Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Remisja cukrzycy dotyczy aż 5 procent chorych. Badacze są jednak dalecy od optymizmu

 Karolina Rozmus
03.11.2021 14:18
Remisja cukrzycy dotyczy aż 5 procent chorych. Badacze są jednak dalecy od optymizmu
Remisja cukrzycy dotyczy aż 5 procent chorych. Badacze są jednak dalecy od optymizmu (Getty Images)

Nowe badania wskazują, że cukrzyca typu 2 to nie wyrok. Remisja jest możliwa i to stosunkowo niewielkim kosztem. Jest jednak jeden haczyk.

spis treści

1. Epidemia cukrzycy

Liczba chorych na cukrzycę wciąż rośnie
Liczba chorych na cukrzycę wciąż rośnie (Getty Images)

Szacuje się, że liczba zachorowań na cukrzycę typu 2 będzie rosnąć systematycznie. Powodem tego jest starzejące się społeczeństwo, epidemia nadwagi i otyłości, a także siedzący tryb życia. Oczywiście istotny jest także czynnik genetyczny, który warunkuje w wielu przypadkach wystąpienie tej choroby metabolicznej u danej osoby.

Jednak to właśnie styl życia jest czynnikiem, na który mamy wpływ. Niegdyś nazywana cukrzycą starczą, dziś cukrzyca typu 2 dotyczy coraz młodszych osób. W 2018 r. w Polsce co 11 dorosły miał cukrzycę – to aż 2,9 mln osób. I mowa tylko o pacjentach zdiagnozowanych, a przecież wiele osób ma stan przedcukrzycowy lub cukrzycę, nie mając jej świadomości.

Zobacz film: "Cukrzyca to nie to, co zazwyczaj myślimy"

W 2019 roku na całym świecie diagnozę cukrzycy otrzymały ponad 422 miliony osób. Zdaniem ekspertów do 2045 r. ta liczba wzrośnie do 700 milionów.

To oznacza, że choroba jest problemem, na który nie sposób przymykać oczu.

2. Cukrzycy wzięci pod lupę

W czasopiśmie "PLOS Medicine" pojawiły się zaskakujące wyniki badań. Naukowcy chcieli sprawdzić, w jaki sposób dochodzi do remisji cukrzycy. W tym celu zbadali potężną bazę danych osób - Scottish Care Information – Diabetes Collaboration (SCI-DC) - które miały potwierdzoną cukrzycę typu 2.

Pod lupę wzięli dane 162 000 osób w wieku powyżej 30 lat. Spośród nich 7710 uczestników badania, czyli około 5 proc., miało remisję cukrzycy typu 2.

Remisję potwierdzano na podstawie badania hemoglobiny glikowanej (HbA1C). To badanie mające na celu monitorowanie postępu leczenia cukrzycy poprzez wskazanie średniej wartości glikemii w ciągu ostatnich 3 miesięcy.

3. Kogo dotyczyła remisja?

Następnie badacze pogrupowali pacjentów, o których można powiedzieć, że poziom glikemii w ciągu całego roku był na tyle zadowalający, by można było mówić o cofnięciu się choroby.

Były to zwykle osoby starsze, które nigdy nie przyjmowały żadnych leków obniżających poziom glukozy, miały niższy poziom cukru we krwi w momencie rozpoznania lub schudły od czasu rozpoznania cukrzycy, czy to poprzez dietę, czy operację bariatryczną.

Jednocześnie naukowcy przyznali, że operacje bariatryczne to rzadkość, z kolei kluczem do sukcesu w tej materii jest styl życia pacjentów.

Badacze podkreślają, że w tym przypadku istotną rolę może odegrać edukacja jako element profilaktyki cukrzycy typu 2.

To może być ważne zwłaszcza dlatego, że remisja cukrzycy typu 2 nie jest stanem trwałym. Ten fakt niestety potwierdziły dalsze obserwacje - spośród uczestników, którzy osiągnęli remisję, prawie połowa grupy kontrolnej powróciła do cukrzycy typu 2 w ciągu roku, podobnie jak jedna trzecia grupy, która otrzymała intensywną edukację dotyczącą stylu życia.

4. Profilaktyka cukrzycy

Zmiana stylu życia jest kluczowa jak profilaktyka i leczenie cukrzycy typu 2
Zmiana stylu życia jest kluczowa jak profilaktyka i leczenie cukrzycy typu 2 (Getty Images)

By uniknąć czy osiągnąć remisję w cukrzycy typu 2 nie wystarczy schudnąć, czy wyeliminować białe pieczywo. To długi proces, wymagający zmiany diety i stylu życia na dobre – a nie tylko na chwilę.

W jaki sposób wyeliminować zagrożenie?

  • aktywność fizyczna – regularna, dostosowana do naszych możliwości, wieku i ewentualnych schorzeń
  • ograniczenie cukru w diecie – w tym także ograniczenie produktów wysoko przetworzonych
  • wyeliminowanie słodkich napojów z diety
  • wybór produktów o niskim indeksie glikemicznym
  • kontrolowanie poziomu glikemii
  • utrzymywanie prawidłowej masy ciała

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze