Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Testosteron może wpływać nie tylko na skłonność do rywalizacji, ale też na uczciwość i empatię

Avatar placeholder
02.01.2017 11:49
Testosteron może wpływać nie tylko na skłonność do rywalizacji, ale też na uczciwość i empatię
Testosteron może wpływać nie tylko na skłonność do rywalizacji, ale też na uczciwość i empatię

Testosteron jest od dawna związany z agresją i pragnieniem konkurencji u mężczyzn. Ale ten wszechstronny hormon płciowy może również wpływać na szereg stanów emocjonalnych oraz skłonności, takich jak empatia, skłonność do korupcji i podejmowania ryzyka.

Eksperci przypuszczają, że testosteron może pełnić większą rolę niż początkowo sądzono i może być równie użyteczny podczas współpracy, jak w czasie konkurencji.

1. Empatia

Badania opublikowane na początku roku wskazują, że testosteron reguluje naszą empatię w czasie konkurencji. Naukowcy wykazali, że hormony płciowe mogą wspierać komunikację między częściami mózgu, które przetwarzają emocje, ostatecznie obniżając poziom empatii.

W badaniu prowadzonym przez dr Petera Bosa z Uniwersytetu w Utrechcie niewielka grupa kobiet przeszła testy, które miały pokazać, jak testosteron wpływał na to, jak ich mózgi przetwarzały uczucie empatii.

Zobacz film: "Ile zrobisz pompek? Prosty test pozwala określić ryzyko chorób serca"

Zakwalifikowano szesnaście studentek, z czego połowie podano testosteron doustnie w dawkach wystarczająco wysokich, aby zwiększyć poziom tego hormonu we krwi o 10 razy.

Potem badani musieli zidentyfikować emocje widzianych na zdjęciach ludzi. Okazało się, że te kobiety, którym był podawany testosteron, wykonywały te zadanie dłużej i popełniły więcej błędów niż te, które nie przyjmowały hormonu.

Skany mózgu wykonane za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI) wykazały, że wystarczy pojedyncza dawka hormonu, by zmienić połączenia pomiędzy regionami mózgu związanymi z przetwarzaniem emocji.

Eksperci twierdzą, że łatwiej jest ludziom radzić sobie w groźnych i trudnych sytuacjach - takich jak walka o partnerkę lub o żywność - o ile są mniej empatyczni wobec konkurentów.

Mężczyźni z wyższym poziomem testosteronu chętniej podejmują ryzyko
Mężczyźni z wyższym poziomem testosteronu chętniej podejmują ryzyko (Shutterstock)

2. Podejmowanie ryzyka

Inne badania potwierdziły, że testosteron jest powodem nieodpowiedzialnego zachowania mężczyzn.

Badacze z Imperial College w Londynie posunęli tak daleko, aby twierdzić, że podejmowanie ryzyka może destabilizować nasze rynki finansowe.

Naukowcy symulowali w laboratorium parkiet giełdowy, gdzie wolontariusze kupowali i sprzedawali aktywa między sobą. Badacze zmierzyli poziom hormonów uczestników eksperymentu, a później podali im dawkę hormonów. Wtedy wolontariusze zaczęli podejmować ryzykowniejsze decyzje.

Naukowcy uważają, że stresujące i konkurencyjne środowisko rynków finansowych może promować wysoki poziom testosteronu u handlowców. Wcześniejsze badania wykazały, że ludzie z wyższym poziomem testosteronu mają większą pewność, że osiągną sukces w sytuacji konkurencyjnej.

3. Korupcja

Podobno Adolf Hitler nie miał jądra, a tam właśnie jest produkowany testosteron. Jednak szwajcarskie badania wykazały, że właśnie ten hormon sprawia, że ludzie mogą stać się bardziej skorumpowani, ponieważ obniża się poziom ich empatii.

Badania przeprowadzono na Uniwersytecie w Lozannie. Poczatkowo chciano za ich pomocą sprawdzić, czy słynna maksyma Johna Actona że "władza korumpuje, a władza absolutna korumpuje absolutnie" jest prawdziwa.

Zadecydowano, że korupcja jest łamaniem umowy społecznej dla własnych korzyści.

Zobacz także

Zespół - kierowany przez Johna Antonakisa, profesora badającego zachowania społeczne - zachęcił 718 losowo wybranych studentów udziału w badaniu.

Ochotnicy zostali poproszeni o odtworzenie klasycznego eksperyment społecznego, znanego jako "gra dyktatora".

W pierwszym wariancie, 162 losowo wybranych studentów biznesu dostało rolę „przywódców” i każdemu przydzielono od 1 do 3 „poddanych”. Przywódca otrzymał jakąś sumę pieniędzy i musiał zadecydować, jak ją rozdzielić między członków grupy. Okazało się, że im więcej poddanych miał lider, tym chętniej zatrzymywał większą część pieniędzy dla siebie.

4. Życzliwość

Niektóre badania sugerują, że testosteron, zazwyczaj związany z agresją, może być źródłem dobroci, życzliwości i postępowania fair play.

W jednym z badań,naukowcy z Uniwersytetu w Zurychu wykorzystali grę negocjacyjną. Okazało się, że uczestnicy eksperymentu, którzy otrzymali testosteron byli bardziej uczciwi niż ci, którzy dostali placebo. Wywoływali także mniej konfliktów i były lepsi w interakcjach społecznych.

Ale kobiety zachowywały się w tym przypadku odwrotnie niż mężczyźni.

Dr Christoph Eisenegger, neurolog z Uniwersytetu w Zurychu mówi - "Uprzedzenie, że testosteron powoduje u ludzi tylko zachowania agresywne lub egoistyczne zostało więc pozbawione podstaw”.

Okazuje się zatem, że testosteron jest znacznie ważniejszy niż na początku sądziliśmy i wpływa nie tylko na agresję oraz chęć konkurencji.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze