Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Tracimy wzrok - wkrótce połowa ludzi będzie krótkowzroczna

Avatar placeholder
13.07.2023 18:02
Źródło: Shutterstock
Źródło: Shutterstock (Źródło: Shutterstock)

W ciągu najbliższych 25 lat ponad połowa ludzi na świecie będzie krótkowzroczna, natomiast ryzyko utraty wzroku wzrośnie aż siedmiokrotnie. Przyczyny są trzy – nieprawidłowy sposób odżywiania, coraz mniej czasu spędzanego na świeżym powietrzu oraz coraz więcej godzin pracy.

Jak podaje specjalistyczne pismo "Ophthalmology", do 2050 r. aż  5 mld ludzi na ziemi (to znacznie więcej niż połowa) będzie krótkowzroczna. Jeśli obecne trendy się utrzymają, nawet jednej piątej z nich (miliard osób!) będzie dotyczyć zwiększone ryzyko utraty wzroku.

Jak przewidują okuliści, krótkowzroczność stanie się już wkrótce główną przyczyną trwałej utraty wzroku na świecie - informują autorzy publikacji, naukowcy z australijskiej organizacji Brien Holden Vision Institute, University of New South Wales Australia i Singapore Eye Research Institute.

Podkreślają, że gwałtowny wzrost liczby osób z krótkowzrocznością na świecie związany jest z tzw. czynnikami środowiskowymi – nieprawidłowym odżywaniem, ale przede wszystkim niezdrowym stylem życia. Najważniejsza jest kombinacja dwóch czynników: coraz mniej czasu spędzamy na dworze, coraz więcej - w pracy, przy komputerze oraz w innych miejscach, wymagających dużego skupienia wzroku na bardzo bliskich obiektach.

Zobacz film: "Sposoby na zmęczony wzrok"

Aby zapobiegać powiększaniu się małej krótkowzroczności powinno się przestrzegać zasad higieny pracy wzrokowej - nie czytać w pozycji leżącej, utrzymywać odpowiednią odległość oczu od książki czy monitora komputera, dbać o dobre oświetlenie miejsca pracy, robić przerwy podczas dłuższej pracy wzrokowej z bliska.

Ważne są też powtarzane kilkanaście razy dziennie ćwiczenia rozluźniające akomodację (czyli "nastawianie" oczu na widzenie dalekie lub bliskie), na przykład trwające kilka minut luźne patrzenie na wybrany odległy obiekt.

Szczególnie ważne dla zdrowia oczu jest odpowiednie odżywianie - produkty zawierające substancje hamujące powstawanie wolnych rodników. Znajdziemy je w szpinaku, brokułach, sałacie, natce pietruszki. Ale najcenniejsze są dla oczu aronia i czarne jagody (borówka czernica). Jagody zawierają aż 14 rodzajów antocyjanów – związków zwiększających elastyczność naczyń włosowatych i uszczelniających nabłonek. Antocyjany regenerują także enzymy oka, które mogą być uszkadzane przez wolne rodniki.

Specjaliści apelują: musimy już teraz zadbać, żeby dzieci miały dostęp do regularnych badań wzroku u optometrysty czy okulisty - najlepiej raz do roku, by w razie zagrożenia korzystać ze strategii zapobiegania - mówi jeden z autorów badania, prof. Kovin Naidoo z Brien Holden Vision Institute.

Strategie te mogą oznaczać więcej czasu spędzanego na dworze i mniej - z urządzeniami elektronicznymi, które wymagają długotrwałego skupiania wzroku na blisko położonym obiekcie.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze