed egzaminem, to może pojawić się także w dorosłym życiu. Warto zadbać o to, aby w ciągu doby spać przynajmniej 7 godzin. W innym przypadku ryzyko nadciśnienia tętniczego i cukrzycy wzrasta. Przede wszystkim zadbajmy o poprawę higieny snu i ograniczmy ilość kofeiny – skuteczność tych strategii sięga nawet 80% przypadków. Jeśli jednak zmiana nawyków w twoim przypadku nie pomaga, zwróć się o pomoc do specjalisty.

4. Masz RLS

RLS, czyli syndrom niespokojnych nóg, to zaburzenie w sposobie przetwarzania przez mózg neuroprzekaźnika o nazwie dopamina. Czasem jednak RLS może być związany z niedoborem witamin i minerałów w organizmie. Dowiedziono, że w mózgach osób, u których stwierdzono niskie stężenie żelaza, dochodzi do nadaktywności, która wywołuje konieczność poruszania nogami. Jeśli cierpisz na syndrom niespokojnych nóg, wypróbuj okłady z lodu, masaże lub odprężającą kąpiel. Jeżeli jednak to nie pomoże, zwróć się o pomoc do lekarza, który z pewnością zaleci przyjmowanie leków podnoszących poziom dopaminy w twoim organizmie.

5. Lunatykujesz

(Zdjęcie lunatykującej kobiety / Shutterstock)

Z powodów, które nie są do końca zrozumiałe, niektórzy z nas wstają w nocy, nawet w momencie najgłębszego snu, i tułają się po domu. Zachowanie to może dotyczyć nawet 4% populacji i często bywa powodem zmęczenia po obudzeniu się rankiem. W dodatku od 1 do 3% lunatykujących ludzi za cel swojej „wyprawy” obiera kuchnię. To zaburzenie, kiedy lunatykując, docieramy do lodówki i wyjadamy jej zawartość dotyczy najczęściej kobiet na diecie, które kładą się spać z pustym żołądkiem. W przypadku lunatykowania lekarze zalecają zazwyczaj przyjmowanie leków z benzodiazepiną. Jeśli jednak lunatykując, nie stwarzasz zagrożenia ani dla siebie, ani osób, które z tobą mieszkają, poinformuj partnera o tej dolegliwości – niech wie, że najlepszym rozwiązaniem będzie delikatne odprowadzenie cię do łóżka bez potrzeby budzenia.

Źródło: health.com

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!